Tökéletes táncbeszéd

Felbecsülhetetlen értékű kezdeményezés a Keszthelyi Táncpanoráma. Immár negyedik éve egy szeptemberi hétre a Balaton fővárosába csalják a magyar táncművészet legkiválóbb képviselőit. A fesztivál közönsége idén is színes kínálatból válogathatott: show-tánc, néptánc, tangószínház, dzsessz- és modern balett szerepelt a táncétlapon.

KultúraKutszegi Csaba2005. 09. 23. péntek2005. 09. 23.
Tökéletes táncbeszéd

Naivan azt gondoltam, hogy a Balaton Színház melletti étterem teraszán indián nyári napsütés utószezoni nyugalmában iszom meg az előadás előtti kávémat. De épp hogy leültem, alsó tagozatos deszantalakulat érkezése bolygatta fel a város délelőtti nyugalmát. A Fő tér közönsége harag helyett inkább irigységgel vegyes nosztalgiával szemlélte a zsenge korú színházlátogatók épületobjektum elleni rohamát. Bár az igazi irigységet a szemközti tanintézet ablakából bánatosan bámuló gimnazisták szemében láttam, nekik éppen csengettek matekra. Ha már keszthelyi gimnázium, akkor Batsányi János: forradalmár költőnk ugyanis - több hírességhez hasonlóan - az intézmény patinás falai között tanult. "Vidulj, gyászos elme! megújul a világ. S előbb, mint e század végső pontjára hág..." - e becses sorokat Batsányi írta több mint kétszáz éve, hívei, köztük jómagam, azóta várják, hogy valóra váljon a költő jóslata.
A Budapest Táncegyüttes Tündérmeséje előtti hadművelet sikeresen befejeződött: a kezdés időpontjára a nézőtér zsúfolásig megtelt. A szűnni nem akaró hangorkán világbajnoki döntők légkörét és Batsányi forradalmi optimizmusát idézte. A zene első hangjait és a szétnyíló függöny látványát még nagyobb ováció fogadta, de aztán - le a kalappal Zsuráfszki Zoltán rendező-koreográfus gyermeklélektani felkészültsége előtt - hamar síri csend lett, mert tündér szállt le a keszthelyi színpadra, hogy elrendezze a jóravaló emberek ügyes-bajos dolgait. A táncjáték Jánoskája számára tényleg megújult a világ, mert alig egyórás megpróbáltatások után elnyerte a Királykisasszony kezét és vele az egész (!) királyságot. Ezt a royalizmust még a republikánus Batsányi is elnézően fogadta volna, hiszen ő sem hallhatott olyan meséről, amelyikben a főhős az elnök lányát és a fele köztársaságot nyeri el.
{p}
Este ismét Zsuráfszki és együttese kápráztatta el az immár felnőtt publikumot. A Csárdás! - A Kelet tangója című kompozíció bel- helyett külpolitikai kérdéseket vetett fel és oldott meg - Batsányi János-i optimizmussal. A néptáncnyelven megfogalmazott szerelmiháromszög-történetben a Lány, a Fiú és a Vetélytárs bejárja a Kárpát-medencét és környékét. Szenvedélyeik, indulataik rendszeresen felizzanak, de konfliktusaikat táncban és humorban vezetik le. A koreográfiában a magyar (tánc)beszédbe szlovák, román, délszláv és cigány (tánc)beszéd vegyül békésen. Nehéz megmondani, hogy Batsányi lelkes jóslata a megújult világról mikor válik valóra, az viszont kockázat nélkül máris megállapítható, hogy a Budapest Táncegyüttes előadóművészei a Kárpát-medence összes táncnyelvén - tökéletes technikával és szívből jövő odaadással - anyanyelvi szinten "beszélnek".
Keszthelyen a művészeti fesztiváloknak évszázados hagyománya vannak. A Táncpanoráma eszméje a Helikon Játékok szellemiségével rokon. A Balaton fővárosában tudják: a művészet az egyetlen olyan eszköz, amellyel a gyászos elméket nemcsak vidítani, hanem művelni is lehet. A művészeti fesztiválok a költő vágyát próbálják valóra váltani, persze ahhoz kölcsönös toleranciára és kitartó türelemre van szükség: a teljes sikerig lehet, hogy még néhány évszázad a végső pontjára hág.

Aranyporos minták
Egzotikus világ igényesen készített műtárgyait mutatja be a budapesti Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum új kiállítása, MAKI-E címmel a XIX. századi japán lakkművészet darabjait veheti szemügyre a látogató.
Fénybe zárt ragyogást jelent az aranyporral felszórt, úgynevezett maki-e technika, amelyet csak a japán iparművészet alkalmaz. A távol-keleti lakkfa nedvéből nyert anyaggal bőrből, fából, bambuszból készült tárgyakat fedtek be. Száradás után aranyporral, gyöngyház berakással tették mívesebbé a luxustárgyakat, amelyeken a különböző karátértékű és szemcsenagyságú aranyporokból térhatású mintákat formáltak. Az ékszer finomságú, aprólékos technikával készült tárgyak a VII. század óta készülnek Japánban. Uralkodói, főúri kincstárak, szalonok nagy becsben tartott különlegességei voltak, miután a XVI. századtól Európába is eljutottak. A múzeum gazdag lakkgyűjteményéből került ki a tárlat 250 darabja. Egy részük - háztartási készletek, kozmetikai eszközök, fegyverek - a feudális Japánt idézi. Igen kedvelt tárgynak számítottak az apró, gazdagon díszített dobozkák.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek