Folytatódik a repülőshow

A gazdasági tárca illetékesei személyesen intézkedtek az augusztus 20-i, a Parlament melletti repülőverseny engedélyezésében. Legalábbis ez derül ki abból a közleményből, amit lapunk két hete megindított oknyomozása után kaptunk.

Hazai életBalázs Gusztáv2006. 09. 15. péntek2006. 09. 15.
Folytatódik a repülőshow

Két héttel ezelőtt hasábjainkon tettük fel a kérdést: vajon összeférhető-e egy tűzijátékhoz előkészített robbanóanyagokkal telerakott Lánchíd és a fölötte-alatta alig néhány méternyire bravúros forgókat bemutató repülőgépverseny. Kutatásunk akkor eredménytelen volt, nem tudtuk meg, ki mit engedélyezett és hogyan. Köntörfalazó válaszokat kaptunk akkor illetékes hivataloktól, azok szerint mindig is volt repülőbemutató a Duna fölött, az Országház közelében, és sohasem volt semmi baj. Ám az élet néha átírja a sémákat.
Előttünk egy hivatalos hírügynökségi jelentés. Eszerint összeütközött és lezuhant két egymotoros műrepülőgép Máltán, egy versenyen.
Az egyik pilóta - Gabor Varga, az akrobatikus repülés svéd bajnoka - életét vesztette, a másiknak sikerült ejtőernyővel biztonságosan földet érnie. A magyar származású bajnok a tenger felett lelte halálát. Tragédiája azért üt szöget a fejünkbe, mert egy elvileg minden értelemben biztosított akciósorozatba csúszott némi hiba. És ha ez a magyar Parlament felett következne be? Bessenyei Péter műrepülő-világbajnok nem is érti a kérdésünket. Évek óta vesz részt bemutatókon, soha nem történt semmi baj. Ha valaki az ő szakmájában nem tud átrepülni a Lánchíd alatt, az olyan, mintha egy autós letérne a sztrádáról. Rutinfeladat, nem egyéb.
Ugyanakkor maga a verseny, abban az időben, mégis veszélyeket hordozott. Egyrészt viszonylag szűk területen összezsúfolt több százezer ember felett végezték akrobatikus mutatványaikat a pilóták, másrészt a hidakon és a Gellért-hegyen több száz tonna robbanóanyag - tűzijátékkellék - várt bevetésre. Ezekkel kapcsolatban két vélemény látott napvilágot. Az egyik szerint semmi baj nem történhetett volna egy esetleges repülőbaleset során, mert a bombák elektronikus indítású eszközök, amelyeket fizikai behatás nem indíthat be. A másik szerint viszont igenis bekövetkezhetett volna katasztrófa, mert bizonyos körülmények között azok az eszközök igenis működésbe léphetnek, és akkor a Lánchídnak annyi.
És akkor most következzék a hivatal hivatalos hivatalossága, a válasz arra, ki és hogyan. Elnézést kérünk a kissé bonyolult megfogalmazásért, de úgy vagyunk ezzel, mint a szabó: hozott anyagból dolgozunk.
Tehát: "A Polgári Légiközlekedési Hatósághoz a bemutató/verseny lebonyolításáért a MASTER SKY Kft., a futamok közötti szünetek idején megrendezésre kerülő ejtőernyős és légijármű bemutatóhoz pedig a Vörös Meteor Ejtőernyős Sportklub nyújtott be kérelmet.
A repülőbemutatók, repülőversenyek engedélyezését a nemzetközi (JAA, FAA) gyakorlatnak megfelelően, valamint az ICAO a repülőversenyekre vonatkozó ajánlásait figyelembe véve, a Polgári Légiközlekedési Hatóság a repülő szakmai szempontokat és repülésbiztonsági rendszabályokat figyelembe véve végzi és adja ki, határozat formájában.
A Polgári Légiközlekedési Hatóság egyéni elbírálás alapján, a Repülési Osztály szakembereivel, a kérelmezővel (aki megfelelő repülő szakmai tevékenység elvégzéséhez szükséges engedéllyel rendelkezik s ezt a Hatóságunk adta ki), szakhatóságokkal, illetékes szervekkel történt egyeztetés után, azokkal egyetértésben hozta meg a Határozatát.
A RED BULL AIR RACING verseny szakmai felügyelete és lebonyolítása különös figyelemmel történt - e tényt jelzi, hogy a GKM felső vezetéséből, illetékes szakemberektől, többször is kaptunk szóbeli intézkedést e feladat sikeres lebonyolítása érdekében. (...) A repülőbemutató/versenyről szóló HATÁROZAT-ot csak a különböző szakhatóságok engedélyének bemutatása és ellenőrzése után adtuk ki és a Határozat kiadásánál figyelembe vettük a rendelkezésre álló, (...) érvényben lévő jogszabályokat. (...) Kérem, hogy a fentiekben megadott információkat tudomásul venni szíveskedjék. Azok közléséhez - mindennemű változtatás kizárásával - a Polgári Légiközlekedési Hatóság hozzájárul. Aláírás: Fejéregyházi László igazgató."
Itt tartunk most. Ugye észrevették a finom utalást: "a GKM felső vezetéséből, illetékes szakemberektől, többször is kaptunk szóbeli intézkedést e feladat sikeres lebonyolítása érdekében". Vagyis igaz, amit írtunk két hete, mely szerint az engedélyezésről "magas helyről" intézkedtek.
Az utolsó hír szerint Gabor Varga hamvait szülei kívánsága szerint a tengerbe szórják.