Főiskola artistáknak

A cirkusz szerelmesei csaknem négyórás maratoni műsort láthattak a Fővárosi Nagycirkuszban július közepén az idei Cirkuszok Éjszakáján, amelynek évről évre visszatérő célja a minőségi cirkusz bemutatása. Az utazó cirkuszok programjaitól eltérően a Nagycirkusz műsora merőben más volt. Az előbbiek szívesen léptettek fel hazai celebeket, míg a cirkuszművészet közép-európai fellegvárában tehetséges artistaiskolások vagy egykori artistaképzősök produkcióiban gyönyörködhetett a közönség. És beindult a főiskolai képzés is.

Hazai életMarosi Antal2023. 08. 17. csütörtök2023. 08. 17.

Kép: Richter Flórián lovas bemutatója Zamárdiban

RICHTER Flórián
Richter Flórián lovas bemutatója Zamárdiban
Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

– Miért ezt a megoldást választották? – kérdezem Fekete Pétert, a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ főigazgatóját.
– Az egyik utazó cirkusz hírességeket hirdetett, a másik a baráti köréből emelt ki valakit, akinek neve hallatán sorban álltak az emberek a pénztárak előtt. A Fővárosi Nagycirkusz – mint nemzeti előadó-művészeti intézmény – másfajta felelőséggel bír. A hozzánk érkező nézők megszokták már, hogy nálunk a világsztárok mellett azokkal a tehetséges fiatalokkal is találkozhatnak, akiknek művészetét egyszer a világszámok között tartják majd számon. Nekünk Európa számára kell kinevelnünk a legjobb fiatal artistaművészeket, őket kell útnak indítanunk. Rendkívül felemelő volt látni, hogy az idei artistaképzős záró és vizsgaelőadások rendkívül magas színvonalúak voltak! Olyannyira, hogy tíz produkciót is meghívhattunk a Cirkuszok Éjszakája előadásra – mondja büszkén a főigazgató.
A programok modern kivitelezésétől némileg eltért a Duo Fossett (Noémi Krich és John Laci Fossett) adta látvány. A páros – ahogy saját maguk magyarázzák – nem egy történet elmesélésére törekedett, hanem a nehéz, embert próbáló technikák mellett az eleganciára. Programjuk mongol származású betanítója dicséretes szándéka volt a manézsba visszahozni a cirkuszok világából lassan kikopó elegáns ruházatot.
– Egy, a kupolában felfüggesztett rúdon dolgoznak. Vagyis a produkció teljes idejét fent, a magasban töltik, és egy percnyi pihenőidőre sem jönnek le a manézsba – próbálom megfogalmazni, hogy mit értettem meg az előadás nehézségeiből.
– A le- és felmenetellel nem akarjuk a produkció ritmusát megtörni. Egy szuszra dolgozunk, nem töltjük pihenéssel az időt. Ehhez persze sokat kell fejleszteni a testünket és a szám minden egyes elemét folyamatosan gyakorolni, hogyha kell, akár naponta 3-szor is helyt tudjunk majd állni. Teljesen mindegy, hogy öt vagy ezerötszáz ember előtt, a produkciónak mindig flottul kell mennie – mondja Laci.
– A látottakra visszatérve: ott, fent a kupolában lényegében a szájukkal tartják egymást.
– Ezzel is mások vagyunk. Mint sokszor az életben is: egy vékony kötélen, biztosítások nélkül függünk egymástól. Nekünk ebben van egy trükkünk! És tegyük hozzá, közben oldalirányban le-fel megy, forog a rúd, amelyhez lábainkkal vagyunk kikötve. Most az Alexandre Bouglione nevű, fantasztikus cirkusznál dolgozunk, ahol a főnökség minden egyes tagja artista volt. Ezért aztán a mindennapi helytállásunkért meg is kapunk mindent, amire szükségünk van – mondja mosolyogva Noémi. 
– A Duo Fosset a gyermekkori álmok megvalósításának jó példája! – néz rám a cirkuszművészet megújítását életcéljaként kitűző Fekete Péter főigazgató. – Életükkel, sikereik bemutatásával szeretnénk felhívni a magyar lakosság figyelmét (főleg most, a pályaválasztási időszakban), hogy elindult a főiskolai szintű cirkuszművészeti képzés! Sokan nem tudják: mostantól főiskolai diplomát szerezhetnek azok, akik a cirkuszi tánc, lovas akrobatika vagy a bohócművészet környékén keresik a helyüket. Büszkék vagyunk arra, hogy Európa közepén egyedül mi tudunk ilyen diplomát adni! Eddig nem volt ilyen Magyarországon!
– Ebben a főiskolai képzésben nyilván fontos szerepet játszanak majd az oktatók. E tekintetben minden rendben?
– Kettős az irány. Egyrészt hazánknak nagyon jó artistái vannak! Olyanok, akik tudnak oktatni. Másrészt rendkívül jó egyetemeink vannak, amelyekkel együtt tudunk működni. Például az Állat­orvos­tu­dományi Egyetem adja a lovas akrobatika szak teljes elméleti képzését. Mindent, amit az állatvédelemről, az ember-állat kapcsolatáról, a lovakkal kapcsolatos tudományokról be lehet szerezni, azt az egyetem professzorai fogják a hallgatóinknak tanítani. Az orosz–ukrán háború kapcsán rengeteg művésznek kellett elhagynia a hazáját. Ők most itt vannak, velünk élnek több mint egy éve. És boldogok, hogy egy ilyen szintű főiskolai képzésen adhatják tovább a tudásukat. Még egy fontos dologra szeretném felhívni a figyelmet! Amikor pár hónappal ezelőtt meghirdettük, hogy főiskolai képzésre lehet jelentkezni, akkor sokakat elijesztett a tandíj. Szeretnék mindenkit megnyugtatni. A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ és a Fővárosi Nagycirkusz felelősséget érez az iránt, hogy a magyar artistacsaládok gyermekeinek és a hazánkban korábban színészmesterséget, artistaképzettséget szerzett fiataloknak ösztöndíjat adjon. 
 

 

Ezek is érdekelhetnek