Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A címbeli meghatározást egyik kollégája írta egy róla készített kép alá. Nagyon találó. A színészszelídítő Keleti Éva fotóművészt, a World Press Photo kiállítás hazai „szülőanyját” idén Prima Primissima-díjra jelölték. Vele beszélgetett Szijjártó Gabriella.
Kép: Keleti Éva fotográfus otthonában 2008 11 26 Fotó: Kállai Márton
– Nem szívesen lennék most a fotósunk helyében: egy fotográfusművészt fényképezni…
– Ó, nem kell tartani tőlem, már megtanultam, hogy ilyenkor teljesen kikapcsoljak.
– Nem volt ez mindig így: a te kritikai érzéked, munkabírásod, maximalizmusod legendás a szakmában.
– Ez a szüntelen tevékenykedés sokakat ingerelt, a konfliktusaim ebből eredtek. Nekem van egy mércém emberségben, tisztességben és szakmában – aki ezt nem érte el, én addig küzdöttem vele, amíg nem volt legalább a közelében.
– Ez tényleg nem túl népszerű elv manapság…
– A türelem és a tartás nem korunk erénye. Emlékszem, az első napomon a Magyar Fotó Vállalatnál riportra mentem a Láng Gépgyárba Seidner Zoli bácsival, ami annyit jelentett, hogy világosítóként cipelhettem a két hatalmas bőröndjét 50 méter kábellel, két lámpával, az optikákkal, az állványt meg a géptáskát. 47 kiló voltam és nagyon boldog. Máskor két napig ültünk az Elektromos-pálya világítótornyának tetején arra várva, hogy az Árpád híd alatt jöjjön hajó, a hídon legyen forgalom, az égen pedig felhő. Bojár Sanyi képes volt – szó szerint! – egy fából képriportot készíteni. Naponta csodák történtek velem.
– Míg sokak előtt 1956-ban kapuk – nemegyszer mögöttük börtönajtók – záródtak be, számodra új lehetőségek nyíltak. Sikerként élted meg?
– A forradalom bukása után a Magyar Fotó fele disszidált, így minket, fiatalokat bedobtak a mély vízbe. Rám a kultúra területét bízták. Bevallom, eleinte nem éreztem igazán jól magam a színházakban.
– Mikor tört meg a jég?
– Annál a bizonyos Tímár József-képnél éreztem meg először, hogy a művészet világában is sokat adhatok. Az ügynök halála című előadáson 1957-ben, a színfalak mögött kaptam el azt a pillanatot, amikor a halálos beteg színész felemeli a két bőröndöt. Kipróbálta, hogy elbírja-e majd a színpadon. Abba a mulandó, soha vissza nem hozható pillanatba annyi, de annyi érzelem sűrűsödött, ott nem csak a látvány reprodukálása történt.
– Hogyan boldogultál a színészekkel? Darvas Iván például köztudottan nehéz ember – te pedig albumot készítettél róla.
– Az operatőr férjem, Mátray Mihály által sokukat ismertem korábban is, és mindig volt affinitásom ahhoz, hogyan kell bánni a „kicsit bolond” emberekkel. A szakmában az egyes számú alaptételem: nem szabad leértékelned magad, a művész is ugyanolyan ember, mint te. A kölcsönös tisztelet elengedhetetlen – viszont a megbecsülésüket ki kell érdemelni. Például a korrekt játékszabályokkal. Soha nem adtam le olyan képet, ami előnytelen róluk, és amit előtte közösen nem elemeztünk ki. Róna Viktor és Orosz Adél balett-táncosokról nem jelenhetett meg olyan kép, amelyen nem tökéletes a spiccük, még ha a kompozíció egyébként szerintem hibátlan is volt. Ezenkívül a kapcsolatokat ápolni kell; az nem megy, hogy csak akkor keresem őket, ha akarok tőlük valamit. Ruttkai Éva lánya egyidős az én fiammal, tehát mindig tudtunk miről beszélgetni az öltözőben.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu