Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Egy friss közvélemény-kutatás szerint az amerikai elnökválasztás óta jelentősen javult az Egyesült Államok politikai megítélése külföldön. Az európai állampolgárok Barack Obama beiktatása óta egységesen pozitívabbnak látják a jövőt, mint korábban.
A Wall Street Journal Europe megbízásából készített felmérés során 19 országban csaknem húszezer embert kérdeztek meg a kutatók arról, hogy mit gondolnak az Egyesült Államok politikai és kulturális befolyásáról. A kutatási eredmények szerint az európai állampolgárok több mint fele úgy véli, Barack Obama elnökké választásának köszönhetően pozitív változások sora köszönt majd a világra.
A jövőt illetően kiemelkedően optimisták a nyugat-európai országok lakosai. A régióban a válaszadók 75 százaléka gondolja úgy, hogy Obama vezetésével az Egyesült Államok politikai befolyása pozitív irányban változik majd. A legderűlátóbb országokban, így Belgiumban, Svédországban, Németországban, Olaszországban és Hollandiában tízből nyolcan gondolkoznak hasonlóan. Nyugat-Európa ezzel még az amerikaiak optimizmusát is felülmúlja, akiknek „csak” 61 százaléka véli úgy, hogy az Obama-elnökség alatt jobb fényben tűnik fel az USA politikai hatalmának megítélése.
A válaszok alapján úgy tűnik, hogy ez a fajta optimizmus kifejezetten Obama elnök megválasztásához köthető, hiszen az elmúlt évek eseményeire visszatekintve háromból két válaszadó egyértelműen negatívnak és károsnak ítélte Amerikának a világra gyakorolt politikai befolyását.
Hollywood-i filmek és hamburger
Az Egyesült Államok legnépszerűbb kulturális exportcikkei között az első helyen – a válaszadók mintegy harmadának egyetértése alapján – a filmek és tévésorozatok állnak. Különösen nagy arányban kedvelik az Amerikában készült produkciókat a görögök, a hollandok és a magyarok. Az amerikai filmiparral kapcsolatban az összes válaszadó mintegy 20 százaléka nyilatkozott csak kritikusan, ők is zömmel az 50 év feletti korosztályból kerültek ki.
A népszerűségi lista második helyén a sport áll. A válaszadók 12 százaléka „ad hálát” az Egyesült Államoknak az amerikai foci vagy a baseball népszerűsítésért. Ezek között a franciák (18%) és a csehek (17%) azok, akik a legnagyobb érdeklődést mutatják az amerikai sportélet iránt.
Az Egyesült Államok harmadik legnépszerűbb kulturális exportcikke a zene, amelyet a válaszadók 11 százaléka, kiemelkedően pedig a svájci, svéd és belga válaszadók értékelnek nagyra.
A negyedik helyen 4-4 százalékos támogatási aránnyal a divat, az irodalom és az étkezési kultúra szerepelt. Igaz, ez utóbbit éri a legtöbb kritika is Európában. A nyugat-európai régióban a válaszadók 45 százaléka, Franciaországban 65 százaléka tekint kritikus szemmel az amerikai élelmiszerek európai elterjedésére. Az összes válaszadót tekintve a megkérdezettek harmada vélekedik negatívan az amerikai étkezési kultúra terjedéséről, s ez az arány a személyes tapasztalatok hatására még növekszik.
Összességében a kutatás során megkérdezetteknek alig a negyede minősítette pozitívnak az Egyesült Államok kulturális hatását. A válaszadók 39 százaléka úgy gondolta, Amerika kulturálisan rossz hatást gyakorol a világra, míg több mint a harmada pozitív és negatív hatásokat egyaránt megfogalmazott.
Forrás: ELTE-TáTK hírlevél
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu