Senki többet? Harmadszor!

Az aranyalmát ezüsttálon illik fölszolgálni - vallja az ókori bölcsekkel együtt Virág Judit, a fővárosi Mű-Terem Galéria, az egyik legnagyobb hazai aukciós ház társtulajdonosa. Az árverésre bocsátott festményeket tartalmazó katalógus kivitelezése pazar, nemkülönben a tartalma: a legjobb huszadik századi magyar festők képeit sorjázza: Aba-Novák Vilmostól kezdve Egry Józsefen, Mednyánszky Lászlón, Rippl-Rónai Józsefen keresztül Vaszary Jánosig mindenki szerepel benne, aki csak számít. Az összeállítás Virág Judit művészettörténész, árverésvezető érdeme, akinek Senki többet? Harmadszor! címmel nemrég jelent meg lebilincselően izgalmas könyve.

KultúraHardi Péter2005. 07. 15. péntek2005. 07. 15.
Senki többet? Harmadszor!

- Mindig ekkora gondot fordítanak a katalógusaikra?
- Ez nálunk elvi kérdés. Az aranyalmát ezüsttálon illik fölszolgálni, ezt már az ókori bölcsek megtanították számunkra.
- Ezt szolgálják a külsőségek is az árverezéseiken?
- Ezt. Árverezéseinket a Budapest Kongresszusi Központban tartjuk, stábunk tagjai egyenruhát viselnek, fehérkesztyűsen. Egy Munkácsy-kép kikiáltásának azért mégiscsak meg kell adni a módját.
- Gondolom, a licitálók is értékelik a látványt.
- Feltétlenül. Mielőtt például Munkácsy Mihálynak A baba látogatói című festményét árvereztük, hirtelen elsötétült a terem, majd Csajkovszkij b-moll zongoraversenyének zenéje mellett leereszkedett a kép a zsinórpadlásról. Jutalmunk tapsvihar volt.
- Bizonyára ennek is köszönhető, hogy a kép az akkori rekordáron, százhatvanmillió forintért kelt el.
- Elismerem, az ilyen hatások feltétlenül szerepet játszanak az ár kialakulásában, ám az aukció külsőségein túl azért a lényeg mégiscsak a tartalom.
- Vagyis a képek összeválogatása.
- Az is, no meg, ha szükséges, a restauráltatás, újrakereteztetés is.
- Ma már egyébként szinte minden valamire való árverésen hasonló külsőség fogadja az érdeklődőket.
- Ha nem hangzik dicsekvésnek, elmondom, hogy a szakma követett bennünket.
- S önök ki után mentek?
- A legnagyobb kereskedőházaktól, a Christie's-től, a Sotheby's-től lestük el ezeket a fogásokat.
- Hogy jutott eszébe egyáltalán, hogy képeket árverezzen?
- Nem készültem rá tudatosan, csupán az volt biztos, hogy szeretem a művészetet. Ezt még otthonról hoztam. Ezért is iratkoztam be az egyetemen a művészettörténet-francia szakra. Innen kerültem a Kiscelli Múzeumba, egy sötét szobába, s írtam a disszertációmat Pest-Buda 1873-as városrendezési tervéről.
{p}
- Gondolom, nem szedték szét a könyvtárakat a munkájáért...
- Hát, nemigen... Alig vártam, hogy eljöhessek onnan. Meg hát az is az igazsághoz tartozik, hogy muzeológusként hétezer forintot kerestem, s ennyi pénzből már akkor sem lehetett sarokházat venni. Inkább a Műgyűjtők Galériájához szegődtem becsüsnek.
- Honnan tudta, mit ér egy kép?
- Az az igazság, hogy sehonnan. A képekhez értettem, de az áraikról legfeljebb sejtésem volt. Beszereztem hát a Bizományi Vállalat katalógusait, onnan igyekeztem kitanulni, hogyan alakulnak a képek árai.
- Innen már csak egy lépés lehetett, hogy saját hasznára dolgozzon.
- Előbb azonban még meg kellett tanulnom egy fontos dolgot. Az árverezést. Ezt az egyik francia ügyfelünktől, Jean-Claude Anaftól lestem el. Munkája maga volt számomra a megvilágosodás. A sármja, az öltözködése, az eleganciája, az energiája, hú...! A végén, a vacsoránál egyszerűen megmondtam neki, hogy én ezt meg akarom tanulni tőle.
- Mit szólt?
- Azt, hogy ez nem nőnek való mesterség.
- Úgy tűnik, ő sem tévedhetetlen...
- Szerencsére. S mivel határozott voltam, engedte, hogy kimenjek hozzá Lyonba, és beletekintsek abba a világba. Mondhatom, minden másképp volt, mint nálunk. Hogy csak egyet említsek, ott láttam először telefonos licitálást. Amikor hazajöttem, kiverekedtem magamnak, hogy én vezethessem le a következő licitálást.
- Izgalmas élmény lehetett.
- Olyannyira, hogy lefelé kezdtem haladni az árakkal... De túléltem valahogy. Aztán végiglátogattam a világ nagy kereskedőházait, lestem a szakmát. Amikor hazajöttem, már érett a gondolat, hogy önállósodjak. Járni kezdtem az Ecseri piacot meg a pécsi vásárt, s adtam-vettem.
- Romantikusan hangzik.
- Az is volt, s éppen ezért nem is tarthatott sokáig. Társam, Törő István biztatott, hogy lépjünk nyilvánosságra. Vettünk hát egy galériát a Falk Miksa utcában.
- De ez még mindig nem az árverezés korszaka volt.
- Eljött az is hamarosan, mivel rájöttünk, hogy a legjobb árat árverésen lehet megkapni egy műtárgyért. Azóta még inkább efelé tolódott a piac.
{p}
- A Mű-Terem Galéria pedig a legnagyobb aukciós házzá nőtte ki magát.
- Kellemes a fülemnek, amit mond, de az igazság az, hogy ketten vagyunk piacvezetők: mellettünk ott van a Kieselbach Galéria is. Fej-fej mellett haladunk, ami nem is baj, legalább nem kényelmesedik el az ember.
- Megkérdezhetem, hogy milyen haszonkulccsal dolgoznak?
- Természetesen, akiknek a képeit eladjuk, azoktól tizenegy százalék jutalékot kérünk, akik pedig megvásárolják, azoktól húszat.
- Magasnak tűnik a százalékuk.
- Lehet, ám a kiadások sem csekélyek. Csak a katalógusunk, amely 1200 példányban jelenik meg, nyolcmillióba kerül, egy-egy aukció összköltsége pedig eléri a negyvenmilliót is.
- Kik azok manapság, akik képet ajánlanak föl eladásra?
- Vannak, akik a családi gyűjteményből akasztanak le egy festményt, mert alacsony a nyugdíj, vannak, akik az örökségüket bocsátják áruba, s olyanok is, akik azért adnak el egy képet, mert az árából másikat akarnak venni. S persze vannak tudatos kereskedők.
- Az árverezés gondolata tehát fényesen igazolódott. Ma már nem is foglalkozik mással a galéria, mint ezeknek az előkészítésével?
- Kiállításokat is szervezünk, most például a magángyűjtemények legjelentősebb képeiből. Nem először. A tavalyi kiállításunk akkora siker volt, az utcán is álltak az érdeklődők. Őszig ezzel telik a legtöbb időnk.
- No meg a nyári szabadsággal, a pihenéssel, gondolom.
- Bár így volna! Három napra még elmehetek, de három hétre már semmiképpen, annyit már nem vár az, aki képet ajánl föl. Közben lehet, hogy éppen a következő árverésünk szenzációja van a hóna alatt.
- Elfáradt?
- Bevallom, el. Legszívesebben elbújnék valahová, ahol telefonon sem lehet engem utolérni, és a festmény szót ki sem ejtik. Persze nem akarok panaszkodni, szeretem, amit csinálok, csak hát jó volna néha kikapcsolni. Ezt azonban éppúgy nem tehetem meg, mint amikor havi hétezret kerestem.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek