Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Úttalan utakon, sarki hóban-fagyban, perzselő sivatagi homokban kell bizonyítaniuk a terepjáróknak, hogy a gyártók által előírt garanciális föltételeknek megfeleljenek. A prototípusokra váró próbák olyan kemények, hogy az autók hat hónap alatt tizenkét évet öregszenek.
Így készítik elő az Audi két új modelljét, a Q7-est, illetve a TT-t is a jövő tavaszi sorozatgyártásra. Az előbbit Pozsonyban, az utóbbit Győrben szerelik majd össze. Hasonlóképpen tesztelik azt a japánok és olaszok által közösen fejlesztett terepjárót is, amelyet Esztergomban gyártanak a jövő évtől kezdve.
A nullszériás járművek próbái a legszélsőségesebb klimatikus, illetve útviszonyok között zajlanak. Meg kell birkózniuk a sarkkörön túli mínusz 35 Celsius-fokos, jeges-havas tereppel éppúgy, mint Dél-Afrika sivatagának 40 Celsius-fok fölötti hőségével. Állniuk kell a sarat Ázsia, Brazília, Közép-Amerika vagy éppen Európa kavicsos, murvás, poros útjain vagy az amerikai Sziklás-hegység Pikes Peak-csúcsának meghódításakor. Erre a 4300 méter magasan fekvő csúcsra 21 kilométer hosszú, 156 kanyarral tűzdelt murvás út vezet, amit nagy sebességgel tesznek meg.
A tesztprogram része a terepjáró gyorsulásának, illetve legnagyobb haladási sebességének, sebességtartásának a kipróbálása is. Színhelye a világ egyik legkíméletlenebb pályája, a németországi Nürburgring Nordschleife nevű szakasza. A mintegy húsz kilométeres útszakasz 40 jobb és 33 bal kanyarjával egyúttal a futómű, illetve a kormányozhatóság kiváló próbája. A vizsgák természetesen nem mindig különleges körülmények között zajlanak, a mindennapos útviszonyok között, szokványos közlekedési jellemzőkkel is próbát tesznek a járművekkel: országutakon, autópályákon, illetve a nagyvárosok zsúfolt belterületein. Utóbbi helyen, ahol - például az erőteljes mobilkommunikáció miatt - különösen erős a rádióhullámok hatása, arra is fény derül, hogy az elektromos impulzusok megzavarják-e a jármű elektronikáját.
Az úttalan utakon, a szélsőséges körülmények között kipróbált terepjárók minden porcikája vizsgázik. A motor, az erőátvitel, a vázszerkezet, a futómű és az elektronika mellett a karosszéria merevsége, a hegesztések, a kormányszerkezet, a kerekek, az abroncsok, a lengéscsillapítók, a fékrendszer, a rugók és a csapágyak mind-mind külön osztályozás tárgyai. (Az utastér szigetelését például egy különösen poros dél-európai terepen ellenőrzik.) Külön tesztelési szempont, hogy a jármű a legszélsőségesebb éghajlati és útviszonyok között is komfortos maradjon.
A mozgásban végzett próbák mellett a korróziós terhelés ugyancsak része a prototípusok vizsgájának. Az úgynevezett INKA-teszt alkalmazásával hat hónap alatt idézik elő mesterségesen azt a korróziós hatást, ami csak 12 éves használat alatt ér egy átlagos autót. Ennek során kíméletlenül meggyötrik a terepjárót a klímakamrában. Először erős napfénynek teszik ki, majd hideg vízzel locsolják, aztán fagyban hagyják állni napokig. S ha már kiengedett, órákon át folyamatosan sós vízzel permetezik. Mindezekből kitetszik, vannak-e a járműnek olyan sebezhető pontjai, ahol megindulhat a rozsdásodás.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu