Túlélőpróba terepjáróknak

Úttalan utakon, sarki hóban-fagyban, perzselő sivatagi homokban kell bizonyítaniuk a terepjáróknak, hogy a gyártók által előírt garanciális föltételeknek megfeleljenek. A prototípusokra váró próbák olyan kemények, hogy az autók hat hónap alatt tizenkét évet öregszenek.

KultúraValló László2005. 09. 23. péntek2005. 09. 23.
Túlélőpróba terepjáróknak

Így készítik elő az Audi két új modelljét, a Q7-est, illetve a TT-t is a jövő tavaszi sorozatgyártásra. Az előbbit Pozsonyban, az utóbbit Győrben szerelik majd össze. Hasonlóképpen tesztelik azt a japánok és olaszok által közösen fejlesztett terepjárót is, amelyet Esztergomban gyártanak a jövő évtől kezdve.
A nullszériás járművek próbái a legszélsőségesebb klimatikus, illetve útviszonyok között zajlanak. Meg kell birkózniuk a sarkkörön túli mínusz 35 Celsius-fokos, jeges-havas tereppel éppúgy, mint Dél-Afrika sivatagának 40 Celsius-fok fölötti hőségével. Állniuk kell a sarat Ázsia, Brazília, Közép-Amerika vagy éppen Európa kavicsos, murvás, poros útjain vagy az amerikai Sziklás-hegység Pikes Peak-csúcsának meghódításakor. Erre a 4300 méter magasan fekvő csúcsra 21 kilométer hosszú, 156 kanyarral tűzdelt murvás út vezet, amit nagy sebességgel tesznek meg.
A tesztprogram része a terepjáró gyorsulásának, illetve legnagyobb haladási sebességének, sebességtartásának a kipróbálása is. Színhelye a világ egyik legkíméletlenebb pályája, a németországi Nürburgring Nordschleife nevű szakasza. A mintegy húsz kilométeres útszakasz 40 jobb és 33 bal kanyarjával egyúttal a futómű, illetve a kormányozhatóság kiváló próbája. A vizsgák természetesen nem mindig különleges körülmények között zajlanak, a mindennapos útviszonyok között, szokványos közlekedési jellemzőkkel is próbát tesznek a járművekkel: országutakon, autópályákon, illetve a nagyvárosok zsúfolt belterületein. Utóbbi helyen, ahol - például az erőteljes mobilkommunikáció miatt - különösen erős a rádióhullámok hatása, arra is fény derül, hogy az elektromos impulzusok megzavarják-e a jármű elektronikáját.
Az úttalan utakon, a szélsőséges körülmények között kipróbált terepjárók minden porcikája vizsgázik. A motor, az erőátvitel, a vázszerkezet, a futómű és az elektronika mellett a karosszéria merevsége, a hegesztések, a kormányszerkezet, a kerekek, az abroncsok, a lengéscsillapítók, a fékrendszer, a rugók és a csapágyak mind-mind külön osztályozás tárgyai. (Az utastér szigetelését például egy különösen poros dél-európai terepen ellenőrzik.) Külön tesztelési szempont, hogy a jármű a legszélsőségesebb éghajlati és útviszonyok között is komfortos maradjon.
A mozgásban végzett próbák mellett a korróziós terhelés ugyancsak része a prototípusok vizsgájának. Az úgynevezett INKA-teszt alkalmazásával hat hónap alatt idézik elő mesterségesen azt a korróziós hatást, ami csak 12 éves használat alatt ér egy átlagos autót. Ennek során kíméletlenül meggyötrik a terepjárót a klímakamrában. Először erős napfénynek teszik ki, majd hideg vízzel locsolják, aztán fagyban hagyják állni napokig. S ha már kiengedett, órákon át folyamatosan sós vízzel permetezik. Mindezekből kitetszik, vannak-e a járműnek olyan sebezhető pontjai, ahol megindulhat a rozsdásodás.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek