Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A világ legnagyobb zenekaraival, a legjelentősebb fesztiválokon és a leghíresebb zenészekkel lépett fel Vásáry Tamás. A számtalan nemzetközi és hazai díjjal elismert zongoraművész és karmester 2006 óta a Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar alapító karmestere. Szabadidejében verset és prózát ír, mostanában életrajzi regényén dolgozik.
Kép: Vásáry Tamás zongoramĂĽvĂ©sz karmester 2011.08.26. fotĂł: NĂ©meth András PĂ©ter, Fotó: Nemeth Andras Peter
– Nyolcévesen adta élete első koncertjét Debrecenben, majd Dohnányi Ernő felügyelete alatt tanult. 14 évesen megnyerte a Zeneakadémia Liszt-versenyének első díját. Milyen volt csodagyereknek lenni?
– Nagyon élveztem, hiszen kiváltságos helyzetem volt. Felnőttfoglalkozást űztem, ráadásul a művésznek mindig nagy rangja van. A gyerektársaim is csodálattal néztek rám. Emlékszem, Debrecenben Fornet Béla belgyógyász professzor rendszeresen vendégül látott különböző művészeket az otthonában. Időnként engem is meghívott magához, ilyenkor az unokáival játszottam. Egyszer megkértek a felnőttek, hogy játsszam valamit a társaságnak. Az egyik kislány nem tudta, hogy zongorázom, és amikor meghallotta a játékomat, elsírta magát és azt mondta: „Azt hittem, hogy Tamás egy normális gyerek.”
– Nem volt terhes, különösen gyerekként, állandóan megfelelni a magas elvárásoknak?
– Dehogynem. Állandóan a sikert várták tőlem. Ráadásul nem volt gyerekkorom. Amikor Dohnányinak bemutattak, azt kérdezte, mennyit gyakorolok naponta. Mondtam, három órát. Erre azt felelte: „Sok, másfél órát gyakorolj, a többit töltsd focival.” Azt akarta, hogy egészséges ember legyek. A zongoristaság egészségtelen foglalkozás, már csak azért is, mert ott kell görnyedni a hangszer előtt. Az ember egyedül dolgozik, sok időt tölt magában, a gondolataival, és van lehetősége arra, hogy folyton tépelődjön.
– A laikusban valóban az a kép él, hogy a zongorista kicsit neurotikus.
– Nem kicsit, hanem nagyon neurotikus. A legenda szerint Horowitz egyszer piros köntösben rohangált a New York-i Carnegie Hall előtt a koncertje napján, és azt üvöltötte, hogy nem hajlandó aznap este játszani. Nem bírta a feszültséget, az óriási stresszt. Végül húsz évig nem mert a közönség elé állni. Rubinstein kivétel volt, ő élvezte a zongorázást. Igaz, húszévesen öngyilkos akart lenni, de aztán inkább a boldogságot választotta. Én is tudatosan dolgoztam azon, hogy megússzam. Vezényeltem, ez oldotta a zongoristaléttel járó állandó feszültséget. Ép ember maradtam.
– Akkor tehát nem áldás a tehetség?
– Nem csak áldás. Amikor az ember vágyik valamire, nem is tudja igazán, mi az, és főleg, hogy mivel jár. Akkor éreztem magam a legboldogtalanabbnak, amikor zongoristakarrierem csúcsán voltam. Mert rettenetes stresszben éltem. Abban az időben évente átlagosan száz koncertet adtam, a világ legtávolabbi pontjain is. Állandóan más és más műsorokat kellett játszanom. Egyszer megszámoltam, már csak a kíváncsiság kedvéért is, hogy csak a Rahmanyinov III. zongoraversenyben több mint 70 ezer hang van. El lehet képzelni, hogy hány hangot kell ennyi koncerthez fejben tartani a zongoraművésznek…
– Tanítványa, majd asszisztense volt Kodály Zoltánnak. Mennyire határozta meg a pályáját ez a találkozás?
– Zeneileg és emberileg is ő volt rám a legnagyobb hatással. Amolyan guruként tekintettem rá. Ő az az ember, akinek soha életében nem volt egyetlen felesleges pillanata sem. Amikor a szüleimet kitelepítették, rengeteget segített. Többek közt vett nekem egy Steinway zongorát, hogy fel tudjak készülni a művészi oklevél pályázati hangversenyemre, ugyanis akkoriban csak egy ócska bécsi mechanikás hangszerem volt. Ugyanakkor igen szigorú és maximalista volt, igaz, önmagával szemben is.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu