Vízpárát pufog a sportkocsi

Százhatvan kilométeres csúcssebesség, 7 másodperc alatti gyorsulás nulláról az óránkénti száz kilométerre – ezt tudja a Lifecar nevű, brit fejlesztésű sportkocsi, amely most mutatkozott be a genfi autószalonon. Amire persze még nem kapjuk föl a fejünket – ám ha megtudjuk, hogy az új autó hidrogénmeghajtású, és a nulla károsanyag-kibocsátású kategóriába tartozik, az újdonság más megvilágításba kerül.

KaleidoszkópValló László2008. 03. 14. péntek2008. 03. 14.
Vízpárát pufog a sportkocsi

A Morgan sportkocsigyártó cég zöld sportautója – műszaki megoldásai és teljesítménye révén – jelentős előrelépés a hidrogénautók versenyében. Üzemanyagcellás hajtóműve könnyebb anyagból készült, mint az eddigiek. Ez a hajtómű alakítja át a hidrogént és az oxigént vízzé, miközben elektromos áram termelődik. A sportkocsit meghajtó villanymotor az így létrejött áram által 22 kilowattos teljesítménnyel képes mozgatni az autót. (Ami durván ötöde az átlagos benzinmotor erejének.) Ez a 22 kilowatt elegendő a városi forgalomban való haladáshoz, de ahhoz nem, hogy legalább időnként – sportkocsihoz illő módon – megugorjunk vele. Nos, éppen ettől sportkocsi a Lifecar: 7 másodperc alatt tud nulláról óránkénti száz kilométerre gyorsulni. Erre egy nagy kapacitású kondenzátor révén képes – ezt fölfoghatjuk egy olyan akkumulátornak, amely nem tárol ugyan sok energiát, viszont sokkal gyorsabban szabadítható föl, illetve tölthető vissza belé az elektromos energia. A kondenzátor főként az energia-visszatermelő fékrendszer által töltődik föl, valamint akkor, ha a vezető leveszi a lábát a „gázról” – ilyenkor a generátor elektromos energiává alakítja a gépkocsi mozgási (kinetikus) energiáját és tölti vele a kondenzátort.
Nemcsak az üzemanyagcellák könnyebbek, könnyebb a karosszéria is, ami alumíniumból készült, a belső borítás és az ülések pedig könnyűfából. Így az autó önsúlya 700 kilogramm alatt maradt, noha egyébként minden olyan fölszerelés megtalálható benne, ami a korszerű autókat jellemzi. (Így például a légzsák is.) Vezetni is ugyanúgy kell, mint a benzinest, a fő alkatrészei is azonosak. A különbség, hogy a műszerfalon nem az üzemanyagszintet látjuk, hanem a hidrogéntároló tartály aktuális nyomását.

Ezek is érdekelhetnek