Kössünk-e biztosítást a kezünkre?

Miért lettek vörösek Havasi Balázs szerzeményei? Mit üzennek a Republic új dalai? Hogyan szólnak a Bon-Bon swingjei? Még mindig hódít A Kölyök? Megismételhető a Queen sikere? Az EMI lemezei közül csemegéztünk.

KultúraBorzák Tibor2009. 01. 05. hétfő2009. 01. 05.
Kössünk-e biztosítást a kezünkre?

Havasi Balázs: Red
Negyedik szerzői albumához érkezett a tehetséges zongorista, Havasi Balázs, aki világkarrier előtt áll. Ezt saját honlapján olvastuk, amint azt is, hogy ez alkalomból 25 millió forint értékű biztosítást kötött a kezeire. Szokás ez a világsztárok körében, ő azonban még messze van a nemzetközi ismertségtől, még ha új lemezének borítóján úgy is hirdeti magát, mint aki Liszt és Bartók hazájából származik. Olyan zenei világot próbál kialakítani magának, amely klasszikus játékmódot kíván, mindazonáltal a modern világ inspirációit sem hagyja figyelmen kívül. Ezúttal a vörös jegyében tesz eleget a fenti kihívásnak. Tizenhárom árnyalatban mutatja meg, hogy nem csak a vér, az izzás, a szenvedély jelképe lehet a karakteres szín, hanem a szeretetet, a szerelmet, az erotikát is kifejezheti. Kompozícióit a világ egyik legnagyobb koncertzongoráján rögzítették lemezre. Ha ez jelent valamit egyáltalán a külföldi karrier szempontjából...

Republic: Tiszta udvar, rendes ház
Vidéki településeken sétálgatva még ma is feltűnik egy-egy ház homlokzatán az aranyozott bádogtábla: Tiszta udvar, rendes ház. Noha a faluszépítő akciónak már régen vége, a Republic együttes mégis ezt a szlogent választotta legújabb albuma címéül. Persze áttételesen kell érteni a szavakat... A Kaposvárról induló zenekar lassan húsz éve meghatározó szerepet játszik a magyar könnyűzenei életben, annak dacára, hogy az utóbbi időben mintha nem adnának ki minden évben nagylemezt. Ez persze nem is baj, hiszen még inkább átgondolhatják, milyen üzeneteket is akarnak közvetíteni. Mert rájuk mindig jellemző volt, hogy bizonyos értékrendet tartanak szem előtt. Most sincs ez másként, új dalaikban is a hétköznapi élet szűkebb és tágabb értelemben vett árnyoldalaira irányítják a figyelmünket. Úgyhogy a beszédes cím telitalálat: lehet söpörni.

Bon-Bon: Swing
Észrevétlenül besétált a mindennapokba egy már-már elfeledett zenei stílus, a swing. És évek óta tartja is magát, lassan nem marad olyan előadó, aki ne énekelt volna el egy jól ismert örökzöldet a kínálatból. A bátrabbak arra is vállalkoznak, hogy az időt álló dallamokra áthangolják szerzeményeiket. Külföldön már régen divat: Robbie Williams például egy egész lemezt készített a swing jegyében, és a jó üzlet reményében újra kiadják a klasszikusok, köztük Frank Sinatra albumait, a feldolgozásokról nem is beszélve. Nálunk a Bon-Bon duót kapta el a swing-láz. Tizenkettedik albumukra régi slágereiket sorakoztatták fel ebben a stílusban, a huszonkét tagú Budapest Jazz Orchestra segített nekik. Akár eddigi pályájuk összegzésének is felfoghatjuk az anyagot, noha itt átdolgozásokról van szó. Így hát elég különösen, néhol meglepően szólnak az ismerős nóták, például a Valami Amerika, a Gengszter dal, az Érezd jól magad.

A Kölyök
Már a címből is kitalálható, hogy itt Charlie Chaplinről van szó. A 20. század nagy nevettetője híres némafilmjét A Kölyök címmel 1921-ben mutatták be. A csavargó és a talált gyermek megejtő története saját élményen alapul, ugyanis Chaplin is elvesztette elsőszülött fiát. Mondhatni, hogy mozivászonra álmodta apai érzéseit, mindazt, amit egy „kölyökkel” átélhetett volna. Erről szól a musical is, melynek szövegkönyvét Pozsgai Zsolt, zenéjét Nagy Tibor, dalszövegit pedig Bradányi Iván írta. A darab ősbemutatója a budapesti Arizona Színházban volt 1992-ben. Azóta pedig főleg vidéken hódít a nem csupán „édes-bús” történetet elmesélő zenés darab, melynek dalait most lemezen is kiadták. Meghagyták az eredeti felvételeket, például Mikó István (Chaplin) és Krisz Rudi (Jacky, a kölyök), Cserháti Zsuzsa (Mary, az ünnepelt énekesnő) énekét, egyes dalokat pedig újonnan felfedezett tehetségek, köztük Feke Pál, Kovácsovics Fruzsina adnak elő.

Queen + Paul Rodgers: The Cosmos Rock
Még azt mondják, nincs élet Freddy Mercury után. Vagyis hogy a legendás rockbanda, a Queen jellegzetes hangú énekesét senki nem pótolhatja, így aztán lehúzhatják a redőnyt. De ez nem így van! Azt az „árván” maradt zenészek is jól tudják, hogy fiatalon elhunyt frontemberük helyébe nem találnak hozzá hasonlót, így aztán nem is olyat kerestek. Sokszor felvetődtek már nevek, mint például George Michaelé, de csak nem akart összeállni a szupercsapat. Mígnem ráleltek Paul Rodgers személyére, aki hajdanán Free és a Bad Company tagjaként már bizonyította tehetségét. Egyértelmű, hogy nem a Queen régi hagyományait folytatják, hanem új utakat keresnek. Ezt bizonyítja együtt készített albumuk is. Névhasználatukkal is üzennek: Queen + Paul Rodgers. Akik tehát szentségtörést emlegetnek, nincs igazuk. El kell fogadniuk, hogy lezárult egy korszak, és jönnie kell egy következőnek. Ráadásul a lemez nem is rossz.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek