Közélet
A hónap első napján kezdődik az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése: olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben és igazságosabb feltételekkel juthat célba mintegy négymillió ember.
Kép: Március elsején lép életbe az új tarifarendszer
Holnap kezdődik az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése: olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben és igazságosabb feltételekkel juthat célba mintegy négymillió ember
– mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján, kitérve az új tarifarendszer részleteire.
A tárcavezető hangsúlyozta:
sikerült a szakszervezettel megegyezve, egy hároméves bérmegállapodásban minimum 28,4 százalékos fizetésnövekedést garantálni a dolgozóknak. Emellett beszélt arról is, hogy a tervezett vasúti fejlesztéseknek köszönhetően újjászülethet a kötöttpályás járműgyártás Magyarországon.
Az új tarifarendszer mintegy négymillió ember életét fogja jobbá tenni. Lázár János építési és közlekedési miniszter beszédében hangsúlyozta a MÁV-Volán csoport 56 ezer ember dolgozójának kiemelkedő szerepét a vállalat átalakításában.
Fontosnak nevezte a kormány és a szakszervezetek közti bérmegállapodást, mert a kabinet a munkabékére törekedett, mindig az ember, a munkavállaló az első. ezért sikerült a szakszervezettel megegyezve, egy hároméves bérmegállapodásban minimum 28,4 százalékos fizetésnövekedést garantálni a dolgozóknak.
Ez minimum 17 százalékos átlagos béremelést jelent idén, legalább 70 ezer forint összegű emelést 600 ezer forintos keresetet, ami bizonyos esetekben akár 20,5 százalék is lehet, például a Volánbusz sofőreinek esetén.
A miniszter kiemelte,
március elsejével indul az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése: olcsóbban, gyorsabban, egyszerűbben és igazságosabb feltételekkel juthat célba mintegy négy millió ember.
A 2022-ben bevezetett vármegye,-és országbérlet hatalmas sikert aratott: eddig több mint 5 millió 250 ezer vármegyebérlet kelt el, minden 10 eladott bérletből kilenc vármegye- és országbérlet volt – ismertette.
A rosszindulatú előrejelzések ellenére sem a bevetélek sem az utasok száma nem csökkent, sőt ösztönző hatással voltak az új típusú bérletek:
2023-ban a MÁV és a Volán járatain 180 millió utazás történt, így az olcsó bérletek hatására ötven millióval nőtt az utazások száma, a Volánon 530 ezerről 570 ezerre emelkedett az utazások száma.
Tavaly hat milliárd forinttal emelkedve, 128 milliárd lett jegybevétel, vagyis az olcsóbb bérletből sokkal többet adtak el, és így sokkal nagyobb árbevételt értek el – mutatott rá a tárcavezető.
Március elsejétől: 700 ezer 6 és 14 év közötti gyerek utazhat ingyen a hat év alattiakon kívül, egymillió 14 és 25 év közötti fiatalnak biztosítják a félárú közlekedést, köztük azoknak is, akiknek nincs tanulói jogviszonyuk, és emiatt eddig nem vehették igénybe az ötven százalékos kedvezményt.
Ezenkívül hasonlóan a 65 év felettiekhez, a mintegy 300 ezer 65 év alatti nyugdíjasnak is ingyenes lesz a helyközi közlekedés, amit körülbelül 200 ezer nagycsaládnak szintén ingyenessé tesznek, ez hozzávetőlegesen egy millió embert jelent.
Az állami szektor dolgozói féláron vehetik igénybe a helyközi közlekedést, csak regisztrálniuk kell, az eddigi bélyegzős rendszer megszűnik. Kedvezményt kap még 900 ezer olyan honfitársunk, akinek magyar igazolványa van, ők évente 12-szer utazhatnak ingyen, illetve térítésmentesen közlekedhet az a 280 ezer fogyatékkal élő ember, akiknek eddig csak 90 százalékos kedvezmény járt – sorolta a miniszter.
Tegnap a Fővárosi Közgyűlés egyhangú támogatással fogadta el, hogy a Pest vármegyei és országbérletet elfogadják a BKK járatain. Így tesz a MÁV-Volán csoport is, amely elfogadja főváros közigazgatási határain belül a Budapest- bérletet.
A korábbi tartozás rendezéséről a tárcavezető elmondta: döntöttek egy új tarifarendszer létrehozásáról Budapest és az állami tömegközlekedés között. Korrekt és világos elszámolási rendszert alakítottak ki az alapján, hogy ki mennyi szolgáltatást rendel meg. A Budapest-bérletekből származó bevételt 28-72, a Pest vármegyebérleteket pedig 46-54 százalékos arányban fogják megosztani, az együttműködést megtartják, jó rendszer jön létre, a budapestiek és a vidékiek egyaránt nyernek vele.
Óriási lépés ez a Budapestre jövő vidékieknek, de a fővárosiak is jól járnak
– mutatott rá Lázár János.
A miniszter kijelentette: a MÁV-nál rendbe kell tenni a szolgáltatási csomagot, fejleszteni fogják a MÁV-alkalmazást, de a fő kérdés az, hogy hol és hogyan lesznek új járművek.
Megkezdődtek a kormányzaton belül a pénzügyi tárgyalások, és azt tervezi, hogy egy önálló iparág is újjászülethet ennek köszönhetően, a kötöttpályás járműgyártás. Lázár János leszögezte: a kormány azt nézi, hogy magyar haszon keletkezzen a magyarok munkájából és a magyarok pénzéből.
Ezen felül száz darab HÉV-járművet kell beszerezni, az összes HÉV-vonalat fel kell újítani, és az összes HÉV-járművet ki kell cserélni, az uniós források blokkolásának feloldása után ez lesz az első teendő – monda a tárcavezető.
Az új tarifarendszerről további részleteket ITT olvashat.
Közélet
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
magyarnemzet.hu
delmagyar.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
mandiner.hu