Könnycseppek a zeneszerző arcán

Az énekesek többsége remekül helytáll, a karmester főnyereménye a dalszínháznak, a rendezőnek pedig lesznek még jobb napjai… Kritikánk a Magyar Állami Operaház új bemutatójáról, Beethoven Fideliójáról.

KultúraBoross Imre2008. 11. 08. szombat2008. 11. 08.
Könnycseppek a zeneszerző arcán

Az opera műfajnak három alappillére van. Az énekes, a zenekar, a karmester. Napjainkban egyre fontosabb szerepet követelt és kapott magának a rendező. Modernizálni kell, a közönséget megnyerni csak így lehet, vélik némelyek.

A színhely a börtön. A felgördülő függöny mögött három emeletet lehet látni, ahol egy férfi bilincsekkel, mások géppisztolyokkal szaladgálnak a rabok között. A bilincses ember Fidelio, de a szövegkönyv megváltoztatásával egy igazi férfi, nem pedig Leonóra álruhában, aki a földszinten helyezkedik el.

A fő börtönőr: Rocco a pénz fontosságáról dalol. Megismerjük Pizzarot a kegyetlen kormányzót is, aki Rocconak pénzt ígér, ha megöli a börtön legmélyebb zugában raboskodó Florestant, ám ő csak sírásásra vállalkozik. A kegyetlen főnök ezzel is megelégszik és jókora bankóköteget nyom a börtönőr kezébe.

Szünet után a szín nem változik, csupán a három emelet mögött látható, ahogy Rocco és a férfi Fidelio szorgalmasan ássák a sírt, a harmadik emeleten (ez lenne a föld legmélyebb zuga?). A függöny lehull, és felhangzik a III. Leonóra nyitány: látvány nincs, csak a Fischer Ádám által vezényelt zenekar csodálatos muzsikája. Az emberiesség zenéje. Az új főzeneigazgató keze alatt hol lendületesen, vagy ha kell változó tempóban és igen szép hangzással adják elő a híres nyitányt. Különösen a vonósok remekelnek. Íme, az előadás legszebb pillanata.

A zeneszerző valahonnan fentről bekukkant az Andrássy úti palotába éppen akkor, amikor a híres nyitányát játssza a zenekar. Tetszik neki, egyre jobban, nagyon örül a zenekar sikerének. Újból meggyőződik, hogy igazi, szabadító opera szerzője. Néhány könnycsepp végiggördül az arcán.

Az énekesek legtöbbje remekül helytállt. Szabóki Tünde Leonoraként szép, magvas hanggal énekelt. Thomas Moser Florestan szerepében sötét színű tenorjával hitelesen hozta a figurát. Friedmann Kunder, mint Rocco szerepében basszbariton hangjával nem volt elég meggyőző. Kitűnő volt Perencz Béla. Erőteljes, szépen csengő baritonjával jól fejezte ki Pizzaro egyéniségét.

Fischer Ádám nagy nyeresége Operaházunknak. Kovalik Balázsnak pedig lesz még jobb rendezése is...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek