Ismét itt a vajháború

Az utóbbi néhány évben nem igen hallottunk vajháborúról. Annak idején, még a nyolcvanas és kilencvenes években viszont szinte az első számú közellenség volt az állati eredetű zsírokkal együtt. Most újabb harc indult, s megint a margaringyártók, valamint a klímavédők állnak a másik oldalon.

Házunk tájaohgy 2024. 06. 15. szombat2024. 06. 15.

Fotó: DARNAY KATALIN

Ismét itt a vajháború Fotó: DARNAY KATALIN

Nemtelen támadás érte a hazai állattenyésztőket, illetve élelmiszeripart. Újabban a tejtermékek, pontosabban a vaj került célkeresztbe – állítja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács közös közleményükben. A két szervet szerint az egyik legismertebb margaringyártó friss reklámjában használt „hagyjuk békén a teheneket”, illetve „skip the cow” szlogenek, továbbá a reklámban használt megjelenítés felveti a jogszabálysértés lehetőségét, de mindenképpen etikátlan. Ezért felszólították a vállalkozást, hogy függessze fel a marketingkampányát és a megtévesztésre alkalmas üzenettel rendelkező elemeket soron kívül távolítsa el a reklámfelületekről.

Nem egyedüli ez a reklám: igazából azt használja, használják ki, hogy Európában egyre több az olyan polgár, potenciális vevő, aki tenni akar valamit a környezetéért. Azt a terméket választja, amely azt sugallja, hogy tesz a klímaváltozás ellen. Csakhogy igen sok „túl zöld” szervezet e célt az egyik legfőbb károsítónak kinevezett állattartás, azon belül is a marhatartás betiltásával, korlátozásával érné el.

Érdekes és faramuci helyzet ugyanakkor, hogy sok margaringyártó éppen azzal próbálja eladni a termékét, hogy a vajhoz, a közkedvelt állati eredetű zsiradékokhoz hasonlítja a margarinját. Sőt, sokan vajtartalmat is ráírnak a címkékre, illetve némi vajat is kevernek a margarinhoz. Vagyis a természetes eredetű vaj a többség által elismert értékeit használják fel a mesterségesen létrehozott margarinok értékesítéséhez.

Napjainkban reneszánszát éli a vajfogyasztás, nem csak azért, mert finom és az egészséges táplálkozás része lehet, de kiváló szakácsok és cukrászok vajjal készítik az ételeket.

A tejtermékeket, köztük a vajat ugyanakkor egyre gyakrabban érik nemtelen támadások, amelyek sokszor a tudományos tényeket is figyelmen kívül hagyják. A gyakran megalapozatlan információk sokat ártanak a szakmának és a fogyasztók félretájékoztatásához vezetnek.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Tej Terméktanács szerint a jogszabályokat vagy az etikus reklámozás határát átlépő marketingkampányok a fogyasztót is megtéveszthetik. A vaj megjelölést sem az uniós, sem a hazai jog szerint nem lehet növényi alapú termékeknél felhasználni. Az sem szabályos, amikor egy nyilvánvalóan tejet, tejzsírt, tej- vagy savóport, és így tejcukrot nyomokban sem tartalmazó készítményt nagy méretű „laktózmentes” felirattal promótálnak – olvasható a közleményben.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek