Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A magyar repülő-modellezők az idén ünneplik sportáguk hazai fennállásának centenáriumát. A Magyar Modellező Szövetség a jelentős évforduló alkalmából ünnepi kiállítással emlékezik meg az eltelt évszázad eredményeiről a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban március 19-től május 3-ig.
A reneszánsz egyik célja a távolságok leküzdése volt. Természetes, hogy az emberek a magasba is kívánkoztak. A megújuló emberi gondolkodás és látásmód fokozatosan átformálta a mindennapi életet. Számos egykori elképzelés – a technika és a technológiai ismeretek hiányában – csak több évszázados késéssel valósulhatott meg, akár csak Leonardo Da Vinci siklógép- vagy helikoptermodellje.
Tehát a repülőmodellezés több évszázadra nyúlik vissza. 1871-ben a francia Pénaud a siklórepülés terén több modellkísérletet is végzett. Munkássága révén őt tartják a modellezés ősatyjának. 1909 nyarán Louis Blériot „11” jelű repülőgépével átrepülte a La Manche csatornát. Még abban az évben ősszel Budapesten, a Kis-Rákoson – a mai József Attila lakótelep helyén – bemutató felszállásokat végzett. Sok nézőben keltette föl ekkor a repülés és a modellezés iránti érdeklődést. A magyar repülőmodellezést a pesti Vigadóban 1909-ben rendezett kiállítástól jegyzik.
Kezdetben a modelleket egyenes vonalban reptették. A berepült távolságot és időtartamot mérték, de a modellezőknek idővel rá kellett jönniük, hogy a nagy repülőgépek kicsinyített modelljei nem megfelelő teljesítményűek. Más méretarány választása és főleg a vékony szárnyszelvények alkalmazása hozta meg a sikert.
A modellezés fejlődését a történelem alakulása is befolyásolta. A második világháború után újraszerveződtek a modellező szakkörök az iskolákban és klubokban. Ezután a szocialista országok nemzetközi versenyeket rendeztek: az elsőt 1949-ben Hajdúszoboszlón, míg az utolsót Szentesen 1989-ben. A kezdeti magyar sikerek napjainkig tartanak. Külön emléktáblán láthatjuk a rengeteg munka és versenyzés eredményeit. Európában és világbajnokságokon is kimagasló sikereket értek el magyar versenyzőink. Néhány név a bajnoki emléktábláról: Dankó József, Békesi Gábor, Balogh Béla, Fabó Sándor.
A 100 éves magyar repülőmodellezés alkalmából modell-kiállítás nyílt a városligeti Közlekedési Múzeumban. A megnyitón emléklappal és éremmel köszöntötték a magyar modellezőket, akiknek munkáit a múzeum időszakos kiállítás keretén belül nyilvánosságra bocsátotta: 60 modell mutatkozik be. Egy életnagyságú bábu, hátán egy kezdetlegesrepülő-szerkezettel tekint le a mennyezetről a látogatókra. A falakrasiklórepülők részei vannak felakasztva, mellettük a pontos leírással,hogy melyik rész mire szolgál a repülőmodellen. A legkisebb zárttéri működő modell súlya 1,5 gramm, a legnagyobb szerkezet fesztávolsága pedig 4 méter. A látogatók megtekinthetik az 1981-ben egyéniben világbajnokságot nyert motoros gépet, és a napjainkban a Repülő Világjátékokon zenére műrepülő modellt is.
A repülőmodellezés az elmúlt egy évszázad során igen sokat fejlődött, de az előző évszázad elejétől érvényes a felismerés: a modellezés olyan sikerélményt adó alkotómunka, amely anyagismeretre oktatja és a pontos-gondos munkavégzése, főleg találékonyágra neveli művelőit, az ifjúságot.
A kiállítás május 3-ig tart nyitva.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu