Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Nagy a verseny az autók piacán, nem csoda, hogy az amerikai, az európai és a japán gyártók mindent bevetnek a nagyobb részesedésért. Ugyancsak új autó, de csak egy példányban: az amerikai elnök limuzinja.
Az autógyárak a jelentős árengedmények és vásárlócsábító akciók mellett persze folyamatosan fejlesztenek is: változtatnak, korszerűsítenek, és időről időre megjelennek újabb típusokkal. A fejlesztés egyik iránya a hengerűrtartalom, illetve a motorteljesítmény növelése. (Kérdés persze, hogy például az amerikai Chrysler egyik új autójának 862 lóerős motorteljesítményét hogyan lehet kihasználni a mindennapos közlekedésben, vagy mi lehet az a különleges körülmény, amikor ilyen hatalmas motorerőre szükség lehet?) Az utastér, a csomagtér, illetve a padlószerkezet átrendezése, korszerűsítése a másik jellemző törekvés. A sportkocsik egyes típusainak fejlesztésében pedig a versenyautós stílus nyer teret.
Az új típusok, fejlesztések egyik nagyszabású seregszemléjén, az észak-amerikai Detroitban a három nagy autógyártó, a Chrysler, a Ford és a GM (General Motors) számos újdonságot vonultatott föl. A nemrég rendezett kiállításon a Chrysler a megújult Grand Voyagerrel vonta magára a figyelmet. A korábbi típus padlószerkezetét teljesen átdolgozták, mégpedig úgy, hogy a középső és a hátsó üléssor a padlóba hajthatóvá vált. Ez a két üléssor egyébként - igény szerint - egymástól függetlenül is eltüntethető a padlóban.
{p}
A seregszemlén a GM új korvettjével tűnt ki. A C6 típusú sportautó igen áramvonalas, karosszériája műanyagból készült. A négyszáz lóerős motor segítségével túllépheti az óránkénti háromszáz kilométeres sebességet is.
A Lincoln autógyár feltűnést keltő újdonsága a Mark X kabrió. A luxuskategóriába sorolható kocsi üvegteteje a csomagtartóba hajtható. A Mark X hátsókerék-hajtású, motorja 3,9 literes V8-as benzines. Kétszáznyolcvan lóerős a teljesítménye, amivel az autó óránkénti 232 kilométeres végsebességre képes.
A Ford a Mustang új változatával mutatkozott be, amelyet már sorozatban is gyártanak. Kétféle motorral kerül a piacra: a V8-as 300, a V6-os pedig 202 lóerős. A váltó kézi vagy automata lehet, mindkét esetben öt fokozattal.
Európából a VW a legendás bogárhátú típus hagyományaiból merítve alkotta meg a New Beetle Cabriót, egy sportkupé és egy szabadidőautó keverékét. A Golf egyik új terepjáró változatát hathengeres, 241 lóerős motorral szerelték föl. Japánból a Hyundai a HCD8 típusú tanulmányautójával szerepelt, ez egy sárga sportkupé 250 lóerős, 2,7 literes V6-os turbófeltöltős motorral. Érdekesség, hogy a Toyota kiállításon bemutatott kisteherautójának motorháza egy benzin-elektromos hibrid motort rejt, jeléül annak, hogy a gyártó cég egyre szélesebb körben igyekszik alkalmazni a vegyes üzemelést.
Különleges irány a fejlesztésben az a Porsche csúcsmodell, amely nem mindennapi teljesítményével, valamint a Forma-1-es versenyautók által ihletett technológiai fölszereltségével tűnik ki. A Carrera GT sorozatgyártásra konstruált motorja 5,7 literes és 612 lóerős teljesítményre képes. Legnagyobb sebessége 330 kilométer óránként. A különleges kiképzésű, hatfokozatú, elektronikusan vezérelt váltó révén tíz másodperc alatt 200 kilométeres óránkénti sebességre gyorsulhatunk vele. A Carrera GT kerekei versenyautó-stílusban, független, kettős keresztlengőkaros felfüggesztéssel kapcsolódnak a kocsitesthez. (A felnik magnéziumötvözetből készültek, ezért különösen könnyűek és erősek.) Az 1380 kilogramm súlyú autó teljes karosszériája és vázszerkezete szénszálas műanyagból készült.
{p}
Füstbe bújhat az elnöki kocsi
Beiktatása alkalmából új szolgálati járművet kapott George W. Bush amerikai elnök. Az 570 millió forintot kóstáló Cadillac számos tulajdonságában elüt napjaink átlagos gépkocsijától. Karosszériája például titán-kerámia ötvözet, olyan szilárd, hogy úgyszólván szétrobbanthatatlan. Ajtajai 12 centiméter vastag páncélból készültek. Az egész autó hermetikusan zárható, vagyis gáztámadás ellen is védelmet nyújt. Az elnöki monstrum súlya 6,3 tonna, hossza közel hét méter. A járművet éjjellátó műszerekkel is fölszerelték, hogy saját fény nélkül is látni lehessen belőle a sötétben, támadás esetén pedig füstfelhőt lövell szét, hogy ne lehessen észlelni.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu