Harmincévnyi idő képernyőmentesen

Nagy sikerrel zárult a magyarországi és erdélyi iskolák közösségei számára első alkalommal meghirdetett Analóg November kihívás. A program célja az volt, hogy a diákok, továbbá tanáraik és szüleik egy hónapon át tudatosabban használják az okostelefonjukat, és minél több időt töltsenek (az online világ helyett) közösségi, offline tevékenységekkel. A csatlakozó több mint 500 intézmény összesen 16 millió percnyi képernyőmentes időt gyűjtött össze.

Hazai életSzijjártó Gabriella2025. 12. 15. hétfő2025. 12. 15.

Kép: Javul a diákok teljesítménye, ha kevesebb időt töltenek a telefonhasználattal, Fotó: BearFotos, Forrás: Shutterstock

Harmincévnyi idő képernyőmentesen
Javul a diákok teljesítménye, ha kevesebb időt töltenek a telefonhasználattal
Fotó: BearFotos Forrás: Shutterstock

A Yale Egyetem neurológus­pro­fesszora szerint: ha buta gyerekeket akarsz nevelni, adj nekik okostelefont! Dr. Martin Jan Stransky Az emberi elme felemelkedése és bukása című könyvében feltárja a technológia, a túlzott képernyőidő fiatal elmékre gyakorolt riasztó hatásait. Csak néhány példa: a mozgáshiány miatt nem fejlődik ki a gyermekek idegrendszere; a folyamatos online jelenlét rontja a fiatalok koncentrációs és tanulási képességeit, a kreativitásukat, megzavarja az alvásritmusukat; a kö­­zös­ségimédia-használat pedig felerősíti a társas összehasonlításból fakadó nyomást, szorongást. 

Szerencsére már nálunk is egyre több szakértő és szakmai szervezet hallatja a hangját és hívja fel a figyelmet a rohamléptékben terjedő veszélyekre. Az Analóg No­vember kihívás célja az volt, hogy a diákok megtapasztalják, miként változik meg a mindennapjaik ritmusa és minősége, ha tudatosabban választják meg, mikor és mennyit használják a telefonjukat. A kezdeményezés a Szent István Intézet, a Kapcsolj ki! mozgalom és az Out! applikáció összefogásában valósult meg, és több vállalat – többek közt a Decathlon és a Libri – nyereményekkel támogatta. 

A november 3-tól 30-ig tartó kihívásban részt vevők az Out! mobilapplikációban rögzítették a telefonmentes perceiket. Az idén először meghirdetett kezdeményezéshez több mint 500 magyarországi és erdélyi iskola tízezernél is több diákja csatlakozott. Az intézmények összesen 16 millió percet, vagyis 30,4 év valódi, képernyőmentes időt gyűjtöttek össze. (Érdemes elgondolkodnunk az arányokon: az ak­ció­ba bekapcsolódó magyarországi diákok, pedagógusok és szülők összesen 6 millió, míg az erdélyi intézmények tagjai 10 millió percet töltöttek a telefonjuk nélkül.) 

Mit javasolnak a szülőknek?

∗ 14 éves kor alatt ne adjanak a gyerekek kezébe személyes képernyőt (okostelefont, table­tet, digitális játékot). 
∗ 16 év alatt ne legyen a gyerekeknek közösségi(nek nevezett) oldala. 
∗ Éjszakára tiltsák ki a gyerekszobából az okostelefont 14 év felett is. 
∗ Példamutatásképpen a szülőknek is korlátozniuk kell a saját személyes képernyőidejüket. 

„Amikor elindítottuk az Analóg Novembert, nem tudtuk, milyen fogadtatásra számíthatunk, hiszen ma talán az egyik legnehezebb feladat rábírni a fiatalokat arra, hogy félretegyék a telefonjukat. Ehhez képest rendkívül nyitottan és lelkesedéssel csatlakoztak az iskolák” – foglalta össze tapasztalataikat Má­thé Zsuzsa, a Szent István Intézet igazgatója. A visszajelzések azt mutatták, hogy a diákokat nem csupán a verseny vagy a nyeremények ösztönözték: sokan belső motiváció­ból szerettek volna tudatosabban jelen lenni a mindennapokban, és megtapasztalni, milyen érzés hosszabb időre félretenni a telefont. 

„Vizsgálatok igazolták már korábban, hogy ha egy diák egy hónapig leteszi a telefont, vagy csak a napi 4+ óra átlag-képernyőidő helyett csupán másfél órát tölt a telefonjával, már akkor sokkal jobban tud figyelni; a tesztekben 27 százalékkal javult a teljesítmény. Kiegyensúlyozottabb lesz, csökken a szorongás és a levertség. Érzékenyebbé válik másokra, az érzelmi intelligencia és az empátia is látványosan emelkedik. Erősebb kapcsolatokat épít: többet beszélget a családjával, a barátaival, és több közös programot szervez. Új élményekre talál: sportol, kreatív hobbikhoz nyúl, felfedezi a környezetét” – sorolta Pöltl Ákos, az Ifjúságkutató Intézet családbiztonsági szakértője, a Kapcsolj ki! alapítója. 

A mozgalom segíti a szülőket, pedagógusokat, gyermekvédelmi szakembereket a képernyőfüggőség megelőzésében. A kapcsoljki­moz­ga­lom.hu oldalon megismertetik a képernyőhasználat okozta gyökérproblémákat, a profitmodellt, amit a fogyasztó technológiai vállalatok működtetnek, ennek hatását a gyerekek idegrendszeri fejlődésére. Segítenek megérteni a tudományos hátteret, hogy a családok visszaszerezhessék az életüket, a szülők a gyerekeiket, boldog jövőjüket. Mert a gyermekkor egyszeri és megismételhetetlen!

A nyertes iskolák

Fővárosi: 1. Deák Téri Evangélikus Gimnázium, 2. Reménység Katolikus Ált. Iskola és Óvoda, 3. NKE Óbudai Árpád Gimnázium. 
Városi: 1. Szegedi Arany János Ált. Iskola, 2. Szent Imre Katolikus Ált. Iskola, Ráckeve, 3. Kálvin Téri Református Ált. Iskola, Makó. 
Kistelepülési: 1. Jászsági Ált. Iskola, Jászdózsa, 2. Szent Ambrus Katolikus Iskola, Patak, 3. Páter Bárkányi János Katolikus Óvoda, Ált. Iskola és Gimnázium, Szécsény. 
A nyereményjátékban kisorsolt: Kolonics György Ált. Iskola és Köznevelési Sportiskola, Bu­dapest. 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!