
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

A Balatonhoz ezer szállal kötődő Egry József nagyszabású kiállítása a Veszprém–Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programsorozat egyik kiemelkedő eseménye. A Laczkó Dezső Múzeumban a 140 éve született művész alkotásaiból éppen 140 látható október 29-ig.
Kép: Egry József festőművész egyik alkotása a veszprémi kiállításon, Fotó: Kállai Márton, Forrás: Szabad Föld
Korántsem klasszikus életműtárlat várja a látogatókat Veszprémben, a megújult Laczkó Dezső Múzeumban, amely az Egry-kiállítással nyitotta meg kapuit június végén – ezúttal a festő két világháború között készült, érett művei kerültek fókuszba. A „Balaton festőjének” tóról készült képei mellé kerültek az Olaszországban tett két tanulmányút során a tengerparton festett alkotások is; erre korábban nem volt példa. A tárlat törzsanyagát számos budapesti és vidéki múzeum gyűjteményében, elsősorban raktárakban őrzött művek adják, számos alkotást pedig műgyűjtőktől kölcsönöztek.
Mikor és hogyan szeretett bele a Balatonba a 33 éves, sokat nyomorgó festőtehetség? Pályafutása éppen elkezdett felfelé ívelni, amikor kitört az I. világháború. Katonaként 1916-ban a tüdőgyulladás után elkapta a tébécét, hetekig küzdöttek az életéért. A badacsonyi hadikórházba került, ahol megigézte a tó, és örök társra lelt Pauler Juliska személyében. A kilenc évvel idősebb, vagyonos és nem utolsósorban házas asszony önkéntes ápolónőként dolgozott ott; óriási botrány kerekedett a kapcsolatukból, de a szerelmesek kitartottak egymás mellett.
Egry két év múlva vehette feleségül az asszonyt. Bár senki sem jósolt nagy jövőt a házaspárnak, ők 35 évig, a festő haláláig kitartottak egymás mellett jóban-rosszban. A háborút követően Keszthelyen indult közös életük; a badacsonytomaji szőlőbirtokon töltött nyarak után, az anyagi gondok miatt később egy szerényebb, műteremmel is rendelkező házat építtettek Badacsonyban, a part közelében.
A szakirodalom ezt az időszakot tartja fordulópontnak Egry festészetében. Mindent tudni akart a Balatonról, főként a nap és a fény változásairól, árnyalatairól. Témája legtöbbször a víz, a Balaton és az azt övező táj, az itt élő és dolgozó emberek, megsokasodtak napba és vízre néző önarcképei.
A veszprémi tárlat egyik szekciójában a szivárványt ábrázoló festmények láthatók, s külön részbe gyűjtötték például a balatoni halászokat ábrázoló képeket. Egry a szakrális képeit is a balatoni tájba helyezte: Keresztelő Szent János vagy Szent Kristóf történetének hátteréül is a tó szolgál. A megfestett tájban harmonikus egységben létezik együtt az ember a természettel és a mindenütt jelen lévő Istennel.
A Balaton-parti élet átformálta a festő szemléletmódját, az általa használt színek és technikák egyaránt változtak. A háború előtti vastag faktúrájú olajképei után megszülettek a fényhatásokra épülő, már-már légies festmények és grafikák. Alapszínei: az aranysárga, az indiai sárga, az okker, a szalmasárga, a rőtbarna, a fehéres világoskék, a smaragdzöld. A híg olaj, a könnyed pasztell és a színvibrálást előidéző kréta használatával érte el Egry azt a csak rá jellemző stílust, amellyel a táj, a víz, a levegő finom, szinte áttetsző lebegését képes megjeleníteni.
A kiállításon Taorminában és Nerviben készült alkotások kerültek a balatoni festmények mellé. Egry és felesége 1929-ben csaknem fél évet töltött Szicíliában, majd 1938 márciusában ismét elutaztak néhány hónapra Olaszországba – a festő kiújuló tüdőbetegségének gyógykezelése és a levegőváltozás miatt. Két itáliai utazása után vált véglegessé a festő művészi kifejezésmódja: az erős olaszországi napsütés, a különleges, szemkápráztató fényviszonyok hatására döntötte el, hogy „a fények maguk is képi formát kapnak”.
A tárlat rendezőinek célja, hogy a látogatók megismerjék a képeken kívül az alkotó gondolatait és alkotói filozófiáját is megismerjék – ezt szolgálják a rendhagyó kísérőprogramok, többek között gasztronómiai esteken és élményfestésen is részt vehetnek az érdeklődők. A múzeum a festővel készült korabeli interjúkat és Nyáry Krisztián Egry Józsefről és Pauler Juliskáról szóló írását is feldolgozta hanganyag formájában; ezek az online felületeken elérhetők.
Sajnos a csapások nem kímélték a házaspárt. Egry József az utolsó éveiben már alig vett kezébe ecsetet; a betegség, a mellőzöttség és a nélkülözés végül 1951 nyarára felőrölte a festő erejét. A badacsonytomaji temetőben nyugszik; síremlékének domborművét – Vízre néző címmel – később Borsos Miklós szobrászművész készítette el, badacsonyi bazaltból.
Sétára fel a várnegyedben!
Ha már Veszprémben jár valaki, az Egry-kiállítás előtt/után érdemes bejelentkezni az új, vezetett tematikus sétákra a Work in Progress 2023 programsorozat keretein belül. Ugyanis a megújuló várnegyedben szinte mindenütt az államalapítóhoz és családjához kapcsolódó építészeti és kultúrtörténeti emlékekre bukkanhatunk. Íme, néhány példa: Ispánki József Szent István királyt és Boldog Gizella királynét ábrázoló ikonikus szobra mára a város jelképévé vált. A keresztény államiság kialakulását idézik fel a barokk korban épült, államalapítónknak szentelt ferences templom mennyezetképei; a hajó feletti részben az a jelenet látható, amikor Szent István fogadja a pápa követeit, és megkapja a koronát. Fontos emlék a Szent György-kápolna is, a legenda szerint Szent Imre herceg ezen a helyen tett szüzességi fogadalmat. Ugyanitt őrizték Szent György ereklyéjét is, amelyet államalapító királyunk a bolgárok felett aratott győzelme emlékére a bizánci császártól kapott.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu