Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Feltáró fúrószerkezet jár a fúrópajzs előtt, amellyel tesztelik a várható talajviszonyokat. Igyekszenek elkerülni a hirtelen támadt veszedelmeket, például a vízbetörést, aminek a Gellért-hegy karsztvizekben gazdag kőzeteinek átfúrásakor különösen nagy a veszélye. Az egész rendszer azonban olyan biztonságos, hogy legföljebb csak szivárgó víz jelenhet meg a marótárcsák mögötti munkakamrában. Ahogy a fúrópajzs halad előre a 6,1 méter átmérőjű vájatban, nyomában azonmód épül a hatalmas, 5,7 méter átmérőjű gyűrűkből álló alagútfalazat. Ennek elemei vízzáró betonból, illetve szulfátálló cementből készülnek, és a helyszínen folyamatosan szerelik össze őket. Egy alagútgyűrű öt cikkelyből - tübbingből - áll és 15 tonnát nyom. Összeillesztéskor a hornyokat vízszigetelő anyaggal töltik ki, továbbá hő- és tűzálló szigetelést is kap az alagút. A pajzs mögött maradó terület így folyamatosan védetté válik a vízbetörésektől, kőzetomlásoktól.
A fúrópajzsot mindig a legutolsó szerelt alagútgyűrűre támaszkodva nyomják előre a pajzsba beépített sajtók. A gyenge pont a marótárcsa és a legelső (legutoljára szerelt) gyűrű közötti rés, a víz ott törhet be. Mihelyt azonban az automata műszerek veszélyt észlelnek, a pajzsköpenyen körben kialakított nyílásokon át szigetelőanyagot (bentonitos elegyet vagy cementhabarcsot) juttatnak ki, ami elszigeteli a vájatot a víztől. Ezt mindaddig folytatják, míg a fúrással túl nem jutnak a vízbetöréses szakaszon. Hasonló szilárdító adalékokat, esetenként pedig - ha a kitermelt kőzet igényli - habosító, illetve homogenizáló anyagokat adnak a marótárcsa által kifejtett földhöz (kőzethez), ami a tárcsa mögötti munkakamrában (már az alagútgyűrűk védelmében) gyűlik össze. Az így kezelt kitermelt földet mozgatni is könnyebb: szállítószalagon a felszínre továbbítják, majd elszállítják. Ez persze enélkül is hatalmas feladat, összesen 213 300 köbméter földet kell kivájni és elszállítani (ami a tíz köbméteres szállítókocsikkal legkevesebb 21 300 fordulóval egyenlő).
Az állomások kialakítása - elvben - nagyon egyszerű: nyomásnak és nedvességnek ellenálló hatalmas "dobozt" kell létrehozni mélyen a föld alatt. Hatalmas munkával, óriási költséggel. Ha mélyen fekszik az állomás (a Szent Gellért térnél készülőt építik a legmélyebbre), akkor padmalyszerűen a föld alatt kell megépíteni fúrópajzsokkal vagy különleges alagútépítő géppel. Ha az állomás a felszínhez közelebb kerülhet, jókora gödröt ásva - résfalas vagy cölöpfalas technológiával - fölülről készülhet el a "doboz".
Az első szakasz
A négyes metró első, 7,3 kilométeres szakaszának állomásai (2010-re tervezett átadással): Kelenföldi pályaudvar, Tétényi út, Bocskai út, Móricz Zsigmond körtér, Szent Gellért tér, Fővám tér, Kálvin tér, Rákóczi tér, Népszínház utca, Keleti pályaudvar.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu