Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Mintha csak a jövő elevenedne meg: az izlandi főváros, Reykjavík egyik peremkerületében olyan üzemanyagtöltő állomás áll, ahol hidrogént szolgálnak ki. Igaz, ez idő szerint egyetlenegy van belőle, azonban már egyre-másra befordulnak a helyi közlekedési vállalat kisbuszai, hogy föltöltsék üzemanyagcelláikat.
A tiszta hidrogén energiáját a motor részét képező protoncserélő membrános üzemanyagcellák elektromos energiává alakítják, ez hajtja a kisbuszokba épített villanymotorokat.
A hidrogént egyébként úgy állítják elő, ahogyan az az iskolai kísérletekből ismert: csapvízből, helyben és elektrolízissel. (Elektromos energia fölhasználásával a vizet alkotóelemeire, hidrogénre és oxigénre bontják.) A vízbontás igencsak energiaigényes folyamat, s az ehhez szükséges energiát sok táján a világnak elsősorban a fosszilis energiaforrások, így a kőolaj, a földgáz és a szén elégetésével lehetne előállítani. Ami - környezetvédelmi szempontból legalábbis - aligha hozna előrelépést. A gejzírekben gazdag Izland azonban különleges helyzetben van: ott a geotermikus energiát, azaz a földhőt fogják igába, ezzel hajtják meg az áramot termelő erőművek gőzturbináit. Távfűtéshez is a gejzírek ingyen meleg vize szolgáltatja a hőt.
A rejkjavíki hidrogénkutat az izlandi Új Energia konzorcium létesítette. A vállalkozást autógyárak, a Shell olajipari cég és a Norsk Hydro áramszolgáltató vállalat hívta életre. Terveik szerint az egész szigetországban átállnak a vízből előállítható hidrogén használatára. Ez az üzemanyag színtelen, szagtalan, és - ami a fő - nem bocsát ki szennyezőanyagot. Itteniek szerint a hidrogénüzemű üzemanyagcellás motoroké a jövő.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu