Beálltak a tejárak

Már szeptemberben megállt a mérséklődés a tej felvásárlási árában. Az ok a termelés csökkenése, amit egyrészt a kisebb tehénállomány, másrészt a szokásos őszi tejtermelés visszaesése okoz. Az októberi számok még nem ismertek, de szinte biztos, hogy a felvásárlási ár némi növekedését hozták.

Házunk tája2023. 11. 15. szerda2023. 11. 15.
Beálltak a tejárak

Mindez jó hír a tejtermelőknek, akik a január óta tartó folyamatnak végre búcsút mondhatnak. Azóta tart ugyanis európai szinten és nálunk is a tej felvásárlási árának esése. Szeptemberben nagyjából 154 forint volt Magyarországon a nyers tej átlagára, ami 1%-os emelkedés augusztushoz viszonyítva, miközben csaknem harmadával kisebb a januári csúcshoz képest. Ez az azóta tartó időszakban, főleg a tavasz végéig  a termelők számára veszteséget jelentett. Aztán a nyár elejétől jött a gabona és a szálastakarmány árának mérséklődése, ami a legtöbb helyen már javított a gazdálkodáson.

A szeptemberi nyerstej-átlagár így is 20%-kal maradt el a 2022. szeptemberitől. A nyers tej felvásárlása most szeptemberben az előző havi mennyiséghez képest 4, a 2022. szeptemberihez viszonyítva pedig 3%-kal volt kisebb. A kevesebb termelt tej mellett – mivel megint többet fizetnek érte – a nyers tej kivitele is felfutott a korábbi hónapokhoz mérve, ami szintén hozzájárult a felvásárlási ár növekedéséhez.

Mi történik most a tejüzemekben, illetve a boltokban? A családok pénztárcáját érinti, hogy szeptemberben az augusztusihoz képest a KSH adatai szerint a pasztőrözött 2,8 és 1,5%-os zsírtartalmú ESL-tej, valamint a 12%-os zsírtartalmú tejföl fogyasztói ára 2, míg a 2,8%-os dobozos UHT-tejé, a 20%-os zsírtartalmú tejfölé és a gyümölcsös joghurté egyaránt 3%-kal csökkent. A trappista tömbsajt ára 5%-kal mérséklődött. A nyers tej árának növekedése az év hátralévő részében jelenhet majd meg a boltokban, feltéve, hogy a kereskedők azt nem nyomják le, mert a felfutott import még biztosíthat a hazainál olcsóbb beszerzési forrásokat. Itthon nem véletlenül a trappista sajt piacán a legélesebb a verseny az áruházláncok között, mert a hazai fogyasztás mintegy 30%-át továbbra is ez a sajtféle teszi ki.hogy

 

Ezek is érdekelhetnek