Lebénítják a keleti országrészt

Ez a hét is jól indul, vagyis az ország egyik felében - a keletiben - nagyjából sehogy. Feltéve, ha sikeres sztrájkot lesz képes megszervezni fél nap alatt a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete. Hogy miért pont a Dunától keletre eső részre haragudott meg a VDSZSZ, nem tudni.

Hírek, információkO. Horváth György2008. 12. 13. szombat2008. 12. 13.

Kép: vasutas sztrájk vonat máv munka beszüntetés utazás 2007 11 21 Fotó: Kállai Márton

Lebénítják a keleti országrészt
vasutas sztrájk vonat máv munka beszüntetés utazás 2007 11 21 Fotó: Kállai Márton

Az ország keleti felében hétfő hajnaltól nem járnak a vonatok, ez 1400 szerelvény veszteglését és más vasúti szolgáltatás – jegykiadás, pályaellenőrzés, -irányítás stb. – felfüggesztését jelenti. Ebbe Pest megyét nem kell beleérteni. Gaskó István, a szakszervezet vezetője bejelentette, hogy határozatlan ideig sztrájkolnak. S azért csak az ország egyik felében, mert így olcsóbb, de hatása – már ha valóban sikeres lesz – nagyjából azonos, mintha az egész országban blokkolnák a vasúti forgalmat. Olcsóbb, mert így csak fele annyi sztrájksegélyt kell kifizetni.

Lassan egy éve követeli a vasutasok ezen szakszervezete, hogy a MÁV a MÁV Cargo privatizációs bevételéből minden vasutas dolgozónak fizessen ki nettó 250 ezer forintot. (Tegyük hozzá, alig egy hete érkezett meg a MÁV kasszájába a 103 milliárdos vételár a vevőtől, az osztrák vasút teherszállítási társaságától, s a magánosítás egyik feltétele szerint a magyar dolgozók 5 százaléknyi részvényt kapnak a cég papírjaiból.)
A VDSZSZ másik fő követelése, hogy a kiszervezett MÁV-társaságoknál 10 százalékkal emeljék a dolgozók bérét, egy évre visszamenőlegesen is.

A MÁV viszont nem enged: ahogy eddig sem, továbbra sem áll módjában teljesíteni a követeléseket – közölte a vasúttársaság közleményben. A MÁV Cargo eladásából befolyt összeget a magyar vasút fejlesztésére, a szolgáltatások javítására, tőkepótlásra és a hitelek törlesztésére fordítják.

A MÁV álláspontja szerint az iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak erre ki kell terjednie. Ez csak a MÁV által javasolt vonatmennyiséggel elégíthető ki, amit a VDSZSZ most sem fogadott el.

Kavalecz Imre közölte: a vasúttársaság központi irányítói készen állnak arra, hogy a vonatközlekedést operatív módon irányítsák. A MÁV a pályaudvarokon tájékoztatja az utasokat, de a munkabeszüntetés miatt a jegykiadás is bizonytalan lesz. Emiatt az utasok a vonatokon pótdíj nélkül is jegyet válthatnak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek