Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Erős asszony, aki felülkerekedik a fájdalmán. Maia Morgenstern a Passió című filmben Máriát játszotta. Az 1956-os forradalomról szóló magyar filmben most ismét egy olyan anyát alakít, aki elvesztette a fiát. A bukaresti színésznő nemrég Egerben járt, ahol Lola Blau bőrébe bújt, ekkor találkoztunk vele.
Ha egy román színésznő jiddisül játszik nekem, akkor érthető, hogy fél szemmel a színpad végébe kifeszített vásznat lesem, ahol magyarul jelenik meg az osztrák szerző, Georg Kreisler darabjának szövege. Másik fél szememmel Lola Blaut, az elhagyott zsidó lányból lett revüsztárt figyelem, aki szárnyal és énekel, boát teker a nyaka köré, s a kánkánban égnek hajigálja a lábát. Aztán nyakon kapja a whiskysüveget, és megalázottságában szinte meghal ott, helyben, a színpadon. S akkor azon kapom magam, hogy már rég nem sandítok a magyar feliratra, mert Maia Morgenstern úgyis eljátszik mindent - csak úgy, szavak nélkül.
- Sohasem fél egyedül a színpadon? Olyan meztelennek mutatja magát... - faggatom az egyszemélyes darab előadása után a bukaresti Nemzeti Színház tagját, akit Mel Gibson Passiója világhírűvé tett.
- Nem soha. Mindig - töri a magyart. Meg sem lepődöm, hiszen felnőtt fiának az apja erdélyi magyar színidirektor. Aztán inkább románra fordítja a szót. - Sok mindentől félek, aminek van jó oldala is, mert így aztán nagyon komolyan veszem a dolgom. Ezt a darabot, amit ma este láthattak, tizennégy éve játszom a bukaresti zsidó színházban, ahol ugyancsak társulati tag vagyok. Közben született két lányom, a nagyobbik már iskolába megy; jól van ez így. Mégis minden előadás után leülünk a zongorista zeneszerzővel, Doina Crisan Rusu asszonnyal, s kegyetlen őszinteséggel kivesézzük az estét. Az a legnagyobb boldogság, ha nincs mit mondanunk, mert a szívünk-lelkünk benne volt a játékban.
- Honnan meríti az erőt, amivel berobban a színpadra?
- Főleg abból, hogy mások kíváncsiak rám meg a darabra. Itt, Egerben például a szervezők eget-földet megmozgattak, ahogy nálunk mondják, az ördögöt is négybe vágták, hogy létrejöhessen ez a monodráma-fesztivál.
- Hány nyelven játszott eddig? - kérdem. Ujjain számolja.
- Nyolc-tíz nyelven, többek közt arámiul, ógörögül. Magyarul Gertrudis szerepét osztották rám a Bánk bánból. Jiddisül tizennyolc éves korom óta tanulok, mert fontosnak tartom, hogy ez a nyelv élő maradjon, ne váljék megkövült, múzeumi emlékké. Nagy szomorúságom, hogy a bukaresti zsidó színházba alig néhányan járnak, az én családomban is félelemből elfelejtették a jiddist.
- Napközben még Budapesten forgatott. Nehéz napja volt?
- Kegyetlenül... Szilágyi Andor 1956-ról szóló filmjében a tizennyolc évesen kivégzett Mansfeld Péter édesanyjának szerepét kaptam. Annál a jelenetnél tartottunk, amikor az anya, telve bizalommal, Kádár elvtárshoz indul a fia kegyelmi kérvényével, s akkor közlik vele, hogy Pétert már felakasztották. Ott a feladat: mutasd meg a rémületet, a büszkeséget, az emberi tartást, s közben mégse légy patetikus, akár egy szovjet hősnő...
- Az ilyesmiről beszélni is nehéz, nemhogy eljátszani.
- Egy gyermekkori emlékem jut erről eszembe. Anyám haragját, sértettségét mindig abból vettem észre, hogy a nyaka kipirult. Ez mutatta az erőt, amivel elfojtotta indulatait. Egy színésznek persze vannak hozzá megfelelő eszközei... - üti el tréfával a dolgot. - A felvétel előtt csináltam húsz guggolást, hogy az izzadság az adott pillanatban végigfusson az arcomon. Csakhogy a jelenetet jó sokszor meg kellett ismételni, úgyhogy legalább kétszáz guggolás van a lábamban. Szörnyű izomláz gyötör.
- Megváltozott az élete a Passió bemutatója óta? - terelem a szót az amerikai filmre.
(Persze mindent megírtak már erről. Azt is, hogy Mel Gibson Mészáros Márta Hetedik szoba című filmjében látta Maiát, majd próbafelvételre hívta, de csak formaságból, mert már akkor tudta, hogy ezzel az asszonnyal játszatja el Jézus anyját. S azt is, hogy Maia - azaz Mária - épp a forgatás alatt bizonyosodott meg róla, harmadik gyermekét hordja a szíve alatt. A stábnak nem szólt erről. Krisztust játszó filmbeli partnere is csak akkor érezte meg állapotát, amikor a keresztről levétel jelenetét próbálták.)
- No. Nem - érkezik a szigorú, egyszavas válasz két nyelven is. - Nem változott semmi. A művész kitakarja magát, de a titkait megtartja magának.
Maia mosolyog, kezet nyújt, én meg arra gondolok, hogy a Morgenstern név azt jelenti: Hajnalcsillag.
A magyar néphitben ez a csillag a Szűzanya szimbóluma.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu