Rejtélyes katasztrófa

228 emberrel a fedélzetén, eddig tisztázatlan körülmények között, az Atlanti-óceánba zuhant egy Airbus A330-as francia utasszállító. Az áldozatok között négy magyar állampolgár is van.

Hírek, információkCzank Lívia2009. 06. 02. kedd2009. 06. 02.
Rejtélyes katasztrófa

A világ legbiztonságosabb repülőgépe - ezt mondták az Airbus A330-asról 1994-ben, amikor először állt szolgálatba. Az Airbus A340 típussal együtt 1990-ben fejlesztették ki, ezért a két gép több rendszere megegyezik: szárnyuk, törzsük, avionikájuk. Hatalmas gépek: 63 méter hosszúak, és 17 méter magasak. 2 emeletükön csaknem 300 ember fér el.

Tegnap hajnalban egy Rio de Janeiroból Párizsba tartó A330-as Airbus eddig tisztázatlan körülmények között lezuhant az Atlanti-óceán fölött. A katasztrófát megelőző percekben semmilyen meghibásodásról nem jeleztek a radarok - a gép egyszerre csak láthatatlanná vált. A legjobb pilóták vezették a gépet, akik pontosan tudták, hogy mit kell tenni, ha bármilyen probléma lépne fel. De akkor mi történhetett?

A repülőgépekre szerelt, úgynevezett bólyák jeleznek a radaroknak, így lehet nyomon követni az útjukat. E bólyák azonban az Airbuson a becsapódás pillanatában megsemmisültek - írja a Le Monde francia lap internetes kiadása. A katasztrófa helyszínét így csak találgatjuk.. Az elsődleges hírek szerint  villám csaphatott a gépbe: a szél sebessége meghaladta a 200 km/órát, s a kíséretében pusztító vihar alakult ki, ez okozhatta az Airbus lezuhanását. Repülési szakemberek szerint azonban egy villám nem elég egy ilyen katasztrófához, valami másnak is kellett történnie. Gérard Feldzer, egy korábbi Airbus pilóta azt nyilatkozta: a mai modern repülőgépek már kivédik a villámcsapásokat, főként ez a típusú Airbus - többek között az ilyen fejlesztések miatt mondják róla, hogy a legbiztonságosabb repülőgépek egyike. A francia sajtó szerint sem a személyzet, sem a pilóták nem jelezték a veszélyes vihart vagy bármilyen mechanikai hibát. Egy brazil gép pilótája narancssárga fényeket látott a horizonton a gép eltűnésével megegyező időpontban. Elképzelhető, hogy égő roncsok voltak az óceán vízén. A brazil légügyi hatóságok elmondása szerint a gép már kikerült a brazil radarok által figyelt övezetből, amikor a szerencsétlenség bekövetezett. A francia légitársaság vezetője azt nyilatkozta, hogy az Air France gépével utoljára 3 óra 30 perckor volt kapcsolatuk, 4 óra körül kerülhetett a viharzónába, de a meghibásodásról automatikusan küldött jelek - amelyek rövidzárlatot mutattak - csak negyedórával a becsapódás után érkeztek meg. Jean-Louis Borloo francia környezetvédelmi miniszter szerint egyértelműen kizárható a terrortámadás lehetősége.

Merősítették a hírt, miszerint a fedélzeten magyarok is utaztak. Az utaslistán szereplő egyik magyar kisfiú édesapja elmondta: volt felesége hétéves, közös gyermekükkel és az élettársával együtt indult haza. Volt velük még egy kisfiú, akit rokonlátogatóba vittek.

Az áldozatok hozzátartozói a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren gyűltek össze, s várták a fejleményeket. Majd Nicolas Sarkozy francia elnök hivatalosan is bejelentette: az Airbus A330-as repülőgép lezuhant.

A közzétett utaslista alapján 31 ország állampolgára utazott a fedélzeten. A gépet egy 58 éves kapitány írányította, aki 1988 óta dolgozott a francia légitársaságnál. Az Airbus A330/A340 típusokra kapott kiképzést 2007 februárjában. Tizenegyezer órát repült, ebből 1700-at a A330/A340-es típuson.

Ezek is érdekelhetnek