
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Az önálló szállásfoglalások terjedésével a pihenésszervezés is a csalók célkeresztjébe került. A napokban az Airbnb adott ki figyelmeztetést, mivel új kutatásuk szerint a felhasználók nem tudják megkülönböztetni a mesterséges intelligencia által generált képekkel reklámozott szálláshelyeket az igazi hirdetésektől.
Fotó: Shutterstock
Az Airbnb és a Get Safe Online internetes biztonsággal foglalkozó szervezet igen elkeserítő eredményre jutott közös kutatásuk során: az emberek 68 százaléka nem biztos, hogy meg tudja különböztetni a mesterséges intelligencia (MI) által generált képeket a valóságtól, és erről tudomása is van, és a megkérdezettek közel kétharmada küzd az MI által készített ingatlanképek azonosításával, különösen, ha speciális üdülőhelyeket látnak. A csalások miatt elveszített átlagos összeg esetenként 1937 angol font, ám a szám az elmúlt években folyamatosan emelkedett.
A február–március már bőven a nyári előfoglalási időszak, illetve a tavaszi pihenéseket is ekkor keresik a legtöbben, különösen a húsvéti időszakra szólókat. Az Airbnb ezért publikálta most a kutatás eredményeit. A felhasználóknak különösen figyelniük kell, hogy mesterséges intelligencia generálta képeket néznek-e a szállásfoglalás közben. A szállásfoglalási csalások korábban is az átverések jól ismert fajtái voltak, ám akkor jó eséllyel bukott le a hirdető, mivel a legtöbb esetben még Photoshoppal is látszott, hogy a képek nem egy helyen készültek. A generatív mesterséges intelligencia azonban a kapott szöveges leírás alapján bármennyi, bármilyen szögből készült képet el tud készíteni. Ma az üdülésfoglalással kapcsolatos csalások a leggyakoribb átverések közé tartoznak, csak a hitelkártyacsalás és az adathalászat előzi meg őket.
A tanulmány szerint a fiatalabb generációkat jobban fenyegetik a szállásfoglalási csalások, mivel ők nyitottak a közösségi médián keresztül történő foglalásra. A harminc év alattiak több mint negyven százaléka keresne vagy foglalna nyaralást a közösségi média segítségével, és több mint egyharmaduk nagyobb összegű vásárlást is végrehajtana, ha arra egy influencer reklámja biztatná. A közösségi médiában azonban még könnyebben terjednek a mesterséges intelligencia által generált pihenési helyszínt bemutató képek, ezért a fiatalok potenciálisan jobban ki vannak téve a hasonló csalásoknak.
A két szervezet szerint a legjobb megoldás, ha a pihenni vágyók nem kattintanak váratlan linkekre, mindig jelentik a gyanús eseteket, és óvatosak a szokatlanul olcsó ajánlatokkal kapcsolatban. Szintén érdemes kerülni az utazások közvetlen banki átutalással történő fizetését, megbízható platformokhoz ragaszkodni a foglalás és fizetés esetén, illetve erős jelszóval és többtényezős hitelesítéssel biztosítani a bankfiókot.
Az Airbnb bejelentése szerint kifejlesztett már biztonságos protokollokat, sőt a cég a lefoglalt üdülések védelmére biztosítékokat alkalmaz. A kérdés azonban, hogy a hasonló csalások megváltoztatják-e a teljes szállásfoglalási iparágat. Más szállásfoglaló oldalakon, például a Bookingon lehet aszerint válogatni, ha az utazó nem szeretne előre fizetni. Ez általában magasabb foglalási díjat jelent, ám jó néhány látogató szerint ma szinte ez az egyetlen lehetőség, hogy valaki teljesen kiküszöbölje a csalás lehetőségét. Az Airbnb ugyanakkor nem teszi lehetővé a helyben fizetést, mindenképpen lehúzza az érkezés előtt meghatározott időpontban a kártyáról a pénzt. Kérdés tehát, hogy az utazók továbbra is az online foglalásnál maradnak, vagy inkább olyan helyet választanak, ahol lehetséges a helyben való fizetés?
Az Eurostat adatai szerint mindenesetre eddig nincs változás a korábbi foglalási trendekben: tovább emelkedett az online platformokon rövid távra foglalt vendégéjszakák száma az Európai Unió tagországaiban. 2024 harmadik negyedévében 366,2 millió rövid távra kiadott szálláshelyen eltöltött vendégéjszakát regisztráltak, 18 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában.
A legnagyobb növekedést a nyáron az előző év azonos időszakához képest Máltán mérték (41,4 százalék), Németország a második 32,7 százalékkal, Franciaország pedig bronzérmes 29,9 százalékkal. A legkisebb emelkedést Horvátországban (9,7 százalék), Bulgáriában (12,2 százalék) és Szlovéniában (13,6 százalék) figyelték meg. A jelentés szerint Magyarországon az online platformokon júliusban több mint másfél millió és augusztusban közel kétmillió, szeptemberben majdnem egymillió vendég foglalt szállást online.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu