(Fel)támad Pannonia…

Hazai életSzücs Gábor2007. 04. 20. péntek2007. 04. 20.
(Fel)támad Pannonia…

Ha hiszik, ha nem, még a végén a "mi autónk" után itt lesz a "mi motorunk" is! Legalábbis az április 2. óta ez ügyben tartó heveny sajtókampányban elhangzott hírek és tudósítások ezt sejtetik. Íme:
"Amikor 1975-ben az utolsó hazai gyártású motorkerékpár is legördült a csepeli gyártósorról, egy legenda véget ért. De nem örökre! 2007 az az év, amely újra aranybetűkkel vonul be a hazai ipar történelmébe, 2007 az az év, amely minden hazai motoros szívét megdobogtatja: 2007-ben újra indul a Pannonia! A márka újraélesztésére és az új modell kifejlesztésére létrejött vállalkozás egy maroknyi lelkes Pannonia-rajongó összefogásából született 2002-ben. Részletes piackutatást és több évi kutató-fejlesztő munkát követően még az idén megkezdődik az új Pannoniák értékesítése."
Egyvalami biztos: profi marketingmunkára utal, hogy a hír pillanatok alatt lázba hozta a kétkerekű tábor rajongóit, akik azóta is hevesen vitatkoznak az információ fölött. Leginkább az internetes oldalakon lehet olvasni nem mindig hízelgő véleményüket. (A miheztartás végett: csupáncsak az egyik "pancsis" oldalra - az alább olvasható, dőlt betűs idézetek innen valók - a 114 400­ik hozzászólás került fel a minap...)
De előbb némi történelem.
A Pannonia motorok gyártása 1954-ben kezdődött a csepeli, akkoriban éppen Rákosi Mátyás nevét viselő motorkerékpárgyárban. A márkanév egyesek szerint a Csepel Művek egyik technikusától származik, mások úgy tudják, hogy a név Muskát Jakab, a műkerékpározás sokszoros bajnoka - aki 1904-ben egy óra alatt 64 kilométert tett meg saját szerkesztésű Pannonia motorkerékpárján - Vörösmarty utcai (később a Podmaniczky utca 19-be költözött) motor- és kerékpárgyára fölött ékeskedett.
Régebben a mindennapoknak sokkal inkább része volt a motor, mint manapság. Nem luxuscikknek számított, hanem megélhetési eszköznek: a szórakozás mellett ezzel jártak dolgozni az emberek, akár terhet is szállítottak rajta. A motorkerékpár európai aranykora az ötvenes évekre tehető. A lendület 1957-58 táján Nyugat-Európában alábbhagyott, mert egyre többen engedhették meg maguknak, hogy gépkocsit vásároljanak. Idehaza ellenkező irányba tartott a történelem: 1975-ben a P20-as és a P21-es nagyon közkedvelt, korszerű és versenyképes műszaki színvonalú motorkerékpár volt. Hogy aztán valójában mi történt, ma már kideríthetetlen. Van, aki szerint akkoriban már Magyarország is eljutott a veszteséges termékek beszüntetésének gondolatáig - amit magam, kortársként, kicsit tamáskodva hallgatok -, mások meg úgy tudják, hogy 1975-ben a KGST-együttműködés leosztásában Magyarország az autóbuszok gyártását kapta feladatul, a motorkerékpár-gyártást meg kellett szüntetnünk.
Mi történt, nem tudjuk - mindenesetre térjünk vissza a mába.
Azt gondoltam, valahol az isaszegi csaták színhelyén egy szépen épülő üzemcsarnok fogad majd, ahol tervrajzokkal a kezükben loholó mérnökök, esztergagépük fölött hümmögő technikusok állnak, s ha belefáradnak a nullszéria gyártásába, új erőt gyűjtve tekintetüket egy emelvényen álló, szépen megvilágított motorra vetik, amelynek oldalán 32 év után ismét ott virít a Pannonia-embléma... Ehelyett Mázló Imrével - aki csak hat évvel született előbb, mint ahogy megszűnt a Pannonia gyártása - az orvosegyetem első emeletén berendezett kávéházban találkozom. Miért?

- Részben azért, mert Isaszegen nincs semmi, másrészt pedig azért, mert ez az egyetemi kulturális kávéházlánc az enyém. Pontosabban csak volt az enyém, kiszálltam ebből is, mint minden másból, a Pannonia miatt.

Ki az a Mázló Imre?! Mi a foglalkozása? Mit csinált eddig? Hol a gyár?! Tán a postafiókjában rakja össze az új Pannoniát?

- Hát akkor: mit lehet tudni Mázló Imréről?
- Isaszegiek vagyunk, gyerekkoromban ott mindenkinek volt motorja. Riga, Verhovina, Csepel, Pannonia, Danuvia, Simson, Jawa - ezekkel jártak. Ha nem látták, felültem rájuk; a lábam nem ért le, de ültem rajta, és brummogtam boldogan... Végül a keresztapám megszánt, s nekem adott egy Jawa kismotort.

A tévedés kockázatával jelentem ki, hogy ez a hír kacsa. 2002 óta dolgoznak a motoron?! Látványtervig és félóra alatt összedobott oldalig jutottak!? Jaaaa! Bocs, de mennem kell rajzolni. Holnap benyomom az újságokba a 2007 RIGA 4 látványtervét...

- A nyolcvanas években aztán kezdték kidobálni a motorokat, a gyönyörű Pannoniákból kerti traktor, fűnyíró lett. Az elsőt 14 évesen vettem ezer forintért, a másodikat, már oldalkocsisat pedig négyezerért. Ez egy mánia lett, amely valahogy egész életemben végigkísért. Bár belekezdtem a közgázba, de fölöslegesnek éreztem, elég hamar vállalkozó lettem, kocsmát nyitottam, de az sem érdekelt, csak a motor. Amikor disszidáltam Amerikába, a repülőgépre feladtam a bőröndben meg a kézipoggyászban egy Pannoniát, hogy ott is velem legyen... Nem mondom, volt is egy kis bombariadó; de azért valahogy kijutottunk...

Ez a Pannonia-téma engem is felizgatott, különösen, mert nemrég tudtam meg sok mindent a kínai motorgyártásról. Ennek és a látványtervnek az összevetéséből arra jutottam, hogy ez bizony nem lehet más, mint egy élelmes paraszt ötlete a kínai szutykok sikeresebb eladására. Kínában kb. 2000 motorgyár van, ha én megrendelek 100 darabot, és azt kérem, hogy a tankra tegyék oda, hogy ANYÁMLÁBA, akkor azzal fogom megkapni mind a százat!

- Amerikában aztán minden voltam. Festő, burkoló, pizzafutár, közben angolul tanultam, meg marketinget, majd alapítottam egy költöztető céget, vettem két teherautót, aztán meg egy rockrádiónál vezettem reggeli műsort...

A világ nem így működik. Minden motorgyártó beszállítóktól veszi meg az alkatrészeit. Ha tényleg magyar a fejlesztés és a gyártás - ahogy ezt állítják -, akkor viszont milliárdokról beszélünk. Képtelenség (sajnos). Hogyan lesz az elkészült termék ára versenyképes például a négy nagy japán gyártó tökéletes, megbízható, profi termékeivel szemben? Arról nem is beszélve, hogy ki fogja megvenni a 40-50 elvakult fanatikuson kívül?

- Kétezer végén jöttem haza, azt hiszem, besokalltam. Öt év meló, szombat-vasárnap nélkül, s bár egész jól ment a szekér - több Harley Davidson is állt a garázsomban -, de itthon például iskolába készült egy kisgyerek, a lányom, gondoltam, megnézem...

Én örülök annak, hogy megszületett egy új pancsi, még ha alkatrészeinek kis hányada készülne is Magyarországon, mert mindannyian tudjuk, hogy valahol el kell kezdeni, és legalább egy esély van arra, hogy ne csak külföldi gyártmányok futhassanak a magyar utakon. Hogy végre legyen valami, amire büszkék lehetünk majd egyszer! Ne csak ábrándozni kelljen a rég múltról, és mindig csak azt mondogatni, mi lett volna, ha...

- Amikor megjöttem, már akkor gondoltam, hogy motort kellene csinálni. Hogyhogy milyet? Természetesen Pannoniát! Valahogy úgy, ahogy odakint a Discoveryn látható Orange County Choppers csinálja...

Nem azzal van gond, ahogy gyártani akar, hanem amit. És ahogy a hírt veri a mi, aktív pannoniások hátára kapaszkodva, annyi fáradtságot sem véve, hogy bemutatná, meddig jutott a "sok év alatt". Gyártson, amennyit akar, csak a hírverés lenne korrekt, és ne mondaná a citromra, hogy magyar narancs. Ez a motor nem emlékeztet a régi típusokra.

- Szóval, megjöttem egy csomó ötlettel. A nagyját szépen ellopták mások, erről meg mindenki le akar beszélni. Végre újra itthon... A sok mindenből maradt egy produkciós iroda és 2002-től a motor. Persze, ha összelapátolnék egy innen-onnan beszerzett darabokból álló motort, az tényleg sokkal egyszerűbb lenne, de akkor mi a fenéért hívnák Pannoniának, ha japán lenne a nagyobb része?

Én a magam részéről minden ilyen gyártás-újraindítási kezdeményezést hülyeségnek tartok, hiszen az eredetit nincs értelme újra gyártani, mert nem felel meg semmilyen szabványnak vagy normának, és amúgy elavult.

- Két motoron dolgozunk. Az egyik, amelyiknek a látványtervét már láthatják, egy, a harmadik évezrednek megfelelő városi motor lesz...

Elég csalós a látványterv, konkrétan szar se látszik belőle, én ennyi alapján nem ítélnék.

- ...a másik viszont az eredeti T5-ös karosszériája, de a fontosabb alkatrészek, a motor, a fék, az erőátvitel, az elektronika ebben is a mai kornak megfelelő színvonalon készül el.

Egy biztos: ha egy távol-keleti vacakra rá merik aggatni a Pannonia logót, nem tartom kizártnak, hogy úgy elönti az agyamat a szar, hogy ha elcsípem egy kiállításon, lefeszegetem róla az emblémát egy csavarhúzóval... Asszem, talán megér ez egy-két nyaklevest a biztonsági őröktől...

Csak azt tudnám, mi a fenének ez a nagy titkolózás? Hogy nincs egy cím, hogy az állítólag elkészült próbamotor nem látható, hogy nincs egy fénykép se róla, hogy a tervező egy "nagy név", akinek személye persze titok, hogy a próbautak valahol egy aszfaltozott tanyasi úton zajlanak, hogy a beszállítók címe nem publikus - mire jó ez? Nem pontosan emiatt érezhető ellenállás?

- Szerintem ennek köszönhető a nagy érdeklődés. Nem mondtam, hogy marketinget is tanultam...? De tény, hogy van egy kis üzem, hogy megtaláltuk a magyar gyártókat - a kerékkel vacakoltunk a legtovább -, akik szintén segítenek. Nemcsak a hozzáértésükkel, hanem azzal is, hogy engednek a profitból. Ami mégis nyereségessé teszi majd a Pannoniát, az az, hogy nem kívánunk olyan hasznot realizálni, mint a nagyok, beérjük kicsivel, néhány magyar forinttal is...

Ha rajtatok múlik, soha nem lesz újra Pannonia. Lehet itt pfujolgatni, attól megint nem lesz. Én veszek egyet, az biztos, mert attól lesz. És rábeszélem a górét, hogy a Suzuki mellett legyünk Pannonia márkaképviselet és szerviz, mert attól is lesz. De ti csak fikázgassatok. Vagy tegyetek keresztbe, ahol tudtok. Vagy öljétek meg őket. Magyarország 2007.

- A TL 2007-esnek nevezett masina most 18,5 lóerőt tud, kellemes, városi motornak ígérkezik. A T5-ös - amelynek a nevébe valószínűleg bekerül egy R betű is, a retro érzést erősíteni - még messze nem tart itt. Hogy mennyibe kerül majd? Árat sem mondok, maradjon ez is titok... De az biztos, hogy ha el is akarjuk adni ezeket, akkor az ázsiai motorok alá kell mennünk. Lehet tehát kalkulálni... Hogy mennyi motort gyártunk majd? Egyelőre évi egy-kétszázat tervezünk, aztán majd meglátjuk.

Vagyis, helyesbítve a bevezetőben leírtakat, üzenem Japánnak: nyugi, egyelőre ne reszkessenek...

Pannonia TL 2007
Az új Pannonia TL 2007-ben a teljesítmény párosul a klasszikus Pannonia stílusjegyekkel. A könnyen kezelhető kuplung- és fékkarnak köszönhetően a Pannonia TL 2007 tökéletes vezetési élményt kínál motorosának.

Műszaki adatok:
Lökettérfogat: 234 ccm
Ütem: 4
Típus: Twin
Teljesítmény: 18,5 LE (13,5 kW)
Forgatónyomaték: 8 Nm
Száraz tömeg: 132 kg
Ülésmagasság: 755 mm
Tengelytáv: 1425 mm

Ezek is érdekelhetnek