Iránytű

Film, kiállítás, lemez

KultúraBorzák Tibor2008. 02. 22. péntek2008. 02. 22.
Iránytű

Film
Kikötőben
Nagy felzúdulást keltett, hogy a Filmszemlén nem versenyzett Tarr Béla A londoni férfi című francia–német–magyar–angol produkciója, amiről már a forgatás idején ódákat zengedeztek. Persze nem volt zökkenőmentes az alkotó időszak sem, problémák adódtak a helyszínekkel, aztán meghalt az első producer, de a végére minden jóra fordult. Olyannyira, hogy a filmet Tarr eddigi legjobb művének tartja a szakma. A rendező stílusa senkiével nem téveszthető össze: meghökkentő képsorok, hipnotikus lassúságú kameramozgás, fondorlatos apokalipszis prédájául esett világábrázolás, ahogyan azt korábbi filmjeinél, a Sátántangónál és a Werchmeister harmóniáknál láthattuk. A londoni férfi George Simenon bűnügyi regényéből készült: a kikötői pályaudvar váltóőrtornyában minden éjszaka ül egy ember, és figyeli az utasokat, akik leszállnak az Anglia felől érkező hajókról, vonatra szállnak, és elindulnak a kontinens belsejébe. Az őr tanúja lesz egy gyilkosságnak, és attól kezdve minden megváltozik… Ennél többet nem is árulhatunk el.

Kiállítás
Munkácsy
Már hírt adtunk róla, hogy a kecskeméti Katona József Múzeumban előkerült Munkácsy Mihály eddig ismeretlen szénrajza, mely a Parasztház belseje című festményéhez készült előtanulmány. Most alkalom is van bemutatására, ugyanis az alföldi megyeszékhelyen a napokban reprezentatív kiállítás nyílt a nagy festő alkotásaiból. Régóta várnak erre a helyiek, hiszen az asztalosinasból lett híres művész sem életében, sem halála után nem szerepelt műveivel a városban. A Cifrapalotában látható tárlat gerincét Pákh Imre gyűjteménye alkotja, melyet több helyen bemutattak már az országban, de minden helyszínen változott a kiállított anyag. Kecskeméten a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria tulajdonában lévő képek is megtekinthetők. Látható a korábban lappangó és csak vázlatról ismert festmény, az Ásító inas végleges változata, illetve a szintén nemrég előkerült A kis cukortolvaj, mely először kerül magyar közönség elé. A kiállítás április 20-ig tart nyitva.
(Képünkön Munkácsy Mihály Pálmaházban című festménye.)

Lemez
Megasztárok
Ahogy múlik az idő, egyre halványodik a Megasztár-versenyeken feltűnt tehetségek fénye. Gáspár Lacit is kikezdte a bulvársajtó, mostanság sokkal többet írnak a magánéletéről (most épp a válásán csámcsognak!), mint előadói tevékenységéről. Szabó Eszter is jól megégette már magát, egy csomó lap valótlanságokra épülő sztorikat közölget róla, őt meg sem szokták kérdezni. A lényeg pedig: mindketten újabb és újabb lemezeket produkálnak, méghozzá igen színvonalasakat. Gáspár Laci Maradnók tisztelettel című negyedik albumán nagy elődökre emlékezik, főleg Máté Péter örökzöldjeit énekli. Feldolgozásokkal még mindig biztos a siker, s ezek a dalok igazán jól állnak neki. Hasonlókat írhatnék a sokszínű Szabó Eszter második, Minden rendes úrilány című korongjáról is, hiszen ő ugyancsak régi idők dalait porolta le. Visszautazott a múlt századba, hogy kiválogassa és zeneileg újraértelmezze a neki legjobban tetsző slágereket, köztük a Pá, kisaranyom, az Odavagyok magáért, a Köszönöm, hogy imádott kezdetű nótákat – s meglepően élvezhető lett a végeredmény.
(EMI)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek