Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Nincs könnyű helyzetben a szerző, hiszen olyasvalakivel készít interjút, akinek a nevét kutatva a Google keresője 130 ezer találatot jelez… Mi a fenét lehet kérdezni attól, akinek a nyilvánosság számára fenntartott élete nemhogy egy nyitott könyv, hanem egy egész internetes galaxis – miközben lássuk be: alig valamit tudhatunk az alanyról, magáról… De azért próbáljuk meg: az ország tán legismertebb előadóművészével: Presser Gáborral, a korszak- és műfajteremtő szerzővel beszélgetek, akinek csupáncsak a munkásságát felsorolva akkor is megtelne ez az oldal, ha közben egyetlen szót sem szólna… Íme hát mindehhez egy csipetnyi új adalék, az új lemez, a Szövegíró megjelenésének idején. (S bocsássa meg az olvasó a tegeződést, évtizedes barátságunk okán kicsit álságos lenne a magázódás…)
Kép: Fot—: PŽlyi N—ra 2001.10.26. Presser G‡bor, zeneszerz™
– Lehet, hogy az örökös fekete szemüveged, s ez a már-már védjegyeddé váló „picis”, mackós, bölcsen mosolygó, a távolságtartást kedves tréfákkal enyhítő Presser, talán most, szövegein keresztül megmutat valamit igaz valójából?
– Tán kérdezd meg tőle…
– Jó, de elébb arról, hogy a zeneszerző miért ír szöveget?
– Ez a lemez ötödik darabja egy sorozatnak, amelyben sorra vették a legszebb, a leghangosabb, a legszerelmesebb, aztán a legszínházibb dalaimat, s most értünk el a Szövegíró című válogatáshoz. Hogy miért írok szöveget? Azt hiszem, mindig is írtam – jegyezzük ide: baromi jól írok –, csak nem valami termékenyen. Van, hogy hetekig, hónapokig is elszöszölök egyetlen sorral, hogy aztán elfelejtsem az egészet, s persze van az is, hogy egyszer csak összeáll valami: egy jelenet, egy hangulat, egy kicsi történet, előkerül valahonnan egy figura, és mesélni kezd…
– Mi van előbb, a szöveg vagy a zene?
– Van, hogy már tudom a dallamot, de még egy mondat sem jutott az eszembe, van, hogy egyszerre szólal meg mindkettő, s van, hogy a szavakban már rég ott a zene…
– És mindez mikor történik, illetve mikor nem történik?
– A helyszín általában a zeneszobám, és vagy reggel, vagy késő este van. Ilyenkor szeretek ott lenni a zongoránál, ugyebár, hátha történik valami… Az erőlködés nem használ, de azért érdemes ott ülni, ezért aztán előbb-utóbb becserkészem a zongorát, s elkezdek álmodozni. Néha persze vannak leckék, feladatok, a színházban vagy másutt, akkor azt meg kell csinálni, de ha nincs semmi, akkor is a legjobb, ha minél előbb odakerülsz valahogy a zongoraszékre…
– Becses egy ülőke lehet… A múltkor azt mondtad erről az ihletadó bútordarabról: „ölemben millió füzetecske, papír, szövegekkel, és ha nem zavarnak meg – főleg, ha önmagamat nem zavarom meg hülye gondolatokkal –, akkor a legnagyobb dolog ott ülni, bíbelődni egy dallal…” Na, akkor tegyük fel a lemezt, a Szövegírót, s próbáljuk együtt megfejteni a szavak mögött megbúvó Presser Gábort. A tizenhat számot, engedelmeddel, három csoportba soroltam.
– Holott elég lenne kettő: ami jó, meg ami nem…
– Szóval három csoportba. Az egyikbe azok a régebbi számaid tartoznak – a Fiú, a Gyere, gyere ki a hegyoldalba, a Kovács Katinak írt Rock and roller –, amelyeket egy ország énekel, lassan harminc éve, kívülről… A második csoportba azokat a számokat tenném, amelyekben portréfestőként rajzolsz meg személyeket, személyiségeket: például a Kern Andrást…
– Rosszkedvűen ültünk, épp mondtam Andrisnak, hogy nem tudom megírni a lemezét, nem találom a kályhát. Iszogattunk és a világon semmi nem jutott eszünkbe. Aztán amikor indultam volna haza, a kezembe adott egy fotót: egy pasi áll a bezárt lovi előtt, reményvesztetten, térdig az eldobált tikettek közt… Hazavittem a képet, s reggel telefonba eldúdoltam neki a dalt.
– Zoránnak a felesége elvesztése után adtad kezébe az Ahol jó volt című búcsúját, s látható szeretettel és beleérzéssel írsz a Megasztárban általad is felfedezett Oláh Ibolyáról.
– Nem nagyon haverkodtunk, csak néztem, hallgattam, és szerettem, amit csinált. Amikor eljátszottam neki az Ibolyavirágszálat, felkiáltott: Gábor bá’, hát ez én vagyok!
– A legvidámabb e sorban a Tomi vagyok, ami Somló Tamásról készült, tengernyi bájjal, kedvességgel és szeretettel…
– Azt hiszem, ez nagyon Somló, nyugodtan leadhatja ujjlenyomat vagy vérvétel helyett…
– Hogyan fogadták a megzenésített portrékat az alanyok?
– Mindegyik énekli a róla készült dalt, tehát mondhatjuk: jól…
– És mikor rugaszkodsz neki a Pici vagyok című önarcképednek?
– …Mi volna a harmadik csoport?
– Némelyest e meg nem válaszolt kérdéshez tartozik: ebbe kerülnének azok a dalaid, amelyek a te meséid, a te történeteid, a benned pergő film kockái. Elsősorban a méreteik tűnnek fel, ezek már korántsem a megszokott egy-két soros versikék, hanem valóságos balladák, másodsorban a zene sem a megszokott, könnyen megtanulható dallamvilág. Hogyan fogom én ezeket énekelni?
– Már csak környezetvédelmi okokból is: mi lenne, ha nem énekelnéd, hanem csak úgy, egyszerűen hallgatnád…?
– Jó, de nézzük például a „bonyolult” szövegei miatt is kedvelt Beatles egyik legismertebb sorát, hogy aszongya: „Ő szeret téged, yeah, yeah, yeah”. Ehhez képest a te Don Quijotéd így kezdődik: „Don Quijote, a bús képű lovag megérkezett Budapestre, bús képű lován”, majd még vagy harminc ilyen sor… Amúgy gyönyörűen dörmögöd végig ezeket a micsodákat, de mik ezek? Valcerek?
– Nincs ma már ilyesmi, mondd egyszerűen: ez a dal…
– Te jó ég, pedig mennyit jártam Mici néni tánciskolájába, hogy megtanuljak tisztességesen csa-csa-csázni… Na mindegy. Jövőre hatvanéves leszel, egy pici lépéssel ismét közelebb ahhoz, hogy Piciből valóságos Pici bácsivá válj… Van már Erkel-, Huszka Jenő-, Arany Zsiráf-, eMeRTon-, Prima Primissima-díjad, érdemes művész vagy, valamilyen tiszti kereszt birtokosa, a Kossuth-díjról ne is szóljunk – kihagytam volna valamit? Mire számítasz a jeles évfordulón?
– Semmire, és ezt őszintén mondom. Minden kitüntetést már megkaptam, amit nem érdemeltem meg… Remélem, ha legközelebb megint eszébe jutok valakinek, az nem az életkorom miatt lesz, mert akkor az már régen rossz…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu