Hetvenéves bogár

Éppen hetven éve - 1936. február 2-án - kezdték meg az akkori technikai szokásrendtől merőben eltérő új autókonstrukció kialakítását Ferdinand Porsche németországi műhelyében.

KultúraTanács Gábor2006. 02. 03. péntek2006. 02. 03.
Hetvenéves bogár

Az első három próbaautó még az év őszén próbaútra is indult. A modell kívül-belül, látványában és szerkezetében egyaránt forradalmian újnak számított: hátul helyezték el a motort, s az egész jármű összességében egy bogárra emlékeztetett. Ebből lett később az a Volkswagen, amelynek több mint húszmillió példányát gyártották le, s máig a legtöbbet adtak el belőle.
A műhelyből kikerült kocsi nem volt álomautó: hangos volt, rázott, a kanyarokban furcsán viselkedett, fűtése nem létezett (leheletnyi meleg levegő jött előre a motortérből), de hála a Ford-művektől átvett sorozatgyártási rendnek, nagyon olcsón hozzá lehetett jutni. Egy német gyári munkás három és fél havi fizetéséből kitelt az autó ára; ám ez csak a világháború után vált valósággá, hiszen a Porsche-gépsorok addig tankokat és katonai szállítóeszközöket gyártottak. A kocsi az ötvenes évek elejétől indulhatott világhódító útjára. Az eredeti konstrukció szerint készült utolsó darabot 1984. március 21-én bocsátotta ki a licenc alapján működő brazíliai üzem, majd öt éve, felújított változatban, modern külsővel, Németországban is újra gyártani kezdték.
A "Bogár-sztori" napjainkban igazán attól vált érdekessé, hogy a hitleri kabinet főépítésze, Albert Speer hagyatékából tavaly előkerült egy 1932-ben készült, Adolf Hitler keze nyomát őrző piszkozat, amely (lásd képünket!) a kocsi első látványvázlatának tekinthető. Hitler - a Rubicon történelmi magazinban megjelent dokumentumok szerint - e szavakkal adta át Jakob Werlinnek, a Daimler-Benz cég vezetőjének: "Tegye el, és ne feledkezzen el róla. Hamarosan szeretném hallani véleményét a műszaki részletekről."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek