Kisegít a kisautó

Vezető nélkül, távirányítással, számítógép-vezérléssel, akár egy joystick által irányítva halad, illetve végez el mindenféle trükköket a Budapesti Műszaki Egyetem Jármű és Jármű-irányítási Tudásközpontja által fejlesztett autó. Bravúrjai közül említésre méltó például, hogy hosszú ideig képes két keréken haladni, és közben még szlalomozni is tud.

Kultúra2006. 03. 17. péntek2006. 03. 17.
Kisegít a kisautó

Mindez persze nem játék. A tudásközpont friss fejlesztési eredményeit építik be az autóba a teszteléshez. Azt vizsgálják, hogy a járművezetés mely területein lehet elektronikus eszközökkel kiváltani a vezetői döntést úgy, hogy az biztonságosabbá tegye a közlekedést. Azaz: hogyan lehet elérni, hogy az elektronika gyorsabban érzékelje a veszélyt, mint a vezető, gyorsabban reagáljon rá és "cselekedjék", s így a baleset nagyobb eséllyel elkerülhető vagy súlyossága mérsékelhető legyen.
Az autóban már most elektromos szervókormány van, az egy-két éven belül elkészülő elektromos fék pedig radarral méri majd az előtte haladó jármű távolságát, és a kritikus pillanatban - például ha a sofőr elalszik - fékez helyette, így a "ráfutásos" balesetek megelőzhetők lesznek.
Mint Stukovszky Zsolt, a tudásközpont igazgatója a Szondának elmondta, a Budapesti Műszaki Egyetem fejlesztői vezető világcégekkel dolgoznak együtt, és remélik, hogy amikor az ilyen elektronikus eszközök termékként megjelennek a piacon, az elsők között lesznek. Egyelőre azonban a piacra jutásnak jogi akadályai is vannak, hiszen a közlekedésbiztonsági jogszabályok még nem követték a fejlesztések következtében felvetődő kérdéseket. Például jelenleg mindenütt a világon jogszabály írja elő, hogy a kormánykerék és a jármű kerekei között mechanikus kapcsolatnak kell fennállnia, míg az elektronikus szervókormány esetén a kettő között "csak" elektronikus kapcsolat áll fenn. Egy jogi kérdés is felvetődik az elektronikus fék kapcsán: ki felel egy esetleges balesetért, ha a fékezéssel kapcsolatos döntést kivették a vezető kezéből, és átadták az automatikának?
A szakemberek szerint ezek a fejlesztések hamarosan tökéletesen megbízhatóak és piacképesek lesznek. Abban is bíznak, hogy a jogszabályok nem többéves lemaradással követik majd a műszaki fejlődést.
(A Kossuth Rádió Szonda című műsora nyomán)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek