Elérkezik az idők teljessége

Miért fontos a csönd? Hogyan ünnepeljünk karácsonykor? Mi az üzenete annak, hogy Jézus nem fényes palotában született? Ezekre a kérdésekre is választ kaptunk Harangozó Imrétől. Az Újkígyóson élő néprajzkutató szerint a mai kor egyik kérdése, hogy önazonos emberek tudunk-e maradni, vagy átváltozunk egyfajta fogyasztói masszává. Mint mondja, az ünnepben nem a forma, hanem a tartalom jelenti a lényeget.

InterjúT. Németh László2025. 12. 15. hétfő2025. 12. 15.

Kép: 20251205 Békéscsaba Harangozó Imre portré fotó Bencsik Ádám Békés Megyei Hírlap, Fotó: Bencsik Ádám

Elérkezik az idők teljessége
20251205 Békéscsaba Harangozó Imre portré fotó Bencsik Ádám Békés Megyei Hírlap
Fotó: Bencsik Ádám

Adventi hangulatról hallunk, olvasunk manapság: vagyis, úgy tűnik, mintha az lenne a fontos, hogy érezzük jól magunkat a vásárokban, díszítsük a lakásunkat, és a gasztronómiában is jelenjenek meg az úgynevezett ünnepi illatok. Helyes az adventnek ez az értelmezése? 

– Nem. Látható, hogy egyre több utat építünk kifelé a saját világunkból például autópályák, repülőgépjáratok segítségével, és az ember közben hagyja elgyomosodni a lelke ösvényeit, a befelé vezető utakat. A hagyományos gondolkodásban az advent éppen a lelki ösvények tisztítására, karbantartására, jó irányba terelésére alkalmas időszak volt. Nagyon lényeges volna ez ma is, talán nem is lenne fontosabb a világban, mint ennek az időszaknak a helyén való, pontos és tiszta megélése. A roráték hajnali várakozása, a liturgia szépsége és méltósága, az elcsöndesedés, a külső zajok kizárása segíthetnek abban, hogy az egyik legszebb ünnepünket, a karácsonyt megtisztultan, a lélek nyitottságával tudjuk megélni. Szívünkbe kell fogadni a világ világosságát. Ez nem profán fény. A karácsony nem a fenyőfa, nem a Télapó ünnepe, hanem amint a Szentírás írja, az az alkalom, amikor elérkezik az idők teljessége. És ez akkor jön el, amikor a külső világ egyre fénytelenebb, majd karácsony után napról napra – ahogyan nagyanyámék mondták – egy tyúklépéssel hosszabbak a nappalok. 

Mióta ünnepeljük a téli napforduló idején karácsonyt? 

– Az egyház a konstantini fordulat után ismerte fel ennek a jelentőségét. Jézus születésének pontos időpontjára vonatkozóan a Biblia nem ad támpontot. Milyen szép, megszentelő gondolat volt akkoriban, hogy a régi fénykultusz idejére tették a karácsonyt. Így lesz értelmezhető az, hogy Krisztus miért az örök Nap a régi énekünk szerint is. Karácsonykor egybecseng a hit igazsága és a kozmikus világ teremtett rendje. Már november elejétől, sőt akár októbertől karácsonyi díszletekkel és dalokkal találkozunk a bevásárlóközpontokban, mindezek elfoglalják a lelkünket, profanizálják és kereskedelmi ideo­lógiává formálják át az ünnepet. 

Miközben a külső világ egyre fénytelenebb, már hetekkel karácsony előtt megjelennek a mesterséges fények. 

– Ezek hamis fények az adventi koszorú belső, lelki fényeivel szemben. Bár az adventi koszorú XIX. századi jelenség a kultúrtörténetben, de az emberiség legkorábbi ősjelképét, a körkeresztet is megjeleníti. Azért csodálatos az adventi koszorú a négy viaszgyertyájával, mert megmutatja, hogy amint kint fogy a fény, az adventi koszorún úgy teljesedik ki. A koszorú középpontja azt a pontot jelképezi, ahol a szent belép a világba: az örök Betlehemet, ahol ugyan nem fényes palotában, de megjelenik a világ legnagyobb ereje. 

Említette az elcsöndesedést. Egyik írásában az adventi várakozással kapcsolatban azt hangsúlyozta, hogy a mai „fény- és zajszennyezés”-ben „semmi más nem kellene, csak csönd”. 

– Amint a Biblia fogalmaz, ebben a világban küzdenek egymással a világosság és a világ fiai. Ez utóbbiak fényei, zajai, zenéi rászoktatnak bennünket arra, hogy például amikor hazaérünk valahonnan, rögtön kapcsoljunk be valamilyen zajos eszközt. Mert ott van bennünk a félelem, nehogy egy pillanatra is önmagunkkal vagy a Teremtővel kerüljünk közösségbe. Arra nevelnek bennünket, hogy ne szeressük a csöndet. A napokban olvastam egyiptomi egyházatyáktól a csöndről, és ezek a világtól elvonuló remeték a Szent Lényeg kifejezést használták. Ez nem más, mint a teremtett világ isteni tökéletessége, amit elnyom az anyagi világ önzése, hatalmi törekvése – de enélkül minden az atomjaira hullik. Ennek kellene lennie az emberi létezés középpontjában. Föl kell ismernünk, hogy valóban itt van a hatása körülöttünk öregek, betegek, magányosak, elhagyottak képében, egy-egy jó beszélgetésben, letörölt könnyben, az ember szívéből érkező valódi gesztusokban. A csönd megtalálásával fel lehet ragyogtatni az értelem lelkét, és csak általa maradhat meg a világunk, általa kaphatjuk meg a remény és a várakozás kegyelmét, annak a belátását, hogy az „én” fogalma csupán a „mi” közösségében teljesedhet ki. 

