Magyarok tengeri zsoldban

Utolsó hajóútjára készül, ha azt megtette, abbahagyja. Élete során számos kalandot átélt a nyílt tengeren, éppen csak kalózhajón nem szolgált. Bár egyszer majdnem börtönbe került? Magyarországnak tengere ugyan nincsen, tengerészei mégis vannak. Közülük alighanem a legtapasztaltabb az 56 éves siófoki Bogdán István első osztályú géptiszt. Szavai szerint a rendszerváltás első éveiben bűnös módon kótyavetyélték el a 22 hajóból álló magyar kereskedelmi flottát, indokolatlanul eresztettek szélnek másfélezer tengerészt.

Hazai életTódor János2006. 11. 17. péntek2006. 11. 17.
Magyarok tengeri zsoldban



- Nehéz lesz a búcsú?
- Ne is mondja! Harminchat év után nem lesz könnyű visszatérni a szárazföldre.
- Jelenleg hány aktív magyar tengerész lehet?
- Ötvenen-hatvanan lehetünk, akik ma idegen zászló alatt hajózunk a világban. Azok a kollégáim, akik nem rendelkeztek a megfelelő képesítéssel, nem boldogultak az angol nyelvvel, abbahagyták vagy a Dunán, illetve a Duna-Majna-Rajna csatornán folytatták. Végkielégítés nélkül bocsátottak el bennünket.
- Tizenkét éve szűnt meg a Mahart Tengerhajózási Üzemigazgatósága. Azóta ki foglalkoztatja önöket?
- Legtöbbünket a tengerhajózási üzemigazgatóság egykori vezetői által alapított személyzetkiajánló ügynökség közvetít ki, elsősorban angol, norvég és német tulajdonú kereskedelmi tengerjárókra. A munkaidőre vonatkozó szigorú uniós előírások ellenére e társaságoknál napi 10-12 óra a munkaidő.
- Megválaszthatják, hogy hova, milyen hajóra szerződnek?
- Elvileg lehet nemet mondani, de nem nagyon szokás. Örülünk, ha dolgozhatunk.
- Eszerint teljes a kiszolgáltatottság, és akár hamis zászlók alatt közlekedő modern kalózhajókra is kerülhetnek.
- Kalózhajón még nem dolgoztam. Ilyenek amúgy sem nagyon vannak, mert igencsak szigorúan ellenőrzik a hajókat. Én a gépház működéséért vagyok felelős, így nem kötik az orromra, hogy fegyvert viszünk illegálisan vagy, mondjuk, vascsöveket. Egyébként az 1970-es években a magyar tengeri flotta rendszeresen szállított - főleg szovjet gyártmányú - fegyvereket. Ezen egyszer majdnem rajta is vesztettünk.
- Megtámadták a hajót?
- A szocialista népi Jemen partjainál géppuskával kezdték el lőni az akkori vezérhajónak számító Csokonai tengerjárót. Nehezményezték, hogy a kapitányunk nem szállt partra, nem bízott a vendégszeretetükben. Szerencsére senki sem sérült meg. A központból jött is az ukáz, hogy erről itthon egy szót se senkinek.
- Merő véletlen, hogy mi most Siófokon beszélgethetünk, és ön nem egy spanyol börtönben várja sorsa jobbra fordulását...
- Tavaly ugyancsak kellemes munkát ajánlott az ügynökség. Egy Cádizban kikötött hajón kellett volna az alapszolgáltatást, villanyt, meleg vizet, egyebeket biztosítani. Már utaztam volna ki, hogy leváltsam a kollégámat, amikor kiderült, a spanyol rendőrség letartóztatta a hajót bérlő amerikai búvárokat és a legénységet. Kiderült, hogy az amerikaiak a "Győzhetetlen Armada" egyik elsüllyedt hajójának kincsei után kutattak, csakhogy erre nem volt engedélyük. Ráadásul a hajón lőfegyvereket is találtak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek