Lánc, lánc, láncfűrész
Egy régi mondás szerint közeledik a tél, mert az indiánok vadul vágják a fát. Nos, a fűtési szezon már elindult, de sokan még csak most kezdik meg a tüzelőnek való rönkfák kuglizását, darabolását, illetve eljött a szezonja a fakivágásoknak. Nem mindegy, milyen szerszámmal dolgozunk, vagyis milyen állapotban van az általában használt benzinmotoros, vezetékes áramról vagy akkumulátorról hajtott láncfűrészünk.
Kép: A man in uniform cuts an old tree in the yard with an electric saw, Forrás: Shutterstock

Kezdjük rögtön az utóbbival: ezeknél általános, hogy nagy nyári melegben, illetve a téli hidegben nemigen tudjuk használni. Van olyan intelligens gép, mely el sem indul, ha az akksi túl meleg vagy hideg. Ezért is – és általában egész télen – az akkumulátorokat jobb szobahőmérsékleten tárolni, ott tölteni. Aztán tudjuk használni is, még hidegben is. A vezetékes árammal hajtott készülékeknél nincs ilyen problémánk. Viszont mindhárom géptípusnál vannak közös alapvetések. Az első az éles láncolat. A tompa lánccal kínlódással a munka és veszélyes is lehet. Ezek gyorsabban melegednek fel, könnyen akadnak, ki is ugorhatnak a vezető sínből. A gép motorját is túlterhelhetjük. A lánc élezését – ha értünk hozzá – néhány perc alatt elvégezhetjük megfelelő átmérőjű reszelővel, de sokan ezt szakemberre bízzák. Lehet venni nagyjából tízezer forintért élezőgépet is.
A második fontos dolog a lánc feszessége. Törvényszerű, hogy használat közben a lánc lazul. Ez bekövetkezik annak melegedése miatt is. Tehát nem elég az elején, hanem használat közben is mindig be kell állítani a megfelelő feszességet. Egy jó módszer: ha jó a feszítettség, akkor a lánc nem lóg alul, de fent az ujjainkkal egy kicsit meg kell tudnunk emelni. Harmadik létfontosságú dolog a lánc folyamatos olajozása. Tehát töltsük fel a tartályt láncolajjal, de nehogy más zsiradékot, netán fáradt étolajat használjunk! Ellenőrizni kell egy rövid használat után, hogy az olajat folyamatosan adagolja a gép.
A benzinmotoros eszköznél van még dolgunk: a légszűrő állapotát is figyelni kell, mert a fűrészpor könnyen eltömítheti a szűrő pórusait. Emiatt aztán gyengül a teljesítmény, füstöl a gép, nehéz az indítás, sok benzin fogy.