Egy kijevi magyar szerint a történelem szemétdombjára való Orbán Viktor
magyarnemzet.hu
"Táplálékotok legyen orvosságotok" - áll a kerekegyházi művelődési ház falára akasztott lepedőn. A térség biotermelői gyűltek itt össze, hogy egy szakmai kiállítás keretében bemutassák termékeiket. Baloldalt a tönkölybúzából készült biotésztacsomagok, fűszerezett, hideg sajtolású napraforgóolaj, jobboldalt a homoktövisszörp.
Rendek Lászlóné, a rendezvény szervezője mangalicakolbásszal kínál. A középkorú asszony családjával tizenöt hektáron folytat biogazdálkodást, mangalicát tenyésztenek, illetve zöldségféléket, gyógynövényeket termesztenek.
- Ezt nem lehet nagyban csinálni - véli Rendekné -, ugyanis a kétkezi munkát nem lehet megspórolni. Magyarországon még tartja magát a tévhit, hogy a biotermékeket csak külföldön lehet eladni. Ez nem igaz, viszont a mi árunkat nem lehet a szupermarketek polcairól levenni.
- Akkor hogyan éri meg termelni?
- Először is mértéket kell tartani. Ha például tudom, hogy összesen harmincnyolc mangalicát tudok eladni, akkor csak annyit nevelek fel. Ha valaki látja az én sikeremet, és elkezdi ugyanezt kétszáz állattal, akkor tönkre fog menni. Mert ennyire nincs kereslet. Ezért kell sokszínűségre törekedni, nem csak egy lábon állni, hiszen a legtöbb biotermékből csak keveset lehet értékesíteni. Azt viszont jó áron.
- Segíti önöket valamiféle érdekképviselet? Hiszen ha az emberek nem tudnak ezekről a termékekről, az azért van, mert hiányzik a reklám. A hirdetést pedig csak összefogással lehet kifizetni.
- Érdekképviseletből több is van, mint elég. Itt is, mint az egész mezőgazdaságban, egyre-másra alakulnak az újabbak. De az ember nem fizethet ezerfelé tagdíjat. A marketingről pedig az a véleményem, hogy annyi papírt kinyomnak az országban, és még nincs hatása. Szerintem a bioélelmiszerek népszerűsítésében nem ez a célravezető módszer, hanem a maihoz hasonló, kóstolással egybekötött bemutató. Ide eljönnek a potenciális vevők, és meg tudjuk győzni azt, aki engedi magát.
- Ez azért ellentmond a legtöbb, ma hangoztatott marketingstratégiának.
- Amit mi megpróbálunk létrehozni, az egy nagyon egyszerű elven működik: sokszínűség és a kínálat bővítése. Ha valaki kitalál valamit, nem kezdem el utánozni, mert a kereslet kicsi: ha én is ugyanazt a terméket kezdem előállítani, mind a ketten tönkremegyünk. A biogazdálkodás nem csodafegyver. Mindig meg kell találni azt az űrt, azt a terméket, ami még nincs, a többiek termékeit kiegészíteni. A turista is szeretné a lehető legjobb élelmet fogyasztani.
- Vendéglátással is foglalkoznak?
- Nem, mi nappal dolgozunk, éjjel aludni szeretnénk. De programot tudunk nyújtani, erre ott van az ökogazdaság és a tanyamúzeum. Van a környéken négyszáz szállás, a vendégéjszakákon keressenek mások.
- Nem gondolkodnak azon, hogy saját feldolgozót létesítenek?
- Kicsiben termelünk, és a csomagolást, a feldolgozást más üzemek végzik nekünk, bérben. De szerintünk nem is kell arra törekedni, hogy a biotermelőnek saját üzeme legyen. Így jut a feldolgozónak is a pénzből, és ez így van jól, éljen meg ő is. Nem akarunk ebből meggazdagodni. De igenis meg akarunk élni belőle.
magyarnemzet.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
kemma.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
vg.hu
borsonline.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu