Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Vajon miért szorult ki az operett a képernyőről? Holott a színházak ma is telt házas előadásokkal játsszák a klasszikus darabokat. A választ Kállay Boritól reméltük, akinek hangját és sugárzó szépségét a televízió hőskorában hol Lili bárónőként, hol a Csárdáskirálynő Szilviájaként, hol pedig magyar nótákat énekelve élvezhettük. Az érdemes művésszel Szijjártó Gabriella beszélgetett.
Kép: KecskemŽt, 2008. december 09. K‡llay Bori Mrs. Dolly Levi szerepŽben Jerry Herman Đ Michael Stewart: Hello Dolly c’mő zenŽs sz’nj‡tŽk pr—b‡j‡n, melyet 2008. december 12-Žn Sorin Militaru mv. rendezŽsŽben muatnak be a kecskemŽti Katona J—zsef Sz’nh‡zban. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor
– Megfigyelte már, hogy az Önök kérték című tévéműsorban leggyakrabban operettet, magyar nótát és kabarét szeretnek látni a nézők? Ennek ellenére az első két műfajnak nincs önálló műsora, és a mostanság készülő kabaré is csak árnyéka hajdanvolt önmagának.
– A televízióból számtalan művészeti ág – a komolyzene, a tánc, a cigányzene, a magyar nóta, az operett – kiszorult, és sok ifjú művész is elvesztette a lehetőséget, hogy egy ország megismerje. Azt elfogadom, hogy a kereskedelmi tévéknek ez nem a profilja, de a közszolgálati csatornáknak kutya kötelessége lenne minél színesebb palettát kínálni.
– Ön szerint miért nem teszik?
– Úgy látom, a közszolgálati tévé szereptévesztésben van, és megpróbál versenyezni a kereskedelmi csatornákkal. Így viszont eleve silányabb, szegényesebb műsorok születnek. Ezenkívül az operett látványos műfaj: nem lehet megúszni annyival, hogy két ember beszélget vagy főz a pult mögött. Pompás díszletet és csillogó ruhákat kíván, meg nagyzenekart, amelyet képtelenség szintetizátorral helyettesíteni.
– Vajon hány embert vonzana a képernyő elé napjainkban az operett?
– Él ebben az országban egy réteg, amely nagyon szereti ezt a műfajt – őket is illene kiszolgálnia a tévéknek, mert volna rá igény. Azért vagyok ebben ennyire biztos, mert a Budapesti Operettszínház előadásaira hónapokkal előre elkapkodják a jegyeket. Vagy nézze meg a fővárosi és a vidéki színházak repertoárját: telt házzal játszanak operettet, musicalt egyaránt.
– Nem tart attól, hogy az egyre divatosabb musicalek „megfojtják” az operettet?
– Egyik sem veszélyes a másikra. Az operett mindig is a középkorúakat és az idősebbeket vonzotta elsősorban, míg a mai modern musicalek a fiatalabb korosztály temperamentumához, ízlésvilágához állnak közelebb. A fiatalok egy része idővel „kinövi” a pörgős hangzást, és „beleöregszik” majd a lágyabb operettbe vagy az operába, balettbe, klasszikus zenébe.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu