Negyven évvel első nagy útja után ismét vízre bocsátották a Szent Jupátot, Fa Nándor és Gál József legendás földkerülő hajóját. Ők voltak az elsők, akik magyarként egy saját kezűleg épített, kevesebb mint tízméteres, mindössze tizenöt négyzetméteres vitorlással kerülték meg a földet.
Kép: A Szent Jupát építése öt évig tartott, és összesen hatvanezer kilométert hajózott a világ óceánjain
A hajót 1985. szeptember 26-án indították útjára. Az építés öt évig tartott, és a két székesfehérvári fiatal több mint hétszáz napon át kormányozta végig a világ óceánjain, összesen mintegy 60 ezer kilométert megtéve, időnként hétméteres hullámokkal küzdve. A Szent Jupát a magyar leleményesség és bátorság szimbólumává vált, hiszen a vasfüggöny mögötti, tengerrel nem rendelkező ország fiataljai olyan vállalkozásba fogtak, amelyet a szakértők szinte lehetetlennek tartottak.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) és a Mathias Corvinus Collegium (MCC) 2024-ben indított együttműködésének köszönhetően a hajót teljeskörűen felújították. A restaurálás során megújult a hajómotor, kijavították a víz feletti és alatti szerkezeti elemeket, kicserélték az elöregedett fedélzeti plexiablakokat, polírozták a külső burkolatokat, és teljesen felújították az árbóc mozgókötélrendszerét. Az eredeti földkerülő vitorlák megóvása érdekében két új vitorlát is felszereltek, miközben a belső tér átfogó tisztításon esett át, megőrizve a hajó történelmi karakterét.
Most a restaurált állapotban bemutatott vitorlás a révfülöpi Cholnoky Jenő-kikötőben várja az érdeklődőket, ahol nemcsak a hajó eredeti pompájában tekinthető meg, hanem egy kültéri tablókiállítás is segít felidézni a két hajós történetét. Hétszáz napos programsorozat is indult, amely az egykori földkerülő út időtartamát idézi fel. A rendezvények célja, hogy a hajózást, a balatoni vitorlázás hagyományait és az emberi kitartás példáit a fiatal generációkhoz is közelebb vigyék.
Schneller Domonkos, az MMKM főigazgatója szerint: „A Szent Jupát története a magyar leleményesség és a lehetetlent nem ismerés szimbóluma. Egy olyan álom valósult meg, amelyet semmilyen racionális várakozás nem támasztott alá, mégis sikerült, mert két fiatal hitt benne.”
Az MCC szeretné, hogy hallgatói közelről ismerjék meg az olyan nemzeti szimbólumokat, mint az elmúlt években ismét divatossá vált vitorlázás. Ezért a jövőben a hallgatók Fa Nándorral közösen indulnak egy óceáni versenyen. Emellett a Cholnoky Jenő Gyermek- és Ifjúsági Kikötő Diáktáborban vitorlásképzések és közösségépítő programok segítik a balatoni társadalommal való kapcsolat erősítését.
Szakértők egyetértenek abban, hogy a Szent Jupát története több, mint egy hajóé: szimbóluma annak, hogy a mérnöki tudás, a kreatív megoldások és az emberi elszántság együtt a fizikai és mentális határokat is legyőzik. A sporttörténetben az ilyen vállalkozások mindig mérföldkövek: nemcsak a rekordokról vagy a távolságokról szólnak, hanem arról is, hogy miként válik két ember személyes álma egy egész közösség kollektív büszkeségévé. Mérnöki szempontból a Szent Jupát azt bizonyítja, hogy egy kis műhelyben, korlátozott eszközökkel is létrejöhet olyan konstrukció, amely képes felvenni a versenyt a természet elemi erejével. A hajó a kitartás, a folyamatos alkalmazkodás és a kreatív problémamegoldás tanulmánya. Sporttörténeti értéke pedig inspirációs erejében áll: azt üzeni a mai generációknak, hogy a határok csak addig léteznek, amíg nem merünk nekivágni.