A vidék fővárosi kapuja

A budapesti Vajdahunyad, a Hunyadiak erdélyi várának mása eleve múzeumnak épült Alpár Ignác tervei alapján. Ma is ezt az örökséget viszi tovább az intézmény, de új kihívások és célok is befolyásolják küldetését. Dr. Estók János történész, muzeológus, egyetemi tanár 11 éve igazgatja a főváros egyik legkülönlegesebb közgyűjteményi intézményét, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumot.

InterjúKazinczy Tamás2025. 05. 19. hétfő2025. 05. 19.

Kép: Dr. Estók János a Magyar Mezőgazdasági Múzeum főigazgatója

A vidék fővárosi kapuja
Dr. Estók János a Magyar Mezőgazdasági Múzeum főigazgatója
Forrás: Magyar Mezőgazdasági Múzeum

Hadd kezdjem egy személyes jellegű kérdéssel, ami egyben meg is magyarázza, miért tegeződhetünk: annak idején főiskolai csoporttársként és barátként – lévén hét szilvafás nemesi leszármazottak – azon tréfálkoztunk, hogy birtokpert indíthatnánk egymás ellen, hiszen őseinknek Zemplénben szomszédos birtokaik lehettek. Lehetne ennek valóságalapja? 

– Történészszemmel valószínűtlen. Ám ha abban a korban élnénk, biztos találhatnánk valami ürügyet egy jóízű és elhúzódó pereskedésre! 

Komolyra fordítva a szót, milyen lépcsőfokok vezettek a tanárképző főiskola elvégzésétől a főigazgatói székig? Kiknek mondhatnál köszönetet a pályádért? 

– Bár kipróbáltam magam amatőr színjátszóként, és a másik szakom a magyar irodalom volt, az első pozitív visszacsatolás a történelem oldaláról ért. Akkor, amikor bekapcsolódhattam a máig értékes Országos Tudományos Diákköri Mozgalomba, azaz az egyetemisták tudományos tanulmányi versenyébe. Eperjesi Géza tanár úr, akit egyik mesteremnek tartok, ajánlotta, hogy a piaci versenybe bekapcsolódó magyarországi mezőgazdasággal foglalkozzak. Őt azért is becsültem, mert dacára, hogy a késő Kádár-korszakban tanított, nem a marxista történetszemléletet adta át nekünk. Nagy hatással volt rám akkor Závodszky Géza tanár úr – a középiskolai történelemkönyvéből sokan tanulhattak –, akinek az egyik óráján Szabad György tatai és gesztesi Eszterházy-uradalomról szóló monográfiáját dolgoztam fel. Meg kell emlékeznem Salamon Konrád tanár úrról is, akinek a vezetésével a 1980-as évek legelején átütő papírra gépeltük szamizdat kiadásra a Bibó-emlékkönyvet, vagy éppen, amikor veled meglátogattuk a lakásán, és meghallgattuk Kádár János hírhedt 1956-os beszédét. Akkor fogalmazódott meg bennem az a dilemma: érdemes-e az íróasztalfióknak írni, hiszen fogalmunk sem volt, hogy néhány év alatt széthullik a régi rendszer, beköszönt a polgári világ, és azt mi formálhatjuk. Úgy éreztem, a magyar mezőgazdasági gépgyártás történetébe nem lehet majd belekötni, és elég színes is ahhoz, hogy foglalkozzam vele. Egyértelmű volt számomra, hogy a főiskola után ezen a szakon végzem el az egyetemet. Ott Szabad György tanítványa lehettem, ami rendkívül inspiráló volt. A fent említett témán dolgoztam tovább, ebből született Orosz István akadémikus témavezetésével a kandidátusi értekezésem, amelyből első könyvem született. A szamárlétrát végigjártam: tanítottam általános iskolában, gimnáziumban, majd lehetőségem adódott, hogy oktatóként visszatérjek a tanárképző főiskola történelem tanszékére, ahol tanársegédként kezdtem, docens, adjunktus, majd végül főiskolai tanár lehettem. Megtisztelő, hogy immár kollégaként dolgozhattam együtt régi mestereimmel. 

Mikor került képbe a múzeum? 

– A Világra szóló magyarok című kiállítás agráriummal foglalkozó részének a felelőse lettem az akkor születő Millenáris Parkban. Rájöttem, hogy a tudományos ismeretterjesztéssel több olvasóhoz, tévénézőhöz, kiállításlátogatóhoz tudok szólni, mint ha csak a szűken vett tudományos életben maradok. A Mezőgazdasági Múzeum akkori főigazgatója, Fehér György azt mondta: János, akár itt is dolgozhatnál, annyit vagy itt a kiállítással kapcsolatban… A 2000-es évek elején így kerültem ide – többek között Wellmann Imre vagy Für Lajos utódaként – tudományos titkárnak. 11 éve pedig megpályáztam a főigazgatóságot. 

Jövőre lesz 130 éves ez a mú­zeum.­ 1896-ban Alpár Ignác építette, akinek a keze nyoma a mai napig meglátszik a főváros arculatán. A megnyitó ünnepségen tiszteletét tette Ferenc József is. Ezek a tények jelzik a múzeum múltbeli jelentőségét. De miért jelentős ma? 

Fotó: PappTibor

– Az alapítás idejéhez képest alapvető paradigmaváltás történt. Akkoriban Darányi Ignác földművelésügyi miniszter úgy határozta meg a múzeum feladatát, hogy az a mezőgazdaság legújabb, követendő eredményeit mutassa be. Így is történt, például amikor a XIX. század végén a szőlőültetvényeket elpusztította a filoxérajárvány, akkor a Vajdahunyad-várban mutatták be a védekezési eljárásokat, a rezisztens szőlőfajtákat. Ma már más a világ. Evidens, hogy az egyetemek, a kutatóintézetek dolgozzák ki a jövőbe mutató megoldásokat. Egy dolog viszont megmaradt a Darányi-örökségből: a múltat össze kell kötni a jelennel, és ez a mú­zeum­ mai ars poeticája is. Múltunk akkor válik igazán átélhetővé, ha a látogatók felismerik, hogy a száz évvel ezelőtti kérdések máig érvényesek. A talaj, a vizeink vagy a levegő tisztasága, a minőségi élelmiszer-termelés, az élelmiszerbiztonság – mind-mind olyan kérdések, amikkel foglalkoznunk kell. A segítő válaszokat sokszor csak a múltbeli tapasztalatok nyomán lelhetjük meg. 

Azt olvastam, hogy ez Európa legnagyobb ilyen jellegű kiállítóhelye, illetve a látogatók száma éves szinten megközelíti a 200 ezret, hogyan lehet ezt a nívót tartani? 

– A múzeum számára épített székhely, a városligeti Vajdahunyad-vár mellett hozzánk tartozik a keszthelyi Georgikon Majormúzeum, Tápiószelén a Blaskovich Múzeum – ami a legyőzhetetlen versenyló, Kincsem kapcsán lehet ismerős –, van tanyamúzeumunk Lajosmizsén, parasztportánk Cecén. A mezőgazdaság, a vidéki, falusi munka világának minden mozzanatát be tudjuk így mutatni. A múzeum főigazgatójaként azt hirdettem meg, hogy a Mezőgazdasági Múzeum a vidéki Magyarország fővárosi kapuja, otthona legyen. A kis- és nagyvárosi embereket fogékonnyá kell tenni az agráriumra, a vidék világára, mert eltávolodtak tőle. Ma már jellemzően nem tudják az árpát a búzától megkülönböztetni. Sőt, a fiatal nemzedék élő baromfit, bab- vagy borsóbokrot sem lát – talán azt hiszik, hogy a mirelitzacskóban teremnek. Azt hiszem, ez a saját jövőjük szempontjából nem vezet jóra. 

Hogyan bővül a múzeum állománya? 

– A műtárgyak – amikor éppen nincsenek kiállításon – a múzeumi raktárakban vannak, mind­annyiunk­ közös kulturális kincse. A műtárgyak gyűjtésének egyik forrása az ajándékozás, adományozás. A Mezőgazdasági Múzeum alapításakor számosan ajánlottak fel nagyon értékes tárgyakat, például arany- és ezüstveretes lószerszámokat, serlegeket, kurrens könyveket, dokumentumokat. Sajnos erről ma általában nem beszélhetünk. Évtizedekkel a rendszerváltás után még a tehetősekre sem jellemző a polgári mentalitás, a donáció. Ezért a múzeumok többnyire műtárgyakat vásárolnak, amelyek állami tulajdont képeznek, és örökre a köz javát szolgálják. Hogy mire mikor van lehetőség, az függ a saját bevételtől, a fenntartótól (a mi esetünkben ez az agrártárca) vagy az adódó pályázatoktól. Muzeológus kollégáim keresik és figyelik a piacon felbukkanó tárgyakat, hogy mire érdemes költeni. 

Fotó: WELKER GABOR

A honlapon az egyik szlogen, hogy ez a család múzeuma. Valóban látok itt szépkorúak műhelyét és rengeteg gyermek-, illetve ifjúsági foglalkozást. Még nyitva van a Fák bűvös birodalma című tárlat, ami kalandos utazásra hív minden korosztályt. 

– Minden múzeum számára kihívás az, hogy hogyan tudja a különböző korosztályokat magához vonzani és ismereteket átadni. Székhelyünkön, a Vajdahunyad-várban sokféle tér áll a rendelkezésünkre, így megtehetjük, hogy egyes kiállításaink különféle korosztályt célozzanak meg. A felnőtteknek szól például a vadászattörténeti bemutatónk, de persze az Andrássyak birtokán elejtett hatalmas barna medve a gyermekek fantáziáját is megmozgatja. Megismerhetik azt is, hogyan cserkészi be a róka a zsákmányát. A most nyitva tartó időszaki interaktív tárlat, a Fák bűvös birodalma című kifejezetten családi program, és elsősorban a gyermekekre számít. Szerintem nem az az igazi interaktív kiállítás, amikor egy monitoron gombokat nyomogathatunk, hanem az, ahol szerepjátékkal, tevőleges bekapcsolódással válhatunk az élmény részesévé. Ez a kiállítás ilyen. Akár a sarkvidéken, akár egy Kárpát-medencei rengetegben játsszák el a történetet, a végkicsengés ugyanaz: tiszteld a minket körülölelő természetet. 

Miért érdemes vidékről is felkerekedni ide családdal, vagy akár nagyszülőknek az unokákkal? 

– A múzeum itt a városligeti Vajdahunyad-várban azért különleges, mert már a helyszín is egyedi. Az Alpár Ignác által tervezett múzeum­épület összefoglalja a történelmi Magyarország korstílusait és emblematikus épületeit. Nálunk már az épület is műtárgy: a bejárása egy Kárpát-medencei kirándulással ér fel. Ami pedig a kiállításokon látható, az azt mutatja be, ami az előző nemzedékek falusi mindennapi élete volt. Identitásteremtés olyan értelemben, hogy a magyar vidék örök értékeit őrzi és adja át a következő generációknak.

 

Névjegy

Dr. Estók János történész, muzeológus, egyetemi tanár, az ELTE Bölcsészettudományi Kar oktatója, 2014-től a Magyar Mezőgazdasági Múzeum főigazgatója. Kutatási területe a mezőgazdasági termelés, üzemszervezet, technika és technológia története, az agrártársadalom és a feldolgozóipar története. 2022-ben elnyerte a Magyar Érdemrend lovagkeresztje kitüntetést. 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek