Kód és köd

Azért annyira nem rossz ez a film, mint amennyire a földbe döngölik. Kritikusi körökben egyértelműen sikk szidni az A Da Vinci-kódot, könyv és film formájában egyaránt. Nem feltétlenül a tartalmi támadásokra gondolok, mert az azokban foglalt kifogásokon jogosan lehet vitatkozni, hanem arra, hogy az egyértelmű (üzleti) sikert miért kell fanyalgással fogadni. De az sem utolsó kérdés: mitől ez az őrület? Nyilván a meghökkentő téma miatt, mely az emberiség több évezredes történetét alapjaiban akarja megrengetni. Arra ugyanis mindenki felkapja a fejét, ha kiderül, Jézus Krisztus megnősült és gyereke született. (Javasolom, egyszer talán arról is írjon valaki bestsellert, hogy Ádám nő volt, Éva meg férfi, csak mi eddig nem jól tudtuk.)

KultúraBorzák Tibor2006. 06. 23. péntek2006. 06. 23.
Kód és köd

A művészettörténészből lett író, az amerikai Dan Brown izgalmakban és feltevésekben bővelkedő kalandregénye 2003 decemberében látott napvilágot, azóta húszmillió példányt adtak el belőle, negyven nyelvre fordították le. Sokan türelmetlenül várták a könyv filmváltozatát; azért türelmetlenül, mert az már olvasás közben egyértelmű volt, hogy a valós elemekre épített, kitalált cselekmények mozivászonra valók, a forgatókönyvvel nem kell sokat bíbelődni. Ron Howard rendező nem is csinált belőle nagy ügyet, filmjében szépen végigköveti a vaskos könyv eseményeit. Erre 143 perc áll rendelkezésére. S ez bizony nagy idő. Nem csoda, hogy nem sikerül elejétől a végéig lekötni a néző figyelmét, akadnak kevésbé izgalmas képsorok, a filmes baklövésekről nem is szólva. Aki pedig nem olvasta előtte a könyvet, időnként nem is érti, hogyan kellene értelmeznie egyik-másik kultúrtörténeti csavarintást, képelemzést vagy történelmi okfejtést. Kétségtelenül azok vannak előnyben a moziban, akik ismerik Dan Brown művét, mert legalább emlékeik alapján követni tudják a mesét: könnyebb eldönteniük, melyik a jobb: a könyv vagy a film.
Bár a sztori képi megjelenítésében több lehetőség rejlik, mégis azt kell mondanom, hogy a könyv sokkal élvezetesebb. A szerző mesterien szövi a történetet, mindig a legizgalmasabb részlettel zárja a fejezeteit, tehát muszáj tovább olvasni. Ha netán megunja az ember, egyszerűen becsukja a kötetet, és elteszi holnapra. A filmet viszont végig kell nézni, ahhoz elég drága a jegy, hogy otthagyjuk. Csak a remény marad, hogy a laposabb részek után hátha sokkal jobb lesz. Összejön azért néhány izgalmas jelenet, de hát ezen nem kéne meglepődni, végül is amire befizettünk, az idegborzoló thriller, a ritkább fajtából, hiszen bonyodalmai művészettörténeti jellegűek.
A téma kezelését sokan az emberi történelem legnagyobb szemfényvesztésének titulálják. Tabudöntögetések halmazának, melyekhez rejtélyes feladványok társulnak. Összeesküvés-elméletek sokaságát kapjuk könnyed bűnügyi köntösben. Ettől nem kellett volna annyira tartania az egyháznak. Sem a könyv, sem a film nem rengette meg a kereszténység alapjait. Persze vannak eltúlzott részletek, például az Opus Deit illetően, de nem gondolnám, hogy A Da Vinci-kód vallásellenes élű. Inkább épp erősíti hitükben azokat, akiket hidegen hagynak a szerző feltevései. Egyébként is sok a nyitva hagyott kérdés. A film végén a főhősök elmélkednek Jézus Krisztus szerepéről: isten volt-e vagy ember. Azt is feszegetik, melyik lenne nekünk a jobb - de a válasz persze elmarad.
Dan Brown a kód körül nem tudta eloszlatni a ködöt. Sejtések maradnak bennünk. Miközben egész iparág nő ki a könyv alapján: turisták ezrei tolakodnak a helyszíneken, mindent látni akarnak. Divat lett megnézni a Mona Lisát. Nem rejtély többé, kin is mosolyog olyan titokzatosan. Mirajtunk.

Egyből több
Még a film világpremierje előtt beindult az A Da Vinci-kód lemezbiznisze. Márciusban feltűnt egy album a holland Jan Kisjes azon latin, francia és angol nyelvű kompozícióival, melyeket a könyv inspirált. Minthogy a borítón ott van a Mona Lisa-festmény, sokan azt hihették, ez a film zenéje. De nem ez az! Az eredeti filmzene - jól időzítve - a bemutató napján került a boltokba. Remek érzékkel kérték fel a betétdalok megírására Hans Zimmert, aki a Gladiátorral már aratott babérokat. Megint jól eltalálta a film atmoszféráját a szimfonikusok játékával, a kórusbetétekkel, az instrumentális zenei futamokkal. Hogy lesz-e még több Da Vinci-lemez, azt sem nehéz kitalálni. Most jönnek majd a hamisítványok...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek