Kivégezték a Manchester Cityt, Szoboszlaiék óriási esélyt kaptak
origo.hu
Gyönyörű kódexek, különleges betűképek és látványos grafikák kerülnek ki Pászti Péter amatőr kalligráfus keze alól. Hihetetlen, mennyi mindent ki tud fejezni betűkkel, időnként pedig őrült módjára maratoni rekordkísérletekre is vállalkozik.
Kép: Pászti Péter kalligráfus, Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld
Nem ez volt az első kézműves maratoni rekordkísérlete, eddig öt alkalommal vágott bele sikerrel. Nevéhez fűződik a leghosszabb himnusz írása, 60,6 méter hosszú vászon kellett hozzá. Nemrég pedig a Petőfi-bicentenárium alkalmából vállalkozott újabb csúcsteljesítményre: 32 órán keresztül rótta a költő verseit. A nem mindennapi esemény megszervezését a budapesti Csili Művelődési Központ vállalta, ami az amatőr kalligráfusnak azért is volt fontos, mert bemutathatta tudományát az érdeklődő közönségnek. A másfél napos szeánsz igencsak próbára tette az állóképességét, 55 perc munkát 5 perc pihenés követett. A rekordert több civil segítette, akik négyóránként váltották egymást, s kellett egy hivatalos mérést végző személy is, aki a jegyzőkönyvet vezette és hitelesítette.
– Az összesítés szerint 125 oldalon 100 Petőfi-verset írtam le klasszikus copperplate írással – számol be legfrissebb hőstettéről Pászti Péter. – Bevontam a közönséget is, meg lehetett tippelni, hogy egy bizonyos időpontig hány költeményt fogok papírra vetni. A felkészülésem során egy 1972-es Petőfi-összest vettem a kezembe, s ahol először kinyílt, a legelső verset írtam le gyakorlásképpen. Direkt nem lapoztam tovább, azt akartam, hogy számomra is meglepetés legyen a folytatás. Sokkal izgalmasabb volt így, nem lehetett tudni, rövid vagy hosszú vers következik-e, ami nyilván a verseny kimenetelét is nagyban meghatározta. Ha előre kiválasztom az ismertebb műveket, az számomra nem lett volna kihívás. A végén bejelentették, hogy a rekord sikerült, gratuláltak, és megtapsoltak. Majd összepakoltam, beültem a kocsimba, és hazajöttem. Másnap hajnali ötkor keltem, majd elindultam dolgozni.
Péter fizikai munkát végez, raktárosként és szállítóként keresi a kenyerét, régebben belekóstolt az újságírásba is.
Műszaki szakközépiskolában végzett, holott nem igazán ez az érdeklődési területe. Édesapja gépészmérnök volt, aki sokszor maga mellé ültette, hadd ismerkedjen a mesterséggel. Neki azonban csak a betűk tetszettek, sablon nélkül is könnyedén papírra vetette őket. Odahaza kezébe került egy régi, gót betűkkel írott szótár, amit türelmesen lemásolt magának, hogy jól betanulja a kézmozdulatokat. Aztán elvitték katonának, s amikor elöljárói látták, milyen díszes leveleket küld haza, megbízták a szolgálat végén kiosztandó obsitok mintáinak megrajzolásával. Leszerelés után rátalált az interneten szerveződő kalligráfiaklubra, amit félprofiknak és amatőröknek szerveztek, hogy egymásra találhassanak, workshopokat tarthassanak, megbeszélhessék szakmai dolgaikat, de a kezdeti nekibuzdulás után a kezdeményezés elhalt. Más utat keresett.
– Megbízást kaptam egy úriembertől, aki az erdélyi fejedelmek történetét szerette volna látni díszes kivitelezésben. Egyre jobban megkedveltem a papírt, a tintát, a tollat, és elhatároztam, hogy a jövőben a betűt állítom alkotásaim középpontjába. Az egyiptomi hieroglifáktól a távol-keleti kalligráfiákig sokféle írásrendszert kipróbáltam, sőt a történetüket is tanulmányoztam. Végül a tradicionális német gótbetűs és a copperplate angolszász folyóírás mellett tettem le a voksomat. Egy-egy karakterrel bármit ki lehet fejezni, ráadásul szimbólumként is alkalmazható. Elkezdtem betűképeket alkotni, vagyis hírességek arcaiban, tárgyak jellegzetes vonásaiban, árnyékaiban helyeztem el a neveket, a szövegeket. Ezek egyedi, kézzel készült művek, eszembe sem jutna számítógépet használni. Vannak vonal nélküli, megszámolt betűkből álló kompozícióim is, ezt a technológiát az Európai Unió által levédettem. Az első ilyen munkám egy cápát ábrázol, tizennégy nyelven, hétféle betűtípussal írtam, s több mint 73 ezer betűt tartalmaz. Egyebek mellett elkészítettem Munch A sikoly című festményének betűképét is, amiben a norvég művészre jellemző címszavak örvénylenek. Ha ön a kedvenc regényének szövegét szeretné viszontlátni egy kompozícióban, azt is tudom produkálni, akár cirill betűkkel, színekkel kombinálva.
Szóval nincs lehetetlen. A Pászti Művekben egyik ötlet hozza a másikat. Még a tintafoltokból is lehet valami érdekes képet létrehozni, de a pöttyök, pontok is tökéletes alkotóelemek. Bár riportalanyunk nem tartja magát grafikusnak, olykor-olykor mégis kikerülnek a keze közül rajzok, kisebb festmények, díszes iniciálék, amelyek egyébként nélkülözhetetlen elemei a kódexeknek, merthogy azok is munkásságának részei. És végül, de nem utolsósorban korabeli leveleket, térképrészleteket, okleveleket, könyvjelzőket, rövid történeteket, díszítősorokat is elkészít szépírásos változatban.
Felmerül a kérdés: hogyan képes valaki ennyiféle műfajban helytállni, és főleg mikor van rá érkezése? Péter csak munkaidő után áldoz szenvedélyének, legtöbbször éjszakába nyúlóan.
– Elég sok itthoni és külföldi kiállításon szerepeltem már, és sokat köszönhetek azoknak, akik meghívtak ilyen rendezvényekre. Bár nem gyűjtöm a díjakat, nem is motiválnak igazán, azért jó néhány diplomát, elismerő oklevelet már megkaptam. Szeretem a magam útját járni, semmilyen elvárásnak nem szeretnék megfelelni, és semennyi pénzért nem adnám fel az elveimet. Nem célom a pénzhajhászás, híres sem akarok lenni. Nekem az a boldogság, ha egy kódexlapot vagy betűképet elérhető áron oda tudok adni olyanoknak, akiknek az örömet szerez. Ami pedig a továbbiakat illeti: éppen most írom az órák történetét, utána következik a vikingek históriája, előkészületben van egy nemzetközi mesekönyv, valamint készülök a Gesta Hungarorum középkori kézirat másolására. Nem fogok tétlenkedni, hiszen ezek többéves elfoglaltságot jelentenek.
origo.hu
mindmegette.hu
life.hu
magyarnemzet.hu
vaol.hu
koponyeg.hu
mindmegette.hu
origo.hu
metropol.hu
origo.hu
origo.hu