Ha leszáll a repülő bika

Hazai életCsontos Tibor2007. 05. 11. péntek2007. 05. 11.
Ha leszáll a repülő bika

- Hogyan szólítják az amerikaiak egy-egy filmforgatáson?
- Gaboornak, de olykor Zsazsának is neveznek, Gábor Zsazsa után szabadon.
- A  napokban a kaszkadőrök Oscarjaként emlegetett díjra jelölték. Ugye ez valami a szakmában?
- Óriási dolog, hiszen a magyar filmtörténetben először fordult elő, hogy kaszkadőrt jelöltek erre a díjra.
- Pályázni kell?
- Igen, egy saját jelenetekből összevágott anyagot kell beadni a Taurus World Stunt Academynek. Ezt az intézményt a Red Bull céget alapító Dietrich Mateschitz hozta létre, miután a kaszkadőrök hiába kérték az amerikai filmakadémiát, hogy számukra is alapítsanak Oscar-díjat. Neki köszönhetően tehát a kaszkadőrök is kaphatnak igen rangosabb filmes elismerést.
- Kik döntenek?
- A Kék Szalag bizottság. A világ tizenkilenc legjobb kaszkadőre és kaszkadőrszakértője dönt kilenc kategória öt győzteséről. Engem a "legjobb kaszkadőrteljesítmény külföldi filmben" kategóriában jelöltek, a Szabadság, szerelem című film szerintem legjobb akciójelenetei alapján.
- Ezek az 1956-os forradalom véres Kossuth téri történéseit idézik...
- Nem véletlen, hogy a folyamatosan lövöldözések és robbantgatások miatt a felkelőket a filmben kaszkadőrök alakították. Úgy gondoltam, az eredeti helyszíneken felvett jelenetek kellően akciódúsak és drámaiak ahhoz, hogy ezekkel pályázzak.
- Harminc évébe került, hogy eljusson e jelölésig. Vagy csupán Magyarországról kellett ennyit várni egy ilyesfajta lehetőségre?
- Egy született amerikai kaszkadőrnek sem pottyan csak úgy az ölébe ez az elismerés. Szerencse is kell hozzá. Az én szerencsémet ezúttal a Szabadság, szerelem című film hozta.
- Azaz?
- Vic Armstrong, a film akciórendezője ajánlott, aki szerint olyan minőségű kaszkadőrmunkát végeztünk, amire érdemes felhívni az akadémia figyelmét. A jelölés őt igazolta.
- Ez a mesterség igen veszélyes. Ön sem úszta meg sérülések nélkül...
- Amikor 1993-ban filmet forgattunk a kaszkadőrökről, a Margit hídról egy hattonnás autóbuszt kellett a Dunába vezetni. Tudtuk, ha életben akarunk maradni, még azelőtt ki kell ugranunk a buszból, hogy az becsapódik a vízbe.
- És mi történt?
- Kellő időben kiugrottam, de így is kisebb sérüléseket szereztem, négy bordám és két csigolyám repedt el.
- Sokszor volt kórházban is?
- Egy hétnél tovább soha.
- Hányszor sérült már?
- Még nem számoltam össze.
- Meddig lehet ezt az életmódot folytatni?
- Megfelelő időben kell abbahagyni, nem lehet a sorsot a végtelenségig kísérteni.
- Ma ön a világ egyik legkeresettebb kaszkadőre. Mi kellett ahhoz, hogy idáig eljusson?
- Rendkívüli kitartás, elhivatottság. Másrészt jó időben voltam a legjobb helyeken. Készül a Kaszkadőrnek születtem című, kalandregénybe szőtt életrajzi kötetem. Abban arról is írok, hogy a kilencvenes évek elején vezettem egy kaszkadőrtanfolyamot. Harmincan kezdték, mára hárman kapaszkodtak meg a pályán. A siker, a pénz, a létbizonytalanság Bermuda-háromszögében vergődnek, velem együtt. Nekem adatott meg, hogy Hollywoodig repítsen a jó szerencsém. Amerikában annyi a kaszkadőr, mint égen a csillag, úgyhogy a munkáimból összeállított videómmal házaltam a stúdióknál, mígnem 48 éves koromban elkezdhettem amerikai karrieremet.
- Melyik volt az a "nagy" film, amelyikkel elindult a pályafutása?
- A Titanic, amelyet 1996-ban forgattak Mexikóban. Az egyetlen magyarként szerepeltem benne. Ezzel a filmmel letettem a névjegyemet a kaszkadőrszakmában, és sikerült az élre törnöm. Van benne egy klasszikus jelenet, melyben a hajó fara az égnek áll, alázuhan egy utas, és a korláton megpördülve esik bele a tengerbe. Ezt a zuhanó szereplőt én alakítottam. Dolgoztam a Múmia című filmben is, melyben a világ leghíresebb, spanyolokból álló lovaskaszkadőr-csapatának tagjai fogadtak maguk közé. Ami legalább olyan kitüntetés volt, mintha én kapnám az Oscar-díjat.
- Említette készülő életrajzi könyvét. Igaz, hogy az amerikaiak megfilmesítik?
- Egyik amerikai ismerősöm elolvasta, és azt mondta, azonnal le kell fordítani és forgatókönyvet írni belőle.
- Gondolom, a kaszkadőrjelenetek megrendezésére nem kell szakembert hívnia...
- Jól gondolja, ez az egyetlen biztos pont a készülő filmben.
- Egyszer, valamelyik forgatáson eltitkolta kisebb balesetét, hogy ne kelljen ön miatt abbahagyni a felvételeket. Ilyen kemény világ ez?
- Azonnal kiveszik az embert a produkcióból, ha megsérül. Ezért, ha olyan a sérülés, amivel tovább lehet dolgozni, inkább vállalom. A Titanic forgatásakor például szétment a sarkam. Nem szóltam, mert nem akartam kimaradni a filmből. Inkább összeszorítottam a fogam és tovább dolgoztam.
- Meddig mehet el egy kaszkadőr a veszélyes jelenetekben? Ki húzza meg azt a határt, amelyen túl már az életét kockáztatja?
- A rendezők mindig látványos jeleneteket szeretnének, és emiatt nyomás alatt tartják a kaszkadőröket. Hogy meddig mehet el, azt mindig a film kaszkadőrszakértője dönti el. A Múmia című filmben minden idők leglátványosabb lovas buktatását hajtottam végre: az a veszély fenyegetett, hogy bukás közben az ötmázsás állat agyonnyom. A rendező azt kérte, hogy látványos legyen az akció, ez viszont túl jól sikerült, ekkora esésre senki nem számított. Az egész stáb gratulált.
- Ha Amerikában élne, nem kellene a Csillaghegyről bumliznia, Beverly Hills-i otthonából csupán átautózna valamelyik Los Angeles-i stúdióba. Nem vágyik erre?
- Így is számtalan világsztárral szerepeltem filmben, helyettesítettem őket veszélyes jelenetekben; köztük volt Angeline Jolie, Tom Cruise, Sylvester Stallone, Brad Pitt, Eddie Murphy. Arnold Schwarzeneggerrel a Vörös zsaru budapesti forgatásán barátkoztam össze. Vérbeli profi: 55 évesen úgy kigyúrta az izmait a Terminátor 3. részére, hogy csak lestünk.
- Profitált valamit a világsztárokkal való találkozásaiból?
- Schwarzenegger ajánlott be, hogy az amerikai filmiparban dolgozhassam. Felvetődött, hogy megszerezzem az amerikai állampolgárságot, ez azonban hosszabb történet lesz.
- Nyakunkon a komputeres animáció, amiről azt tartják, a kaszkadőrszakma végítélete.
- Egyelőre még kellünk, de hogy meddig, azt nem tudom. Eljöhet az idő, amikor számítógépes technikával teszik majd a sérüléseket a színészekre. Majd a piac eldönti, kellenek-e még a hagyományos módon készült produkciók.
- Hogyan képzeli saját jövőjét?
- Szeretnék kevesebbet forgatni, inkább kaszkadőr-szakértői feladatokra vágyom. Ebben a minőségben a BBC felkérésére hamarosan a Tunéziában készülő Spartacus produkcióban próbálom ki magam.
- Addig még a Los Angeles-i díjkiosztó gála vár önre. Ha elnyeri az egyméteres, repülő bikát formázó szobrot, jóval magasabb lesz a gázsija, és még nagyobb filmfalatokra számíthat?
- A gázsi nem lesz magasabb, a díj reklámértéke viszont tagadhatatlan. Hogy felkérés több lesz-e, az majd a gála után kiderül.
- Elgondolkodott, mit mond, ha az ön kezében landol a repülő bika?
- Úgy gondolom, nem árt, ha a zsebemben ott lesz egy cetli, rajta néhány mondattal.

Névjegy
Piroch Gábor 1953-ban született Budapesten. Gimnazistaként a Honvéd igazolt cselgáncsozója volt. Úszott, kajakozott, lovagolt, vívott, kitanulta a motokrosszt, a műugrást, a sportautózást. Kósa Ferenc Ítélet című filmjében mutatkozott be kaszkadőrként, 1969-ben. Nyaranta filmezett, télen újságkihordást, rakodómunkát, telefonfülke-takarítást vállalt. Harminc országban forgatott, mintegy 280 filmben szerepelt, köztük volt A vörös zsaru, az Evita, a München, a Trója, az Emlékmás, a Titanic. A magyar filmek közül dolgozott a Linda tévésorozatban, A miniszter félrelép című játékfilmben. Antal Nimród BKV ellenőrökre alapozó, Kontroll című filmjében is feltűnt. Könnyű dolga volt, merthogy korábban BKV-ellenőrként is dolgozott.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek