Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Évente 10-14 milliárd forint kárt okoznak a hitelsértések és csalások a gépkocsik frontján: számuk öt év alatt ötszörösére nőtt. Az autólopások hátterében is sokszor csalás áll. A Lízingszövetség összefogott a rendőrökkel, sőt tankönyvet is írt nekik…
Kép: Kecskemét, 2006. november 13. Autófinanszírozás, hitele. Fotó: Ujvári Sándor
Évente több ezer autónak kel lába a szervezett bűnözők közreműködésével, méghozzá nem is a klasszikus kocsilopással, hanem lízingcsalással. A Magyar Lízingszövetség ezért együttműködési megállapodást írt alá az ORFK-val, tudtuk meg Lévai Gábortól, a szövetség főtitkárától. A bűnözés jövedelmező üzletágáról van szó, s az elkövetőket nehéz tetten érni. A lízingcégek feljelentéseinek egyötödében ráadásul a rendőrség eleve megtagadja a nyomozást. Csak az ügyek 20 százalékában érnek el eredményt, s csupán a követelések egytizede térült meg.
A csalások klasszikus esetében a bűnözők hajléktalanokat toboroznak, betanítják őket a szerepükre, s velük vásároltatják meg hitelre az autókat. A részleteket többnyire egy-két hónapig fizetik, majd bejelentik, hogy a kocsit ellopták. A gépjárműveket aztán külföldre viszik, vagy hazai illegális bontókban szedik szét. A lízingcég azzal szembesül, hogy nincs se autó, se olyan tulajdonos, akin behajthatná a kárt. Többnyire bottal üthetik az autó nyomát, ugyanis a lízingelt kocsikkal bárki elhagyhatja az országot. A keresést nehezíti, hogy Európában nincs egységes gépjármű nyilvántartási rendszer.
Lévai Gábor szerint a rendőrök versenyt futnak a szervezett bűnözéssel. A Lízingszövetség szakértői ezért tankönyvet írtak a rendőrtiszti főiskolásoknak, melyekből a hallgatók megismerhetik a tipikus trükköket, a finanszírozási csalások módozatait, és azt is, hogyan csíphetők fülön az elkövetők.
Az autópiacon egyébként évek óta tart a válság – véli a főtitkár. Sokan túlbecsülték a lehetőségeiket, s nem tudtak ellenállni a vonzó, önerő nélküli hitelkonstrukciók meg a milliós kedvezmények csábításának. A bedőlt lízingszerződések azonban azt mutatták, hogy ideje behúzni a féket. A PSZÁF nemrégiben arra figyelmeztetett, hogy a lízingcégek szorítsák vissza a túl kockázatos konstrukciókat. A pénzügyi felügyelet ajánlása szerint gépjármű vásárlásakor az önerőnek, azaz a vevő saját befizetésének legalább a 20 százalékot el kell érnie, s a futamidő nem lehet hosszabb 8 évnél. Ez sem számít különleges szigorításnak, ugyanis a kontinens nyugati felén a törlesztés megszokott ideje öt év.
Az is fejfájást okozott a lízingcégeknek, hogy az adósság – például néhány tízezer forintnyi közműtartozás – fejében lefoglalt járművek rendre értékük töredékéért keltek el. A probléma hasonló volt, mint egykor az APEH árverésein, ahol egyfajta maffia tevékenykedett, és leszorította az árakat. Januártól a végrehajtási árverések autóira csak a világhálón licitálhatnak a reménybeli vevők.
Az autókereskedőknek egyébként nem lesz fényes évük az idei, ugyanis míg öt éve 210 ezer személyautót és kis haszongépjárművet adtak el, idén a becslések szerint jó, ha ennek kétharmada gazdára talál. A Lízingszövetség főtitkára szerint a válság egészséges változást hoz: azok állnak majd el az új autó vásárlásától, akik azt amúgy sem engedhették volna meg maguknak.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu