Drágult a kötelező

Emelkedett az újonnan létesített kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások száma, a harmadik negyedévben nagyjából 127 ezer szerződést kötöttek az autósok az egyik legnagyobb ilyen szolgáltatással foglalkozó cégnél, a Net­risknél.

Házunk tája2023. 10. 29. vasárnap2023. 10. 29.
Drágult a kötelező

A biztosítók mintegy 8%-kal drágították az éves díjakat (ami az inflációhoz mérve jóval kisebb léptéket jelent), azaz évente ma már átlagosan 52 ezer forintot kell fizetni a tulajdonosoknak.

A kötelezőn túl sokkal több autós döntött úgy, hogy cascót is köt, a számuk 11%-kal majdnem 7600-ra emelkedett. Ez utóbbiaknál a tavalyihoz képest az éves átlagdíj 17%-kal, 148 ezer forint fölé nőtt (ami az éves inflációnál kisebb mértékű drágulás).

A szakértők szerint a biztosítási díjak emelkedése mögött minden bizonnyal az áll, hogy az új és használt autók ára igencsak meglódult az utóbbi években. Emellett a szervizelés és az alkatrészek költsége is megugrott. Mindez arra sarkallta az autótulajdonosokat, hogy az esetleg bekövetkező kár mértékét cascobiztosítással kompenzálják: a kocsi értékéhez képest viszonylag alacsony díjjal mentesülhetnek a nagyobb kiadásoktól a saját hibából történt baleset után.

Nem mindegy, milyen kocsid van

A biztosításközvetítéssel foglalkozó cég egy olyan elemzést is végzett, mely nagy különbségeket mutat ki az egyes autó márkák és a biztosítási díjak között. Az egyes márkák díja eltérő módon és mértékben változott az utóbbi időben. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások a legkisebb mértékben az Opelek esetében nőttek, mindössze 2 százalékkal, alig több mint 52 ezer forintra. A Volkswagenek, Renault-k, Fordok esetében az átlagdíj egyaránt 4 százalékkal 57-58 ezer forintra ugrott. A Suzukiknál már 7 százalékos volt a drágulás, de az átlagos éves díj így valamivel több mint 42 ezer forint volt. A Daciáknál és Toyotáknál 10-10 százalékos díjemelkedés történt, így 44 ezer és 51 ezer forintot tett ki az éves díj.

 

Ezek is érdekelhetnek