Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Beaumarchais komédiáját, a Figaro házasságát manapság azért tűzik műsorra, mert röhögtetni akarják a nézőt. A komornyik-komorna mátkapár által többszörösen rászedett csalárd gróf történetében ma már senki nem talál filozofikus mélyenszántást vagy lázító aktuálpolitikai üzenetet. Pedig a párizsi ősbemutatón (öt évvel a nagy francia forradalom előtt) még el sem ült a publikum tapsa, már vitték is dutyiba a szerzőt. Rebellis gondolat volt ugyanis, hogy egy szolga túljárhat az ura eszén, mi több, nem tetsző feudális kiváltságokat is - a darabban az első éjszaka jogát - megszüntethet.
Ezen ma már mindenki röhög. Lendvai Zoltán rendező ezt a röhögést akarta felturbózni a székesfehérvári Vörösmarty Színházban. Minden bizonnyal ezért osztotta Szabó Győzőre Almaviva gróf szerepét. Szabó az első megjelenésétől az utolsóig mindent megtesz azért, hogy megröhögtesse a publikumot: igen harsányan játszik, erős gesztusokat, direkt ráhatást alkalmaz. De hibás a szerepfelfogása, mert az igényes színházlátogatók a direkt felkínálkozás helyett jobban kedvelik a rafinált csábítást.
A rendezés hagyományos, korhű külsőségei között a többi színész sem találja meg, milyen figurát alakítson. Szabó Győző tesztoszteron-túltengésben szenvedő Kandúr Bandijához akár passzol is a legtöbbször finomkodó incifinci hangon megszólaló, a feleségét megformáló Bakonyi Csilla játéka. Quintus Konrád Figarója intelligens és szimpatikus, kicsit már megfáradt kultúrházi szervezőtitkárra emlékeztet; kedvese, Susanna szerepében Xantus Barbara középkori alapanyagból mai, trendi csajt kreál. A darab végén, a csúcsponton ruha- és hangcserékkel tökéletes elmebeteggé hülyítik a grófot, a Szabó megformálta figura agresszív idiotizmusa ott adekvát, helyzetbe illő, helytálló.
Az utolsó tíz perc mellett van még valami, pontosabban valaki, akiért érdemes jegyet váltani a fehérvári Figaróra: őt is Szabónak hívják, csak Gyula. Don Gusman de Hübele bíró néhány mondatos szerepében Szabó Gyula már-már furcsának tetsző kunsztokat mutat be: jelentőségteljesen jelenik meg, rögtön hozza a figurát, és mindehhez még érthetően is beszél. Ezekkel a forradalmi vívmányokkal kellene kirobbantani egy új, színházi rebelliót.
Novemberi előadások: 23-án 17 órakor és 24-én 19 órakor.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu