Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A közösségi média negatív hatásairól számos elemzés született, nagy cégek alkalmazottjai figyelmeztettek az online zaklatás, a tinédzserek nem megfelelő védelme, a rossz énkép kialakulása vagy az erőszakos tartalmak problémájára. Azt a tizenhárom órát, amikor elsötétült a TikTok, az Egyesült Államokban számos tartalomgyártó és -fogyasztó mégis élete legnehezebb időszakának írta le. Kérdés, hogyan sikerült megállapodni, hogy a közösségi médium elérhető maradjon a tengerentúlon.
Kép: Donald Trump mentené meg a TikTokot az Egyesült Államokban., Fotó: Koshiro K, Forrás: shutterstock
A közösségi média elterjedésének köszönhetően új értelmet nyert az egy kép többet mond minden szónál kifejezés. Ma már egy videó, és abból is a néhány másodperces verzió viszi a pálmát, a TikTok így tudott futótűzként terjedni a fiatalok között világszerte. Kutatások évek óta bizonyítják, mennyire kártékony és időrabló, illetve mekkora probléma, hogy a Z és az alfa generáció körében átvette a tájékoztató média szerepét, mivel az álhírek rendkívül könnyen készülnek és terjednek rajta.
Andrew Kaung közel két évig dolgozott a TikTok elemzőjeként, többek között az algoritmus 16 évesek számára adott ajánlásait vizsgálta. Azt találta, hogy egyes tinédzser fiúk számos esetben kapnak erőszakos, pornográf, illetve nőgyűlölő nézeteket hirdető bejegyzéseket ajánlatként. A közösségi média elsődleges mozgatórugója ugyanis a felhasználói aktivitás, amelynek egyik formája a videók jelentése. A bevételek tehát felülírják a biztonságos felhasználói élményt, mivel az algoritmusok az elköteleződésből élnek – függetlenül attól, hogy az pozitív vagy negatív. Összességében a TikTok algoritmusát mind a Meta, mind a Google irigyli. Valóban a Facebookhoz, Instagramhoz vagy YouTube-hoz képest jobban a telefonhoz szegezi felhasználóit. Az elmúlt években a Szilícium-völgyben számosan próbálták másolni a közösségi médium algoritmusát, de nem jártak sikerrel. Ez is okozza a TikTok további amerikai működésének problémáját.
Joe Biden kilenc hónapot adott a TikTok kínai anyavállalatának, a ByteDance-nek 2024 áprilisában, hogy eladja a céget, különben országszerte betiltják. A határozott figyelmeztetések ellenére azonban nem történt semmi, annak ellenére, hogy a TikTok elismerte, még az ideiglenes tilalom is rendkívül káros lehet a működésükre, és azzal vádolta az Egyesült Államokat, hogy cenzúrázza a szólásszabadságot. Különösen úgy, hogy tavaly a cég csaknem 25 milliárd dollárral járult hozzá az Egyesült Államok gazdaságához.
A csatározások ellenére a közösségi médium Joe Biden leköszönése előtt tizenhárom óráig nem volt elérhető, a felhasználók azonban értesítést kaptak, hogy legyenek türelemmel. Végül még Donald Trump beiktatása előtt újra elérhetővé vált a platform, az új elnök egyik első határozata pedig a betiltás három hónappal való eltolása lett.
A hosszú távú jövő biztosítása az Egyesült Államokban azonban bonyolultabb lesz, mivel továbbra is fennáll a ByteDance-szel szemben a vád, hogy a kínai kormánnyal való együttműködése miatt nemzetbiztonsági kockázatot jelent a TikTok. Trump egy ötven-ötven százalékos vegyesvállalati modellt képzel el, vagyis a ByteDance-nek a TikTok tulajdonrészének felét kéne átadnia az új amerikai tulajdonosnak. Elon Musk már korábban bejelentkezett vásárlónak, ám akkor a ByteDance hallani sem akart a megállapodásról. Két potenciális vásárló, a Frank McCourt milliárdos és a Kevin O’Leary által vezetett csoport, valamint a PerplexityAI mesterséges intelligencia keresőmotor már hivatalos ajánlatot is tett az alkalmazásra.
A ByteDance a TikTok mindenkit lekötő, utánozhatatlan algoritmusa miatt tiltakozik az eladás ellen. A McCourt csoport ezért felajánlotta, hogy az algoritmus nélkül vásárolná meg az amerikai kontingenst, és újjáépítené az alkalmazást. A kérdés, hogyan, ha másolni nem tudják. A Bloomberg és a Wall Street Journal arról számolt be, hogy Kína mérlegeli az eladást, és Elon Musk a kiszemelt partner. Musk nyilvánosan nem kommentálta a sajtóértesüléseket.
A Pew Research Center 2023-as felmérése szerint az amerikaiak körülbelül fele támogatta a tilalmat, a fiatalabb generációk egyáltalán nem. Számos influencer a leállás előtti napokban arról nyilatkozott, hogy a közösségi médium a munkahelyük, így a tilalom valójában olyan, mintha kirúgnák őket. A TikTok jelentőségét jelzi Shannon Lange influencer nyilatkozata is, aki szerint a leállás volt életének leghosszabb tizenhárom órája, és ebből kilencet aludt. Szakértők valószínűsítik, hogy bár a felhasználók és a politikai döntéshozók véleménye nem egyezik, a közös tulajdonú vállalkozás csak átmeneti intézkedés, és az eladásnak végül meg kell történnie.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu