Milyen lesz a jövő könyvtára?

Már jó ideje nemcsak könyvet kölcsönözni megyünk a könyvtárakba. Sőt, már mennünk sem kell feltétlenül, hogy hozzáférjünk az igényelt szolgáltatásokhoz. A szakma is úgy látja: túl kell lépni a falakon, eljövőben a virtuális könyvtárak ideje.

HobbiSzőrös Zoltán2010. 01. 18. hétfő2010. 01. 18.
Milyen lesz a jövő könyvtára?

– A globalizáció, az internet kínálta lehetőségek, az EU-komformitás, a használók változó és bővülő igénye állandó fejlesztésre kényszerítik a könyvtárakat is – mondta dr. Skaliczki Judit. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium főosztályvezető-helyettese abból az alkalomból tartott előadást, hogy nyolc jászsági könyvtár összesen 70 millió forintot fordíthat informatikai fejlesztésre az elkövetkező hónapokban.

A szakember szerint a jövőkép egyrészt valóságos és kiszámítható, másrészt idealisztikus. A közkönyvtárak szakmai feladatait meghatározzák a makro- és mikrokörnyezeti adottságok. A cél az, hogy a könyvtárak közfeladatot ellátó szolgáltatóból közszolgálati intézménnyé váljanak, valamint tanulás- és tudásközponti szerepük mellett szociális, esélyteremtő helyszínként is működjenek – vélekedik dr. Skaliczki Judit.

Kérdés, a magyar könyvtárak fejlesztéseinek mennyire szabnak gátat a pénzügyi okok, hiszen manapság a nonprofit szervezettől is költséghatékonyságot várnak el. Az intézmények megfelelő szintű fenntartására gyakran nehezebb pénzt szerezni, mint a fejlesztésükre. Ez már hosszú ideje gondot jelent, de a minőség javításában a változó szerepkör új lehetőségeket is felkínál.

A könyvtáraknak fel kell mérniük használóik igényeit, hogy a távlati cél – a 24 órás online hozzáférhetőség – keretében kapcsolatot teremtsen az ország összes intézményének állományához a valamennyi könyvtárra érvényes, személyre szabott olvasóazonosítóval. Ha mindez máról holnapra nem is válhat valósággá, egy-egy nagyobb szabású fejlesztés már több helyütt is elkezdődhet.

Ezek is érdekelhetnek