Évekig tanított hittant középiskolában. Hogyan tudjuk a fiataloknak megtanítani, hogy ez a szemlélet újra az életünk része legyen? 

– Fontos motiválnunk a fiatalokat, és személyes példánkat kell megmutatnunk nekik, hogy találják meg a belső csöndjüket, a lelki kapcsolatot a Teremtővel. Át kell lépnünk az intézményes kereteket, mester és tanítvány kapcsolatot szükséges kiépítenünk velük. Ez képes működni és hatni. 

Az ünnepek idején sokan az otthoni ünneplés helyett a szállodai wellnessezést választják. Hogyan kellene ünnepelnünk? 

– Ünnepek nélkül az ember élete teljesen szétesik. Nem feltétlenül rossz az, ha valaki elutazik az ünnep idején, hiszen a megszokott környezetünktől távol is megélhetjük az alkalmat. Ott is van templom, közösség, az ember némileg kiszakad a hétköznapokból, adott esetben segíthet az is, hogy nem szükséges házimunkát végezni, de a lényeg, az az, hogy az ünnep a szívünkben legyen. Az ünnep tesz azzá minket, amik vagyunk. Az viszont probléma, ha az elutazás menekülés az ünneptől. Vagyis nem a forma a lényeg, hanem a belső tartalom, amely akár otthon is elmaradhat. Az egyházi év teljes kerete, a karácsony, húsvét és pünkösd hármasa a valláshoz való viszonyulástól függetlenül meghatározza az egész európai kultúrát – még akkor is, ha ma már a legalapvetőbb jelképeink támadás alatt állnak. Tehát az is keresztény módon rendezi be az életét, aki esetleg nem is tartja magát kereszténynek. A kérdés az, hogy önazonos emberek tudunk-e maradni, vagy átváltozunk egyfajta fogyasztói masszává. 

Egyik szakterülete a népi vallásosság. A karácsonyi ünnepkörhöz népszokások is kapcsolódnak. 

– A magyar műveltség valamiféle csoda. Az ősi hagyományunk a XX. század közepéig úgy élt, hogy töretlenül hordozta a Szent István előtti hitvilág elemeit. Gondoljunk csak a regölésre, amely a Dunántúlon, Erdélyben és a Délvidéken volt a leginkább elterjedt. Moldvában jellemző a hejgetés, másutt, például Kárpátalján a betlehemezés. Ezek a régi szokások a kereszténység fényében megszentelődtek. 

Mit üzen nekünk az, hogy Jézus nem fényes palotában született? 

– Jézus az akkori világ legsötétebb helyére született. Ő később elmondta magáról, hogy „én vagyok a világ világossága”, és a lámpást olyan helyre teszik, ahol be tudja világítani az egész teret. Jézus tehát a maga világosságával, fényével, isteni kegyelmével, gondviselő szeretetével a legsötétebb helyre érkezik, hogy az egész világot megváltsa. Születésének, emberré válásának lényege, hogy azért ott, akkor és így jött a világra, szent helyen és szent időben, hogy mindeneket magához vonzzon. Jézus születésének az is az üzenete, hogy föl kell ismernünk a legelveszettebbnek tűnő embertársainkban is az isteni kegyelem igényét, és meg kell látnunk a saját küldetésünket, hogy számukra is vigyünk a fényből. Ez teljes önátadást kívánó emberi szolgálat. Példát mutat Mária is, aki nem nyavalygott azon, hogy istállóban kellett megszülnie a gyermekét. 

„Annyi most a közhely és túl sok a zaj is meg a fény, a csillogás, de az összes hamis. Kellene tiszta szó, őszinte barátság. Áldozat, emberség és jóra nyitottság – hogy akik a világban a fényre éheznek, a remény melegénél oltalmat nyerjenek…” – írta a napokban a Face­book-oldalán. Ezek szerint van remény? 

– Semmivel nem vagyunk távolabb a kegyelem forrásától, mint bármelyik kor embere. Csak folyamatosan változik a világ, de a kegyelem lehetősége továbbra is velünk van. Nincs más dolgunk, mint ezt elfogadni, és alávetni magunkat a Gondviselő akaratának. Ehhez most az a legfontosabb, hogy legyen saját adventünk, és legyen karácsonyunk a lelkünk mélyén. 

Mindeközben hogyan tudjuk magunkat függetleníteni a kereskedelem mindent átható üzeneteitől? 

– Józan ésszel és tiszta hittel. Vegyük komolyan a Bibliának azt az alapvetését, hogy Isten a saját képére és hasonlatosságára teremtette meg az embert. Keressük magunkban ezt az Isten-képmást, és ha megtaláltuk, akkor engedjük hatni. A félelmeink helyett rá kell hagyatkoznunk az Isten gondviselő kegyelmére. 

Névjegy

Harangozó Imre tanár, néprajzkutató, az Ipolyi Arnold Népfőiskola alapító elnöke. Az idén hatvanéves kutató az elmúlt négy évtizedben bejárta szinte az egész magyar nyelvterületet. Több mint kéttucatnyi, számos tudományos és ismeretterjesztő publikáció szerzője és szerkesztője, kiállításokat rendezett, televíziós és rádiós műsorok néprajzi szakértője és gyakori megszólalója. Tagja a Magyar Néprajzi Társaságnak és a Lakatos Demeter Egyesületnek. A Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja. 2022-ben átvehette a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjét. 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!