Százmilliárdot fizetnek az osztrákok

Osztrák győztese lett a MÁV Cargo privatizációjára meghirdetett pályázatnak. A Rail Cargo Austria 102 és fél milliárd forintot kínált a magyar vasúti árufuvarozó vállalatért.

Hazai életTancsa Judit2007. 12. 07. péntek2007. 12. 07.

Kép: tehervonat,cargo,vonat,mav,magyar allamivasutak,foto:horavth peter gyula2007.08.01.

Százmilliárdot fizetnek az osztrákok
tehervonat,cargo,vonat,mav,magyar allamivasutak,foto:horavth peter gyula2007.08.01.

Osztrák tulajdonba kerül a MÁV Cargo a november 29-én kihirdetett pályázati eredmény szerint. A nyertes ugyanis 102,5 milliárd forintos ajánlatával a Rail Cargo Austria (RCA) és a GYSEV Zrt. lett – utóbbi 9 százalékos részesedéssel. Maguk mögé utasították ezzel a szlovák Spedtrans és Slavia Capital pályázatát, valamint az amerikai szakmai és angol pénzügyi befektetők által alkotott Cargo Central Europe konzorciumot.
A magyar vasúttársaság és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. még május végén nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett az eladásra: az első fordulóban tizenketten tettek ajánlatot, a második fordulóra heten maradtak. A MÁV igazgatóságának értékelésében 10 pontot lehetett kapni a munkavállalói kötelezettségvállalásokra, 90 pontot az árajánlatra – mondhatjuk tehát, hogy nagyrészt az ár számított.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint jó üzletet kötöttek, mert a leendő tulajdonos kétszeresét-háromszorosát fizeti annak a vételárnak, mint amennyi a nemzetközi gyakorlat alapján elvárható lenne. Ráadásul a cég 3170 dolgozója is tulajdonrészt vásárolhat; a piaci ár feléért vehetnek részvényeket, amelyeket a pályázat nyertese később köteles tőlük teljes áron átvenni. Az eladást mégis többen ellenezték, a MÁV Cargo ugyanis a magyar államvasutak egyetlen nyereséges cége. Kettőezer-hatban a teljes vasúti forgalom több mint nyolcvan százalékát bonyolította le, s 93 milliárd forintos árbevételt hozott. Az eladással többek szerint csak időlegesen lehet javítani a MÁV anyagi helyzetén, hosszú távon nem gazdaságos lépés. Kautz István, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének (MSZSZ) elnöke emlékeztetett arra is, hogy a vasúti árufuvarozás százszázalékos magánosítása eddig mindössze Észtországban történt meg, ám mivel nem működött, az állam vissza is vásárolta.
A szerződést 21 nap alatt (vagyis december 20-áig) kell megkötni, de mivel a határidő egyszer meghoszszabbítható, aláírása várhatóan 2008 elejére tolódik.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek