
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Mezey Katalin, aki tavaly átvehette a Szellemi Honvédő Díjat, nyolcvankét évesen is rendületlenül munkálkodik. Folyamatosan ír és irodalomszervező tevékenysége is jelentős. Három gyermek édesanyja, tíz unokája és öt dédunokája van. Múltról, jelenről és jövőről is beszélgettünk.
Fotó: Kállai Márton, Forrás: Szabad Föld
Nem kímélte az élet. 1943-ban született, történelmünk viharos esztendeiben – háború, forradalom, szocialista diktatúra – cseperedett. Milyen volt a gyermekkora?
– Boldog. Iskolás koromig egy budai kertészetben nőttem fel, a szüleim kertészek voltak. Nem kényeztettek el, okos szeretettel neveltek minket: részt vettünk az életükben, már gyerekként is velük dolgoztunk. Odafigyeltek a szellemi fejlődésünkre is. Kedves emlékem, hogy a bátyám – aki később sikeres neutronfizikus lett – a kertészetben felolvasott nekem a Toldiból. Első hallásra lenyűgözött a vers, csodálkoztam a gyönyörű rímeken, a különös ritmuson. Édesanyám a saját, aranyozott kötésű könyvét adta a bátyám kezébe, nagy élmény volt.
Mindig is irodalmi pályára készült?
– Már tizennégy évesen is költői ábrándokat dédelgettem, amelyben a magyartanárnőm és az iskolaigazgatóm is támogattak. Megnyertem a tanulmányi versenyt, így – noha a szüleim osztályidegennek számítottak – felvettek az ELTE Bölcsészettudományi Karának magyar–népművelés szakára. Remek társaságba kerültem, csoporttársam volt Utassy József és Oláh János, a későbbi Kilencek költői, pezsgő szellemi élet vett körül, odafigyeltünk egymásra. Akkor sem veszítettek szem elől, amikor két és fél év után otthagytam az egyetemet, amit később levelező tagozaton fejeztem be. A nagybátyám meghívására fél évet Zürichben tölthettem, és vendéghallgató lettem az ottani bölcsészkaron. Nagy élmény volt, nagyszerű professzorokat hallgattam. De nem kápráztatott el a „nyugati kapitalizmus”. Taszított, hogy a legfontosabbnak a gazdagságot tartják az emberek, és lenézik a pénzteleneket, amilyen én is voltam. Hazatérésem után Tatabányán kezdtem tanítani. Ezeknek az éveknek a hozadéka a Zöld vadon című elbeszéléskötetem. 1966-tól népművelési előadóként ismeretterjesztő előadásokat szerveztem Komárom megyében. 1967-ben kaptam egy levelet volt csoporttársamtól, Oláh Jánostól, hogy küldjek verseket egy készülő antológiába.
Ezzel a legendás Elérhetetlen föld című antológiával kezdődött a költői pályafutása? Áldás volt vagy átok?
– Leginkább lehetőségnek tűnt. Az én irodalmi indulásom egyébként Nagy Lászlóhoz kötődik, ő jelentette meg 1963 augusztusában az Élet és Irodalomban három versemet. Ő tanácsolta azt is, hogy vigyem át a kötetem kéziratát a Szépirodalmi Kiadótól a Magvetőhöz, de ott is csak 1970-ben jött ki végre az első verseskönyvem, az Amíg a buszra várunk. A sikeres, ám a kultúrpolitikában ellenérzést kiváltó Elérhetetlen föld című antológia gondolata is a korszak meglehetősen korlátozott publikációs lehetőségei miatt született meg bennünk. Nem láttuk előre, hogy mi, a „Kilencek” – Győri László, Kiss Benedek, Konczek József, Kovács István, Oláh János, Péntek Imre, Rózsa Endre, Utassy József és én – ezzel az antológiával hosszú távra nem csak a politikai, de az irodalmi élet hivatalos hangadóit is magunkra haragítjuk.
Sokfordulós mérkőzés volt és pirruszi győzelemmel végződött…
– Igen. A két nagy kiadó – a Magvető és a Szépirodalmi is – visszaadta az antológiánk kéziratát, ezért a fiúk elmentek vele a minisztériumba, hogy magánkiadásra kérjenek engedélyt. Közben Utassy és Kovács Pista Kiss Ferenc irodalomtörténész barátunk segítségével elvitte a kéziratot az Írószövetség elnökéhez, Darvas Józsefhez, aki elolvasta és azt mondta, hogy „Ez jó!”, és segített, hogy az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó megjelentesse. 1969. november 25-én jött ki a nyomdából az antológia, de a terjesztést már nem vállalta a kiadó, ezt a feladatot ránk és a Fiatal Művészek Klubjára hárították. Márciusra mind a kétezer példány elfogyott. Az olvasóközönség szeretett minket, telt házas felolvasóestjeink voltak, de jóformán az egész irodalmi élet megorrolt, ugyanis olyan kompetenciát bizonyítottunk azzal, hogy a kiadók ellenére kiverekedtük a kötetet, amelyre szerintük nem volt alapunk. A kötet sikerén felbuzdulva, azonnal elkezdtünk szervezni egy generációs irodalmi folyóiratot: ennek a motorja főként Oláh János és Rózsa Endre volt, a Kísérlet ötletét viszont a vajai Vay Ádám Múzeum igazgatója, Molnár Mátyás vetette fel. Úgy gondolta, hogy a Szabolcs-Szatmár Megyei Tanácsnál egyszerűen elintézhető egy rendszeresen megjelenő múzeumi értesítő engedélyeztetése, ami szolgálhatna irodalmi folyóiratként is, lehetne belőle nemzedéki periodika, hiszen a vajai múzeum két alkotószobájában sok fiatal költő, író megfordult. Megszerkesztettük az első három számot, de nem jelenhetett meg egy sem, mert egy feljelentésnek köszönhetően visszavonták a kiadási engedélyt, és 1970 novemberében Nyíregyházán, a könyvtár sokszorosítóüzemében a rendőrség lefoglalta a kinyomtatott, bekötésre váró példányokat. Ezzel meg is torpant a lendületünk, és elkezdődött egy sokéves vesszőfutás. Nem volt könnyű, nekem például nyolc évig nem jelenhetett meg a második kötetem, és a folyóiratok sem közölték a verseimet.
Oláh Jánossal munkatársakból házastársak lettek 1970-ben. Három csodás gyermekük is született.
– Ez mindkettőnk életének talán a legfontosabb eredménye volt, hiszen annál nagyobb dolog nem történhet, mint hogy „ember születik”. Ráadásul mindegyik művészi tehetséggel bír. Legnagyobb fiunk, Lackfi János ugyan kezdetben operaénekesi babérokra tört, de végül a költői tehetsége győzött. A kisebbik fiunk, Oláh Mátyás és a lányunk, Oláh Katalin képzőművészek lettek. Nagyon szeretem a köztéri szobraikat, és nagy örömömre vannak olyan könyveim, amelyeket ők illusztráltak.
Tíz unokája és öt dédunokája van. Azt mondják, hogy aki gyerekeknek ír, az sosem öregszik. Igaz ez?
– Minden bizonnyal. Nekem nagyon fontos, hogy gyerekek vegyenek körül, nagyon szeretek velük lenni. Persze, hogy sokat meséltem nekik. Így születtek meg Csutkajutka és Kivala Palkó történetei, valamint a gyerekverseim is. Meggyőződésem, hogy a kicsiknek minőségi irodalmi élményt kell kínálni. Természetesen a felnőtteknek is.
Azt írja a tavaly megjelent Örökség című verseskötetében megjelent költeményében: „Nagy tudás van a mobiltelefonban, / de még nagyobb a csipkebokorban”. Mit üzen ezzel?
– Arra akartam rávilágítani, hogy csodálatos dolog mindaz, amit a technikai fejlődés terén elértünk, ám nem szabad lebecsülni az isteni teremtést. A mechanikusan működő eszközök idővel elavulnak, elromlanak, míg az Isten által teremtett élet továbbörökíti önmagát és megőrzi a minőségét. Az isteni iránymutatás a szeretet parancsa, amely szerint nem szabad kihasználni embertársainkat és kiuzsorázni az életet. Nem nézhetjük csak a saját javunkat, minden ember értékes. Ha segítjük egymást, az nem nehezíti, hanem élhetővé teszi az életünket. Érdemes segítségére lenni másoknak, a szeretet gerincet ad az életünknek. Általa fedezzük fel az élet értelmét. Ha kihúzzák egy testből a gerincét, az nem tudja megtartani magát, összecsuklik.
Tavaly Szellemi Honvédő Díjjal tüntették ki. Mit takar a szellemi honvédelem fogalma?
– Azt, hogy ki kell állnunk és tudatosan kell képviselni a saját szellemi értékeinket. Minden történelmi közösség feladata az, hogy megismertesse, óvja és védelmezze a saját nemzete szellemi értékeit. A magyarság kulturális értékeit csak a magyar közösség tudja megtartani. Már a XVIII. században Kisfaludy Károly, első drámaírónk figyelmeztetett arra, hogy az idegenek majmolása milyen nevetséges és káros szokás. Mára a globalizáció uniformizálja a kultúrát is, a nemzetközi gyártók „termékei” kiszorítják a könyvesboltokból a hazai alkotásokat.
Fáradhatatlannak tűnik. Most éppen min dolgozik?
– Szeretném megírni a családom történetét, de terveim közt szerepel egy színpadi mű és természetesen versek is.
Mezey Katalin Kossuth- és József Attila-díjas író, költő, műfordító. Dolgozott tanárként, népművelési előadóként, újságíróként. Irodalomszervező tevékenysége is jelentős. Ő kezdeményezte az Írók Szakszervezetének létrehozását, majd titkára volt és mintegy harminc évig az Írószövetség elnökségét is erősítette. Az Írók Alapítványa és a kortárs magyar és európai írók műveit megjelentető Széphalom Könyvműhely alapítója és vezetője. 2004 óta a Magyar Művészeti Akadémia tagja, 2011-től 2022-ig Irodalmi Tagozatának vezetője volt. 1990-től az évente megrendezett, az egész Kárpát-medencére kiterjedő Középiskolás Irodalmi Pályázat és Tábor egyik szervezője.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu