Mona Lisa, a kismama

Azt mondom: festmény - azt mondod: Mona Lisa! Tízből tízen biztosan ezt válaszolják. Mitől lesz egy kép a világ leghíresebb festménye? Talán mindenki ismer nála szebbet, szívhez szólóbbat, felkavaróbbat - és mégis... A Louvre-ban minden látogató Signor Giocondo feleségét akarja látni, előtte mindig tömeg nyüzsög. Mi lehet az oka (azon túl persze, hogy egy idő után minden híres dolog a hírneve miatt lesz egyre ismertebb)?

KultúraUjlaki Ágnes2006. 10. 13. péntek2006. 10. 13.
Mona Lisa, a kismama

Az első ok minden bizonnyal az, hogy ez a kép egyszerűen tökéletes. Benne sűrösödik mindaz, ami a reneszánsz művészet csúcsa, amit Leonardo az életről, a természetről, az emberről gondolt. A mű 1503 és 1505 között készült. Hogy ki volt a modell, arról máig vita folyik, valószínűleg Firenze egyik leggazdagabb és legbefolyásosabb polgárának, egy Francesco del Giocondo nevű selyemkereskedőnek a fiatal felesége, Lisa. A mester maga is igen jól sikerültnek tartotta ezt a képét, a szívéhez nőtt, éveken át mindenhova magával cipelte, nem is akarta eladni. Később I. Ferenc francia királynak olyannyira megtetszett a mű, hogy végül rávette az idős mestert, adja el neki. Így került a Louvre-ba. Mindig híres képnek számított, különösen nevezetessé akkor vált, amikor 1911-ben egy olasz férfi - megelégelvén, hogy nemzete kincsét Franciaország birtokolja - ellopta. Akkor az egész nemzetközi sajtó figyelme a nyomozásra irányult. A kép csak két év múlva került elő, Firenzében.
Mona Lisa varázsa a mosolyából ered. Ha a Gioconda-mosolyról, a Mona Lisa rejtélyről írt cikkeket, tanulmányokat egymás mellé helyeznénk, talán az Egyenlítőt is körülérné a papírfolyam. Ezt a különleges alig-mosolyt, szelíd-komoly derűt, madonnás és mégis érzéki arckifejezést évszázadok óta próbálják megfejteni. A legkülönösebb elméletek születtek róla. Például, hogy Leonardo saját magát festette meg női alakban, s e rejtett titkon mosolyog. Egy holland kutató elektronikus módszerrel vélte megtalálni a kulcsot. Egy általa kifejlesztett érzelemfelismerő szoftver eredményei alapján kijelentette: a da Vinci-kép 83 százalékban boldogságot, hat százalékban félelmet és két százalékban dühöt fejez ki...
Már régebben felvetődött, hogy az arckifejezés minden bizonnyal egy áldott állapotban lévő asszonyé. Most tudományos bizonyítékot is találtak erre. Francia és kanadai kutatók láthatatlan infravörös sugarakkal és speciális infrakamerával vizsgálták a festmény különböző rétegeit. Kiderült, hogy a mester a modellt eredetileg egy nagyméretű gézfátyolból készült köpenyben ábárázolta, amilyet a kor terhes női viseltek. Később festette rá a sötét ruhát. A hölgy társadalmi és anyagi helyzetéből gazdag felékszerezettség következett volna, de Lisa aszszony nem visel ékszert, csakúgy, mint abban a korban az állapotos nők - íme a megfejtés! A többi pedig Leonardo művészete.

Hatmillióan
Évente hatmillió látogató tekinti meg a Louvre leghíresebb képét. Tavaly új helyre, egy négyévi munkával felújított kiállítóterembe költöztették, ahol egy 12 méter magas, körbejárható betonfalon lóg, külső és belső világítással ellátott biztonsági üvegbura alatt. Fotózni, filmezni szigorúan tilos. A francia kulturális közélet nagy felháborodására az átalakítás közel ötmillió eurós költségvetését - nem titkolt reklámcéllal - a japán Nippon kereskedelmi televízió finanszírozta.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek