Mit láttunk a színházban?

KultúraBácskai Júlia2007. 01. 26. péntek2007. 01. 26.
Mit láttunk a színházban?

A budapesti Új Színház Marat/Sade című előadása műfajának meghatározása: forradalmi kabaré. Elmélkedhetünk: forradalom = kabaré? Az se normális, aki forradalmár akar lenni? S mennyivel épelméjűbb maga a hatalom, amelyet döntögetni szoktak a forradalmárok? Vajon belőlük is őrült lesz, ha trónhoz jutnak? Peter Weiss 1964-ben írott drámájának eredeti címe pedig: Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják De Sade úr betanításában. Így láthatunk paranoiás, skizofrén és más őrülteket, akik színre viszik a normálisnak látszó külvilág politikai csatározásait.
Huszár Zsolt játssza a Marat nevű vezért és a hozzá kapcsolódó, viszketeg, vízkúrára szoruló szorongó beteget. Fanatikus, mint minden vezér, aki vért akar látni, bosszúra lázít. Gáspár Sándor De Sade márki szerepében megfontolt, előrelátó, nagy taktikus. Az Új Színház igazi ereje most a csapatmunka, szinte mindenki szerepel, lelkes és forradalmi a hangulat, ahogyan mondják a pergő szöveget, éneklik a remek új dalokat. Magára hívja a néző figyelmét Botos Éva, Pálfi Kata és Balázs Attila. A gyilkos késsel érkező vidéki lány szerepében Pokorny Lia meghatározó, monológja megható.
A vendégrendező Victor Ioan Frunza kéz a kézben álmodta meg a francia forradalom - és minden későbbi forradalom - kabaréját Adriana Grand díszlet- és jelmeztervezővel. A hatalmas színpad minden jelenetben tele van, látványosságban nincs hiány, színek, forgók, szerkentyűk és kocsik, ágyak és medencék, okkal és ok nélkül, céllal és cél nélkül. A néző belefeledkezik mindebbe, a mai olcsóság és ötlethiányos színházi gyakorlatban hálás is érte. Nem ér rá unatkozni, utólag is a látvány élménye kerekedik felül benne az gondolaton.

További előadások: január 30-án, február 4-én, 12-én, 22-én és 30-án este 7 óra.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek