Király vagyok, Uram

Negyvenéves jubileumát ünnepli az első magyar rockopera, az István, a király. Szörényi–Bródy generációkon átívelő produkcióját nevezik a kultúraépítés utolsó csúcsművének, a nemzeti minimum kifejezőjének. Augusztus 19-én a budapesti sportarénában különleges interaktív előadás látható.

KultúraBorzák Tibor2023. 08. 20. vasárnap2023. 08. 20.

Kép: A városligeti szánkózódombot az 1983-as előadás óta Királydombnak hívják

istvan-a-kiraly
A városligeti szánkózódombot az 1983-as előadás óta Királydombnak hívják
Fotó: Fortepan/Urbán Tamás

Emlékezzünk csak, mi is történt 1983-ban a magyar könnyűzenei életben! Feloszlott a Hungária együttes, létrejött az R-Go, a Dolly Roll, Fenyő Miklós szólólemezt adott ki, Katona Klári sikerei csúcsára ért, végre lett lemeze a P. Mobilnak – továbbá bemutatták Szörényi Levente és Bródy János István, a király című rockoperáját. Ez utóbbi lett az év szenzációja. Pedig maguk az alkotók sem gondolták a keletkezés pillanatában, hogy időtálló, több generáción átívelő művet alkottak Boldizsár Miklós Ezredforduló című drámája alapján, amely az István király és Koppány vezér közötti hatalmi harcot mutatja be. Az ősbemutatót 1983. augusztus 18-án tartották Budapesten, a városligeti szán­kó­zó­dombon, amelyet attól kezdve Királydombnak ne­veznek.

A produkció abban is újszerűnek számított, hogy rockzenészek és színművészek együtt szerepeltek, köztük Berek Kati, Balázs Pé­ter, Vikidál Gyula és Victor Máté. Mozifilm, dupla hanglemez, kazetta, később DVD is készült belőle, s a legendás rockopera a kőszínházakban folytatta diadalútját, mígnem igazi klasszikussá érett. A fővárosban játszották például a Nemzeti Színházban, a Pesti Magyar Színházban, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, később a Budapesti Operettszínházban, a Magyar Állami Operaházban, a Sevillai Világkiállításon, az Esztergomi Nyári Játékokon, a székelyföldi Csíksomlyón. Az évtizedek során több vidéki színház – például a győri, a kaposvári, a bajai, a kecskeméti, a miskolci – is műsorára tűzte. A Népstadionban 1990. szeptember 15-én volt a darab premierje.

A 25 éves jubileum alkalmából a köztelevízió A Társulat címmel rendezett szereplőválogató show-műsort, melynek díszelőadását a Papp László Budapest Sportarénában tartották 2008. június 18-án. A 30. évforduló tiszteletére a Szegedi Szabadtéri Játékokon szerepelt kortárs, újragondolt verzióban, a 35. születésnapján pedig ismét a Papp László Budapest Sportaréna adta a helyszínt egy látványos koncertváltozatnak.

KÖTELES Leander; HORÁNYI Juli; PALLAG Márton; SCHELL Judit; BORBÉLY Richárd; DAGADU, Sena; NOVÁK Péter; SZÖRÉNYI Levente; KOLTAI-NAGY Balázs; OROSZ Ákos; TÓTH Kálmán; KRISZTIK Csaba; BRÓDY János; KARDOS-HORVÁTH János; HERCZKU Ágnes; ANDR
A 40. jubileum alkalmából Novák Péter rendezésében látható az István, a király – ezúttal a közönség a produkció szerves elemévé válhat. Fotó: Soós Lajos

És most újra „felkelt a napunk”: 40 esztendős lett az István, a király, a magyar kultúrtörténet egyik legismertebb és legszeretettebb színpadi műve. A sportarénában augusztus 19-én zajló két előadást Novák Péter rendező minden idők legnagyszabásúbb műsorának szánja gyerekkórussal, tánckarral, parádés szereposztással és a közönség bevonásával, lesz István- és Koppány-színpad a küzdőtéren. Nyilván felemelő pillanat lesz itt is, amikor felcsendül a végén: „Király vagyok, Uram, a Te akaratodból. / Minden magyarok királya.”


Bródy János (szövegíró):
„A haza és a haladás ritkán tudott egymással kézen fogva működni. Ez a darab azt bizonyítja számomra, hogy ezt a konfliktust csak a művészet erejével lehet feloldani – hiszen az előadás végén István és Koppány mindig együtt hajol meg.” (Mandiner)

 

Szörényi Levente (zeneszerző):
„Hazánkban valóban létezik egyfajta István-kultusz, amit a rockoperával megerősítettünk. 1983-ban az emberek 90 százaléka azt sem tudta, ki az a Koppány. Az kétségtelen, hogy a mi darabunk helyrebillentette Koppány emlékét, én pedig a fiatalabbik kutyámat elneveztem Koppánynak.” (Mandiner)

 

Sebestyén Márta (Réka énekhangja):
„Amikor a dalokat kellett fölvenni, akkor a Rékának választott lányról kiderült, hogy nem tud énekelni. Így kerültem én a képbe, az utolsó pillanatban. (…) Korniss Péter fotóművész mesélte, hogy a bemutatón Koncz Zsuzsa azt mondta neki, ennek a lánynak gyöngyök peregnek a torkában.” (Szimpatika)

 

Nagy Feró (Laborc):
„Tartottam persze az egésztől, és nem értettem, hogy a hatalom hogyan engedélyezhet egy ilyen »klerikális« dolgot, mint egy Szent Istvánról készülő előadás. Gondoltam is, hogy majd alkalmas időben otthagyom, aztán egyszer csak a Királydombon találtam magam.” (Színház)

 

Deák Bill Gyula (Táltos):
„Fogalmam sem volt róla, hogy ez a monumentális mű ekkora hatással lesz több generációra. Felkértek rá, nagyon megtetszett, úgyhogy szívesen elvállaltam. (…) Hála a jó égnek, alaposan felkészültem, és persze az sem volt utolsó szempont, hogy a dalok is kiválóak voltak.” (ekultura.hu)

 

Sára Bernadett (Gizella):
„Ahogy terjedt az előadás híre, egyre többen jöttek el megnézni. Katartikus élmény volt. Érdekes, hogy ennek a horderejét mi, szereplők talán nem is érzékeltük egyből. Később vált egyértelművé, hogy akkor valami elindult, aminek komoly politikai utóhatása lett.” (Ridikül)


Pelsőczy László
Pelsőczy László színművész István szerepében az ősbemutatón. Fotó: E. Várkonyi Péter

– A békéscsabai színház tagja voltam, amikor 1983 tavaszán Koltay Gábor rendező próbafelvételre invitált, a készülő István, a király rockoperában egy nemes szerepére szemelt ki – meséli Pelsőczy László színművész a Szabad Földnek. – Megtörtént a meghallgatás, mondták, hogy majd szólnak, ha meglesz a döntés. Elkönyveltem a buktát. Másnap a Honvéd Együttes művészeti igazgatójához, Novák Ferenchez igyekeztem egy szerződést aláírni – ő volt a rockopera ko­reog­ráfusa is –, aki, amikor meglátott, azt kiabálta: „István! István!” Ezt nem tudtam mire vélni. Mondtam neki, hogy valóban jártam egy meghallgatáson, de nem jött össze. „Dehogynem! Te leszel István, a király!” – nézett rám sokatmondóan. Mint kiderült, Koltay még azon az estén behívta a szűk stábot a filmgyárba, megmutatta nekik a velem készült felvételt, és egyszerre kiáltottak fel, hogy megvan a főszereplő. Óriási élmény volt az ősbemutató! Amikor a koronát a fejemre tették, úgy éreztem, menten összeesek, olyan érzelmi vihar dúlt bennem. Az eredeti Szent Korona másolatát használtuk, amit akkoriban a Mátyás-templomban őriztek, minden alkalommal katonák hozták páncélozott autóban a helyszínre, akik a domb mögött hason csúszva juttatták el az Asztrikot alakító Victor Mátéhoz, hogy a fejemre helyezhesse az ereklyét, majd a jelenet végeztével visszafelé ugyanez volt a szállítás koreográfiája. Ez a főszerep meghatározta a pályámat, az életemet, viszonyítási pont lett. Az pedig a sors ajándéka, hogy 1991-ben módomban volt személyesen megköszönni Jimmy Carter amerikai elnöknek, hogy visszaszolgáltatta a Szent Koronát Magyarországnak.

 

Ezek is érdekelhetnek