Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A világháló térnyerésének következtében újabb generációs réteg van kialakulóban. Ők azok, akik folyamatos online aktivitásuknak köszönhetően a jelenkor vélemény-vezéreivé nőtték ki magukat: a C generáció tagjai.
Az internet világában felnőtt fiatalokkal már évek óta számtalan szociológia tanulmány foglalkozik, hiszen ők az első generáció, amely már nem ismeri vagy elfelejtette a világháló nélküli életet. Koruk szerint ők az X generáció (’80-as évek) és a Z generáció (’90-es évek) tagjai. A szociológusok szerint azonban emellett érdemes meghatározni egy kortól független, ám annál jelentősebb csoportot, a C generációt. Őket nem a születési évük, hanem az interneten betöltött szerepük alapján sorolnak ebbe a csoportba.
Dan Pankraz, az ausztrál DDB marketingcég vezető munkatársa szerint a C jelzés azokat a tinédzsereket és huszas éveikben járó fiatalokat jelenti, akik gyakorlatilag a közösségi média platformjaiból nőttek fel. Az elnevezés eredetileg a „content”, vagyis tartalom szóból eredt – mára azonban ez a szerepkör jeletősen kibővült. Így ehhez további olyan meghatározások is kapcsolódnak, mint az állandó online jelenlét, az együttműködés, a változás, a kíváncsiság és az együtt-alkotás (constant connectivity, collaboration, change, curiosity, co-creation) – derül ki az ELTE hírleveléből. Ráadásul a szakértő szerint a C generáció tagjai a fogyasztói társadalomban már nem célcsoportként, hanem partnerként jelennek meg.
Honnan ismerhető fel a C generáció? Ők azok, akik már nem csak használják az internetet, hanem valamely érdeklődés mentén formálódó virtuális közösség tagjaivá válnak, ahol véleményt alkotnak és nyilvánítanak bármely, általuk fontosnak vélt témában. Attól válnak hitelessé, amit e fórumokon megosztanak: gondolatokat, ötleteket, véleményeket tesznek közzé, melyek gyakorisága nagyban hozzájárul befolyásuk növekedéséhez. Vannak, akik napi több mint tíz órát is eltöltenek a világhálón, s annak köszönhetően, hogy folyamatosan benne a vannak hírvilág folyamában, rendkívül tájékozottak, és véleményüket, érzéseiket folyamatosan megosztják a világgal – így ők is a hírfolyam termelőivé válnak.
Ahhoz, hogy a folyamatos készenlétet tarthassák, többnyire mobil eszközöket használnak, melyek nem korlátozzák őket a szabad mozgásban. Pankraz szerint a C generáció tagjai a méhekhez hasonlítanak: az egyéni utak helyett a közösséget választják fogyasztóként is. Döntésüket egyértelműen befolyásolja az általuk preferált csoport véleménye és ajánlása. Nem véletlen, hogy ma már a legtöbb iparágban felismerték ezt és igyekeznek a vélemény-vezérek kedvében járni. A legjobb példa erre a különböző blogokon keresztül átszűrődő marketing tevékenység, ahol azonban nagyon vigyázni kell, mert ha a közösség megérzi, hogy tudatosan el akarnak adni neki valamit, könnyen elpártolhat a fórumtól.
A szakember szerint részben emiatt sem jellemző a stagnálás, hiszen a tagok folyamatosan keresik az újat, s nem csupán egyetlen közösséghez tartoznak, így a választás jogát teljes mértékben felhasználják. Érdeklődésük felkeltéséhez újszerű, kreatív eszközökre van szükség, ugyanakkor fontos a tartalom minőségének fenntartása és interaktív platformok létrehozása, mellyel az online közösség többi tagjához kapcsolódhatnak. Ezzel lehet a C generáció tagjait megfogni.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu